Bejelentkezés Regisztrálás

Belépés a Fiókodba

Felhasználói név *
Jelszó *
Adatok megjegyzése

Fiók létrehozása

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Név *
Felhasználói név *
Jelszó *
Jelszó újra *
Email *
Email újra *
Captcha *

Nyilván mindenki ismeri a régi mondást. Arra, hogy ez hogyan működik a benzingőzös sportágak világában számos remek pozitív példa van akár ha csak a jelenlegi Forma-1-es mezőnyt nézzük is! Szerencsére a hazai technikai sportéletben is több ilyen jó példa található melyekből egy a sportágban jól ismert sikeres apa fia párost mutatunk be az alábbiakban.

 

Hogy hogyan lesz egy taxi utazás közbeni beszélgetésből sportág alapítás és, hogy tizenhat évesen hogy lehet több mint bő egy évtizedes komoly technikai sport rutinnal rendelkezni? Na meg, hogy lehet egy sportág szeretetét egy nagyszerű családi körben tovább adni?
Ezekre mind kiváló példa Benyó Miklós és Benyó Máté, akik két és főleg négy keréken, de még a vízen is elég otthonosan mozognak a benzingőzös sportágak világában.

Benyó Miklós motocross és enduro szakágakban kezdte a technikai sport pályafutását még a nyolcvanas években. A nyolcvanas évek vége felé a sport mellett taxisofőrként dolgozott. Egyszer egy olasz úriember ült be a taxijába, aki a műszerfalon lévő KTM motoros matricát látva megkérdezte Mikit milyen kötődése van a márkához. Mint kiderült két sporttárs akadt egymásra, mivel az olasz úriember Guido D’Amico is enduro versenyző volt. A beszélgetés nem maradt ennyiben, egy jó sporttársi ismeretség szövődött, melyből következett, hogy az olasz versenyző meghívta Miklóst egy versenyre hazájába melyen autók és motorok együtt indultak. Az enduro motoros szakág szabályaihoz hasonlóan ahol a versenyzőknek a pálya előzetes ismerete nélkül a megadott távolságok és a megadott támpontok után tájékozódva kell teljesíteni a verseny útvonalát. Mindezt persze pontosan időre, illetve az úgynevezett szelektív szakaszokat a rallyehoz hasonlóan időméréssel a lehető leggyorsabban kell végigszáguldani.

Az olasz ismeretséggel és vendégszerepléssel egy új technikai sportág/szakág bevezetésének útja nyílt meg Magyarország felé. Mivel Miklós, Fülöp Imre sporttársával felvetette az ötletet, hogy ezt az új izgalmas szakágat a Terep-Rally-t el kellene hozni Magyarországra is. Az ötletet tettek is követték és 1988-ban nemzetközi mezőny részvételével megrendezték az első hazai versenyt, a MAVAD Rallyt. Ezt 1992-ig még további négy hasonló nemzetközi verseny követte a magyar pályákon. Közben a Terep Rally is hivatalos szakággá vált az autósport szövetségben. Az első időkben kupa majd hivatalos országos bajnoki sorozat keretében a mai napig működik, sőt jó ideje a szakág csúcsát képviselő FIA Terep Rally Világkupa futamot is rendeznek Magyarországon.


Miklós közben kettőről négy kerékre váltott az általa is meghonosított új szakágban. Különböző versenyautókkal folyamatosan ott volt a mezőnyben, számos futamgyőzelem és dobogós helyezés mellett 1992-ben, 1998-ban, és 2002-ben országos bajnoki címet is szerzett. 2003-ban és 2004-ben rajthoz állhatott a szakág bölcsőjét és alapjait jelentő a világ legnehezebb versenyének ismert Párizs – Dakar Rally-n is.

