Bejelentkezés Regisztrálás

Belépés a Fiókodba

Felhasználói név *
Jelszó *
Adatok megjegyzése

Fiók létrehozása

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Név *
Felhasználói név *
Jelszó *
Jelszó újra *
Email *
Email újra *
Captcha *
Reload Captcha

Nem a mennyiség, a minőség a fontos Kiemelt

Egy új kutatás szerint az ideális állapot fenntartásához bőven elég egy héten csak egy párszor edzenünk.

A testmozgás az egyik legjobb módja annak, hogy elkerüljük az olyan krónikus betegségeket, mint a cukorbetegség vagy a rák, illetve a fizikailag aktív embereknél sokkal ritkábban fordul elő a korai halál. Azonban a sportot igencsak nehéz lehet a szoros időbeosztásba belesűríteni: az egészségügyi szakemberek ajánlása szerint egy héten elég egy körülbelül 150 perces, mérsékelt aktivitású, vagy 75 perces erőteljes, "kifullasztó" edzés a megfelelő kondíció megtartása érdekében.

Lássuk be, hogy a napi szintű testmozgás igencsak nehezen kivitelezhető. Egy tudóscsoport nemrégiben úgy döntött, hogy tanulmányozzák azokat, akik mondjuk csak hétvégente edzenek, s összevetik az eredményeiket azokéval, akik viszont minden nap sportolnak valamit. Az eredmény megdöbbentő: mindkét csoport ugyanazokat az eredményeket produkálta, így ennek tekintetében teljesen mindegy, hogy rászánjuk-e magunkat a napi szintű edzésre, vagy maradunk inkább "hétvégi harcosok". A JAMA Internal Medicine oldalán megjelent kutatásban arra is kitérnek, hogy a sportolás gyakorisága például nincs semmilyen hatással az adott illető várható élettartamára.

A "Sport mint gyógyszer" program egyik tudományos munkatársa, Gary O’Donovan a kollégáival együtt összesen 63 ezer emberen végzett ehhez kapcsolódó kutatásokat Angliában és Skóciában. Azon személyek adatait vetették össze, akik úgy nyilatkoztak, hogy hetente csak egy pár alkalommal edzenek azokéval, akik egyáltalán nem sportolnak. Az előbbiek csoportjának 34%-al csökkent a várható korai halálozási aránya, míg utóbbinak csak 30%-al. Azok, akik hetente többször is sportolnak, 35%-al csökkentették annak, esélyét, hogy túl hamar hagyják itt szeretteiket - a tudósok szerint pedig ez az egy százalék igencsak elenyésző.

Az eredmények alátámasztják azt az elképzelést, miszerint a legtöbb fizikai aktivitás - még ha az az előírtnál kevesebb is - segíthet elkerülni a korai halált. A kutatók mindazonáltal azt vélik, hogy előnyösebb helyzetben vannak azok, akik hetente 150 perces, mérsékeltebb fizikai aktivitást igénylő sportot űznek, mint azok, akik nem érik el a küszöbértéket, s kevesebbet edzenek.

A sportolás például hatékonyan csökkenti a szívbetegségek által okozott halál kockázatát. A napi szinten, és a heti pár alkalommal sportoló egyének eredményei egyébként ebben az esetben teljesen egyenlőek, hiszen mindkét esetben 40%-al csökkentik ennek a rizikóját. Ez az adat is alátámasztja, hogy nem a gyakoriság, hanem sokkal inkább a rendszeresség a fontos.

Ugyanez igaz a rákos esetekre is. Nem számít, hogy az adott ember napi szinten, vagy hetente csak egy pár alkalommal edz, ugyanis mindkét esetben 21%-al csökken a rákos megbetegedések esetében az elhalálozás kockázata.

"A tanulmányunk legfontosabb mondanivalója az, hogy a sportolás gyakorisága nem mérvadó" - nyilatkozta O’Donovan. "Valóban úgy tűnik, hogy a napi szintű sportolásnak nincsenek további előnyei. Ha ez segít az embereknek, én már boldog vagyok."

A kutatási eredmények bátorítólag hathatnak mindazokra, akik esetleg rosszul érzik magukat a miatt, mert nem jutnak le mindennap az edzőterembe. Azonban nem lehet ellazulni: O'Donovan hangsúlyozta, hogy az eredményekbe csak a közepes-intenzív mozgásformák számítottak bele, s a testmozgásba nem tartozik bele a házimunka, vagy a munkahelyen végzett fizikai aktivitás, mivel a felmérés erre külön nem is tért ki. A vizsgálatba azonban például belevették a tempósabb sétát, amely a kutató szerint egyébként egy remek módja annak, hogy a kezdők és a túlsúlyosak is belevágjanak a rendszeres testmozgásba.

 

Forrás: Time.com

Utoljára frissítve: 2017. január 10., kedd 22:32
Szeleczky Afrodite

"Egy adott napon, adott körülmények között azt gondolod, korlátaid vannak. Majd eléred a határt, és azt mondod: "oké, ez a határ". Majd hirtelen egy kicsit tovább lépsz. A gondolataid hatalmával, az eltökéltségeddel, az ösztönöddel és a tapasztalatoddal nagyon magasan tudsz repülni." - Ayrton Senna