Bejelentkezés Regisztrálás

Belépés a Fiókodba

Felhasználói név *
Jelszó *
Adatok megjegyzése

Fiók létrehozása

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Név *
Felhasználói név *
Jelszó *
Jelszó újra *
Email *
Email újra *
Captcha *
Képünk Illusztráció. Képünk Illusztráció.

A titokzatos pajzsmirigy nyomában Kiemelt

Sajnos manapság már népbetegségnek számítanak a pajzsmirigyproblémák. Az emberek nagyobb százalékának pajzsmirigy-alulműködést (hypothyreosis) diagnosztizálnak, egy kisebb százaléknak autoimmun gyulladása van (Hashimoto-thyreoiditis), míg van, akinél túlműködés (hyperthyreosis) lépett fel, és vannak olyanok is, akik nem is tudnak arról, hogy pajzsmirigyproblémájuk van.

Ennek mi lehet az oka?

Nagyon összetett és sokrétű, de a helytelen táplálkozás, a tartós stressz, a hormonális egyensúlytalanságok és a vírusok mind-mind lehetnek kiváltó okok. A pajzsmirigynek a szervezetünkben nagyon fontos szerepe van, többet között az anyagcsere-folyamatokban, a növekedésben, a nemi működésben és az agyi működésben is, így nagyon fontos odafigyelni a megfelelő működésére!

Óvd a pajzsmirigyed!

Egy kis endokrinológia: a pajzsmirigyünk az agyunkban található szervtől, az agyalapi mirigytől kapja az utasítást, hogy pajzsmirigyhormonokat kell termelni. A TSH (pajzsmirigyserkentő hormon) a jel, amire megindul a hormontermelés. A pajzsmirigy ezáltal T3-at (trijód-trionin) és T4-et (tiroxin) termel. A T4 egy raktárhormon, a T3 pedig a pajzsmirigy aktív hormonja, ami T4-ből alakul át a sejtekben. Hormonrendszerünkben minden mindennel összefügg, mint például a pajzsmirigy és a női nemi hormonok, vagy a stressz. Tudtad például, hogy ha tartósan sokat stresszelsz, akkor a pajzsmirigy le tudja lassítani az anyagcsere-folyamatokat (védve a mellékvesét), ezáltal hosszú távon pajzsmirigy-alulműködéses tüneteket eredményezhet?

Hogy is van ez?

A kortizol a mellékvesében termelődik (azért felel, hogy ha sok a stressz, akkor „lenyugtasson”). Ha a mellékvesének a sok stressz miatt túl sok kortizolt kell termelnie, egy idő után kimerül, elfárad. Ilyenkor a pajzsmirigy kapcsol, és lelassítja az anyagcserénket, hátha megnyugszunk majd, így nem kell extrán dolgoznia a mellékvesének. A lelassult pajzsmirigynél (alulműködéses állapot) viszont nagyon nehezen megy például a fogyás, mivel ebben az esetben luxusfunkciónak számít a mellékvese védelme miatt. De mik is a pontos tünetei a pajzsmirigy-alulműködésnek? Tünet lehet a fáradtság, a dekoncentráció, a hajhullás, a bőrszárazság, a hízás, a puffadás, a székrekedés, a depresszió, a nemi vágy csökkenése, a meddőség vagy a folyamatosan hideg kéz és láb.

A legtöbb alulműködéses esetben a női nemi hormonok aránya is teljesen fel van borulva (ösztrogén/progeszteron), ami szintén nehezíti a súlyvesztést, mivel a sok ösztrogén „fogja” a zsírt. Így mindenképpen egy teljes, átfogó kivizsgálás javallott. Látod már, hogy mennyire összefügg minden?

Végül egy pár tipp arra, hogyan védjük meg a pajzsmirigyünket – a teljesség igénye nélkül:

1. Mindennap egyél meg néhány paradiót, vagy szedjél szelént.
2. Naponta pótold a D-vitamint.
3. Kerüld a fehér lisztes készítményeket, illetve a cukros dolgokat (utóbbi hosszú távon gyulladást okoz a szervezetben).
4. Amennyire lehet, kerüld el a gluténtartalmú élelmiszereket, mivel hosszabb távon a glutén sérti a bélfalat, és a szervezet nem fogja tudni felvenni az egészséges pajzsmirigyműködéshez szükséges tápanyagokat.
5. Nem kell félni a szénhidráttól! Egyél köretnek nyugodtan hajdinát, quinoát, kölest, édesburgonyát, rizst.
6. Kerüld a szójatermékeket, ha pajzsmirigyproblémád vagy más, hormonális egyensúlytalanságod van.
7. Minden étkezésedhez egyél zöldséget! Legyen zöld leveles zöldség, színes zöldség és kénben gazdag zöldség, egyszóval: edd meg a szivárványt!
8. És a legfontosabb csökkentsd a stresszt! Ehhez sportolj, olvass, meditálj!