 


Közben a 90-es években tett egy kis kitérőt egy akkor hazánkban szintén eléggé újdonságnak számító technikai sportágban, a Jet Ski területén. Itt sem adta alább a bajnoki címeknél 7 év alatt 15-ször sikerült különböző kategóriában az élen végezni.
Mindkét szeretett sportágában sportvezetőként is tevékenykedett. Volt a Jet Ski Szövetségben alelnök és 2014-ben a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnökének választották mely tisztséget egy éven át töltötte be. Szeretett sportágaiban egyik legfontosabb területnek az utánpótlás nevelést tartja, melyben a mai napig aktívan tevékenykedik.


2001-ben érkezett meg Miklós családjába a legfontosabb sportutánpótlás program alanya Máté fia születésével. Máténál talán sosem volt kérdés, hogy megfertőződik a benzingőzös sportágak szeretetével! Már három évesen Quadra pattant és hamarosan már versenyszerűen űzte a meglehetősen kemény négykerekű off-road sportágat komoly sikerekkel.

Aztán a négy kerék fölé és köré hamarosan karosszéria is került. A hazai autósport három szakágában is lehetőség van arra, hogy a fiatalok már akár 12-13 éves korban is a volán mögé ülhessenek az országos bajnoki sorozatok különböző kategóriáiban. Máté az autocross karosszériás kategóriájában kezdte az autósport pályafutását, majd a rallycross következett. Aztán hamar belekóstolhatott a világszinten is rendkívül sikeres autós gyorsasági szakágba is. Az indulástól állandó résztvevője a nemzetközi autósport szövetség az FIA által is jegyzett Swift Cup Europe márkakupa sorozatnak ahol az ideivel együtt már másodszor hódította el a Junior bajnoki címét valamint 2017-ben az „abszolút” értékelésben a dobogó harmadik fokára is felállhatott. Persze egy igazi autóversenyző általában lehetőleg mindig gyorsabb és erősebb versenygéppel szeretné feszegetni a saját és a fizika határainak találkozását! Máté sincs ezzel másképp, így nagy öröm volt számára, hogy az idei utolsó OB futamon a Hungaroringen tesztelhette a hazai autósport legsikeresebb csapatának a Zengő Motorsportnak a SEAT Leon CUP Racer típusú versenygépét.
Hogy Máté versenyzői pályafutása miként alakul az még a jövő zenéje, de a hétköznapokban éppen a Csik Ferenc sport gimnázium padjait koptatja és mindenféle téren fontos hangsúlyt helyez az autósporthoz szükséges dolgok fejlesztéséhez kezdve a kimondottan a technikai sportokhoz kifejlesztett fizikai és mentális edzésprogramtól kezdve a szimulátorozáson át a nyelvtanulásig.

 


Szerencsére a családon kívül is többen támogatják a sportbeli erőfeszítéseit, elismerik eredményeit. Máté már 3. alkalommal nyerte el idén a MOL Új Európa alapítványának a támogatását egyedüliként a hazai autóport fiatal tehetségei közül.


Végül, hogy miként működik közösen apa és fia a versenypályán és a mindennapokban azt az alábbi mindkettőjüknek feltett pár kérdéssel próbáltuk felmérni!
Az eredmények láttán, a versenypályán igazán hatékonyan, mivel például korábban sikeresen teljesítettek együtt több nehéz terep rally futamot is ahol Miklós vezetőként Máté navigátorként alkotott versenyzőpárost az imádott régi családi sportágban!

Milyen tulajdonságot szeretsz legjobban a fiadban / apukádban?


Miki: Azt gondolom, hogy azt az elhívatott kompromisszum nélküli hozzá állást, amely jellemzi őt az edzéssel vagy a versenyzéssel kapcsolatos problémák felmerülése esetén. Egyébként egy csupa szív gyerek!


Máté: Megpróbál nekem minden helyzetben segíteni, illetve a lehetőségeinkhez képest a legjobb körülményeket előteremteni. Mindketten nehezen viseljük az igazságtalanságot illetve a nehéz helyzeteket, de ennek ellenére ezekből a helyzetekből egyre inkább a pozitív dolgokat emeli ki felém, mert tudja, hogy én is mindig megpróbálok optimista maradni.


