Bejelentkezés Regisztrálás

Belépés a Fiókodba

Felhasználói név *
Jelszó *
Adatok megjegyzése

Fiók létrehozása

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Név *
Felhasználói név *
Jelszó *
Jelszó újra *
Email *
Email újra *
Captcha *

Az alvás és a sport Kiemelt

Aki sportol, az rengeteg energiát fordít az edzésre, figyel a helyes táplálkozásra, és próbálja a legjobb sporteszközöket használni. Viszont ha az alvás minősége nem megfelelő, akkor az erőfeszítéseink nagy része kárba veszhet a nélkül, hogy tisztában lennénk az okokkal. Éppen ezért itt az ideje letesztelned az alvásod minőségét.

1) Emlékszel az álmaidra? Ha a válaszod nem, akkor valószínűleg a pihenés során nem sikerül elérned a legmélyebb alvási fázist, amit angolul REM-nek neveznek, ami a Rapid Eye Movement („gyors szemmozgás”) rövidítése. Minden felnőtt szervezetnek szüksége van minimum 2 órás REM alvási fázisra, aminek köszönhetően a teljesítőképesség is növekszik, de az egészségre is pozitív hatással van.

2) Aggodalmasabb és stresszesebb vagy? A nem megfelelő minőségű alvás hatására a stresszküszöbünk is csökken, éppen ezért a mindennapi kihívások leküzdése is nehezebb, ami miatt egy ördögi körbe kerülünk, hiszen ennek hatására egyre feszültebbek leszünk.

3) Nehezen emlékszel dolgokra? Mivel az idegsejtek hatnak egymásra, éppen ezért a mély alvás a memóriánkra is pozitív hatással van. Ezzel párhuzamosan ha csekély jut nekünk a mély, valóban pihentető alvásból, akkor az idegsejtek közötti egymásra hatás is jóval kevesebb lesz.

4) A koncentrációval is problémáid akadnak? Tanulmányok kimutatták, hogy a kialvatlanság a koncentrációra is negatív hatással van. A kísérletek is bebizonyították, hogy a kialvatlan alanyok jóval gyengébben teljesítettek, mint azok, akiknek az éjszaka folyamán sikerült mély álomba szenderülniük.

5) Növekedett az étvágyad? Ha sokáig fennmaradsz, akkor több táplálékot is kell a szervezetedbe juttatnod, ezzel együtt pedig a túlevés esélye is nő. A Chicagói Egyetem kutatásából az is kiderül, hogy a kevés vagy nem megfelelő alvás hatására emelkedik azon hormonok mennyisége, amelyek az éhségérzetért és az étvágyért felelősek.

Ha az első kérdésre nemmel, a többire pedig igennel válaszoltál, akkor sajnos a szervezeted nem kapja meg a kellő mennyiségű minőségi alvást, aminek a hatására stresszesebb és a betegségekre is hajlamosabb vagy, továbbá ebből adódóan a memóriádra, a szellemi tevékenységekre és a hangulatodra is negatív hatással van. Ha mindez nem lenne elég, akkor valószínűleg a sport sem jelent számodra akkora örömet és komfortérzetet, mint kellene. Nem hiába tartja úgy rengeteg sportoló, hogy a nem megfelelő alvás a teljesítmény gyilkosa.

„A mély alvás ideje alatt a test regenerálódik, és úgymond újratöltődik, felkészíti magát a következő napra” – nyilatkozta a témával kapcsolatban dr. Bill Misner amerikai orvos. Ha mindez nem lenne elég, elmondása szerint az alvás bizony az izom tömegére is hatással van.

Bányász Árpád

„Sporttal minden könnyebb” – (r π)