Bejelentkezés Regisztrálás

Belépés a Fiókodba

Felhasználói név *
Jelszó *
Adatok megjegyzése

Fiók létrehozása

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Név *
Felhasználói név *
Jelszó *
Jelszó újra *
Email *
Email újra *
Captcha *

Az ösztrogén és a progeszteron – ellenség vagy barát? Kiemelt

Manapság sajnos szomorúan tapasztalom, hogy tízből nyolc nőnek vannak hormonális egyensúlytalanságai. Akár ösztrogéntúlsúly, akár pajzsmirigyprobléma, inzulinrezisztencia, PCO(S), endometriózis, miómák és még sorolhatnám. A szervezetben minden mindennel összefügg, és szeretném, ha átlátnátok ezekből néhány összefüggést, ezért most a nemi hormonok oldaláról közelítjük meg a dolgokat.

Mik a legfontosabb női nemi hormonok?

A méh két oldalán elhelyezkedő petefészkeknek a feladata kettős. Egyrészt nemi hormonokat termelnek, ami az ösztrogén és a progeszteron, továbbá havi rendszerességgel tüszők és abban petesejtek érlelődnek. Az ösztrogénnek nagyon fontos szerepe van a női szervezetben. Elsősorban az felel a nőies jegyeinkért, mint a mellek mérete és formája, a hangszín, a megtermékenyülés képessége, a petesejt érése, a szélesebb csípő és így tovább. Ezenkívül ez egy úgynevezett „építőhormon” is, amely a sejtburjánzásért felel. Minden ciklusban felépíti a méhnyálkahártyát, amely majd a ciklus végén leválik (terhesség esetén természetesen nem). Ez felel azért is, hogy terhesség alatt a méh növekedni tudjon.
Az ösztrogén a nemi szerveken kívül sok más szövetre is hatással van: például a pajzsmirigyre, a májra, a szívre, a tüdőre, az idegrendszerre, a csontokra és az erekre is.
„De hogyan?” – merülhet fel benned a kérdés. Úgy, hogy ezeken a szöveteken/sejteken úgynevezett receptorok (hormonkötő helyek) vannak, ahova az ösztrogén be tud kapcsolódni. A hormon kötődése/bekapcsolódása a receptorhoz a jel a sejt számára, hogy valamilyen feladatot el kell látni.

A női szervezetben mindig jelen van az ösztrogén

A másik fontos nemi hormon, amely szintén a petefészekben termelődik, az a progeszteron. A feladata elsősorban a várandósság kapcsán ismert, pedig nagyon fontos szerepe van a szervezetben. Ez az, amely „megfogja” az ösztrogént, hogy a hormonegyensúly fenntartható legyen, és ne legyenek elcsúszások (itt a túl kevés/túl sok ösztrogénre, alacsony progeszteronszintre gondolok). Ezenkívül számos feladata van, például segíti a pajzsmirigy működését, szabályozza a vízháztartást, mobilizálja a zsírokat – ezáltal testsúly- és vérnyomáscsökkentő hatású.

Mikor van a szervezetünkben progeszteron?

A menstruációs ciklus második felében termelődik a petefészekben, és az ösztrogén által felépített méhnyálkahártya minőségi alakítását végzi, hogy a megtermékenyült pete beágyazódhasson. Miután a tüsző megérett, a ciklus közepén (14 nap +/− 1–3 nap) megreped, és kijön a petesejt (ez az ovuláció). A visszamaradt tüsző sárgatestté alakul, amely megkezdi a progeszteron termelését. Ha nincs ovuláció, nincs tüszőrepedés és progeszterontermelés se.  A szervezetben az ösztrogén és a progeszteron megfelelő aránya a fontos. Ha „elbillen” a mérleg (bármelyik irányba), akkor hormonális egyensúlytalanság alakulhat ki, amit a legtöbbször az alacsony progeszteronszint és az ahhoz képest emelkedett ösztrogénszint eredményez.

 

Mitől lehet alacsony a progeszteronszintünk?

– Ha nincsen ovuláció (nincs progeszterontermelés).
– Sárgatest-elégtelenség esetén (itt van ovuláció, de még sincs elég progeszterontermelés).
– Ha tartós stressznek vagy kitéve. A kortizol („stresszhormon”) alapanyaga a progeszteron, és tartós stressz esetén a mellékvese nem tud elegendő kortizolt termelni, így „ellopja” a progeszteront, hogy kortizolt csináljon belőle, hogy a stresszt kezelni tudja.
– Változókorban (a legtöbb változókorban lévő nőnek pajzsmirigyproblémája van a progeszteron hiánya miatt – ebben az életszakaszban a mellékvesében és az agyban termelődik a progeszteron).
– Candidafertőzés esetén.

 

Hogyan tartsuk fenn az egyensúlyt az ösztrogén és a progeszteron között?

– Minden étkezéshez egyél zöldséget! Legyen zöld leveles, színes zöldség és kénben gazdag zöldség, egyszóval: edd meg a szivárványt! Különösen a keresztesvirágúakat, mint például a brokkoli, a karfiol, a fodros kel, a kelbimbó.
– Amennyire lehet, kerüld a gluténtartalmú élelmiszereket.
– Kerüld a tejet és a tejtermékeket.
– Kerüld a szójatermékeket, ha hormonális egyensúlytalanságod van.
– Igyál tisztított vizet, vagy használj BPA mentes kulacsot.
– Használj természetes kozmetikumokat/tisztítószereket (és lehetőleg legyenek parabénmentesek).
– Csökkentsd a koffein és az alkohol mennyiségét.
– Szedjél mindennap C-vitamint (lehetőleg olyan kombinációt, amelyben természetes C-vitamin is van a szintetikuson kívül).
– Ne félj a szénhidráttól! Egyél köretnek nyugodtan quinoát, kölest, édesburgonyát, rizst.
– Csökkentsd a stresszt! Próbálj lazítani, pihenni. Menj sportolni, csinálj olyan tevékenységet, amely feltölt, és örömmel tölt el!