Fiad / apukád melyik eddigi eredményére vagy a legbüszkébb?


Miki: Tapasztalatból mondom, hogy a legelső és az aktuális legutolsó címekre a legbüszkébbek a sportolók. Így gondolom Mátéval kapcsolatban is.


Máté: Sokszoros Magyar Tereprally, Jet Ski és Enduro bajnok. Azt nem tudom, hogy neki ezekből melyik a legfontosabb, de én mindegyikre büszke vagyok.


Párod / édesanyád mennyire aggódik, aggódott, amikor a versenypályán vagytok?


Miki: Természetes, hogy aggódik, és ahogy lépdelünk előre egyre inkább.


Máté: Nyílván aggódik, de sosem voltam az a meggondolatlan típus a versenypályán. Természetesen balszerencsés és veszélyes szituációk bármikor érhetnek a pályán, hiszen ez az autósport része, de mindig is fontos volt és lesz számomra a saját, az ellenfeleim, illetve a versenyautóm épsége.


Volt e olyan most már publikus esemény a sportban amit jobbnak láttatok együtt eltitkolni a párod / édesanyád előtt?


Miki: Soha nem titkolunk el semmit, fontos a véleménye és egy anyának joga van tudni mindenről, ami a fiával kapcsolatos!


Máté: Nem volt és nem is lesz.


Ha jönne egy aranyhal és egy bármilyen versenyt kívánhatnál fiadnak / apukádnak milyen és melyik lenne az?


Miki: Michelisz Norbi sportolói pályafutása számomra etalon! Nyilván, mint szülőnek vagy éppen sportvezetőnek mi más lehetne a célom, mint, hogy a gyerekem is elérjen oda ahová Ő. Ehhez valóban jól jönne egy aranyhal :D


Máté: Szép idők voltak apa számára, amikor terepraliban versenyzett és nyerte a bajnoki címeket. Egy ütőképes technikát és még egy élményekkel teli versenyt kívánnék neki, már csak a régi emlékek felidézése miatt is!


Min szoktatok a legjobban vitatkozni, esetleg veszekedni?


Miki: Nem a sporttal kapcsolatban vannak vitáink! Máté éppen tinédzser korban van, ezzel kapcsolatosak a nézeteltéréseink.


Máté: Sok mindenben egyezik, de sok mindenben különbözik is a véleményünk, illetve néha máshogy reagálunk le helyzeteket.


Ha újra együtt kellene versenyeznetek terep-rallyban akkor milyen autóval tennétek legszívesebben és ki vezetne?


Miki: Nyilván nekem azok voltak a legszebb élményeim mikor Mátéval egy Polarissal a Tereprally Bajnokságban versenyeztünk egy évet. Én vezettem és ő navigált talán még 10 éves se volt. Büszkén mondom minden tekintetben siker sztori volt! Azóta Máté saját karrierjét járja, és azt gondolom, jól van ez így. Különben is két dudás egy csárdában az álmos könyv szerint túl sok ……..


Máté: Szívesen visszaülnék tereprallyzni 1-2 verseny erejéig, mondjuk a Polarisnak vagy a Yamahának az egyik csúcsmodelljével. Hogy ki vezetne? Na, ez jó kérdés! Szép idők voltak, amikor apa mellett ültem, de megmondom őszintén, hogy az anyósülés nem a szívem csücske. Ráadásul hamarosan a jogosítványom is meg lesz…, de tudom, hogy apa is szívesebben ül a bal 1-ben. Szóval, ha ilyenre kerülne sor, akkor szerintem kő-papír-ollóval döntenénk el a kérdést. :D


Talán a válaszokból is kitűnik, hogy ebben a párosban remek az összhang és a sporttársi szellem is a szülő - gyermek kapcsolat mellett a sikerek és a komoly kihívások, nehéz pillanatok során egyaránt. Cikkünk szerzőjének már hosszú évek óta van lehetősége követni sportpályafutásukat és reméli, hogy még sok-sok szép eredményükről lesz módja tudósítani itt a Sportime felületein is.