Bejelentkezés Regisztrálás

Belépés a Fiókodba

Felhasználói név *
Jelszó *
Adatok megjegyzése

Fiók létrehozása

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Név *
Felhasználói név *
Jelszó *
Jelszó újra *
Email *
Email újra *
Captcha *
Reload Captcha

A mozgás szerepe

Sokféle mozgásforma létezik, mely sikerrel veszi fel a harcot a stresszel szemben. Elfogadott tény, hogy a rendszeres cardio típusú edzés nagyon hatékony. Számos tanulmány igazolja, hogy a rendszeres cardio-tréning csökkenti a feszültséget és a stressz szintjét. Meg kell azonban jegyeznünk, hogy bármilyen mozgás jobb, mint a passzivitás.

Húsz perc folyamatos mozgás után az agy adrenalint és endorfint kezd termelni, melyek azonnal csökkentik a stressz okozta tüneteket. Az endorfin az emberi agyban termelődő morfinszerű anyag, amely csökkenti a fájdalomérzetet és jó érzést, örömöt okoz. Olyannyira így van ez, hogy vannak olyan orvosok, akik úgy tartják, hogy a rendszeres testmozgás adott esetben a pszichoterápiánál van antidepresszáns gyógyszerekkel történő kezelésnél is eredményesebb a klinikai depresszió elleni harcban.

A stressz egyik következménye lehet az izomfájdalom, izomfeszülés. Amikor izmainkat testmozgásra használjuk, ez a fizikai aktivitás felszabadítja az izmokban elraktározódott energiát. A mozgás befejeztével aztán imaink újra visszatérhetnek a nyugalmi állapotba. A mozgás által szinte szertefoszlik a bennünk felgyülemlett düh, harag vagy más ellenséges érzelmek. A „magányos” testmozgás arra is jó, hogy egy kicsit távolabb kerüljünk a fent említett stresszt kiváltó tényezőktől. Ez a kis „szünet” lehetőséget biztosít a befelé fordulásra, saját magunk és életünk fontos kérdéseinek és problémáinak elemzésére. Ráadásul a jó fizikai kondícióban lévő emberek fejlettebb tudatossággal képesek élni testükkel és nagyobb harmóniában lelkükkel. Ez a tudatosság felkészíti az embereket arra, hogy elkerüljék, vagy legalábbis ellenőrzésük alatt tartsák az őket érő negatív hatásokat. Néhány mozgásfajta, mint például a jóga vagy a thai chi kifejezetten a tudatosság fejlesztésére koncentrál és ezért különösen hatékony.

Amikor stresszcsökkentésre irányuló mozgásformákról van szó, a következő programokat érdemes megfontolni:

Cardio-mozgásra (állóképességet igénylő) épülő programok, mely során növekszik a szervezet oxigénfelvétele és endorfin képződik.

Nyújtógyakorlatokat tartalmazó programok, melyek enyhítik az izomfeszülést.

Légzőgyakorlatokra, meditációra és a tudatosság erősítésére fókuszáló programok.  

Képgaléria

Utoljára frissítve: 2016. március 26., szombat 13:34