Bejelentkezés Regisztrálás

Belépés a Fiókodba

Felhasználói név *
Jelszó *
Adatok megjegyzése

Fiók létrehozása

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Név *
Felhasználói név *
Jelszó *
Jelszó újra *
Email *
Email újra *
Captcha *
Bahreini nyitás Fotó: Amber PR

Bahreini nyitás Kiemelt

A koronavírus járvány nem csak a 2020-as évet érintette, de úgy néz ki nagy befolyással lesz a 2021-es szezonra is. Emiatt alakult úgy, hogy a Barcelonába tervezett téli tesztelés és az Ausztráliába irányzott szezonnyitó futam helyett Bahrein kapott főszerepet. A Perzsa-öbölbeli országban rendezték meg ugyanis az előszezoni tesztet és Szahír ad otthont a 2021-es évad első Forma-1-es futamának. Alig négy hónappal ezelőtt rendeztek itt Forma-1-es futamot, – mindjárt kettőt – s ismét erre az időjárás szempontjából kellemes helyre érkezett meg a mezőny.

Tavaly kétszer három nap állt a csapatok rendelkezésére tesztelésre. Idén ez jóval rövidebb volt, hiszen alig három napos volt az előszezoni teszt. Ez idő alatt nem igazán lehetett megismerni az egyes csapatok potenciálját. Azt lehetett biztosan tudni, hogy a Racing Pointból Aston Martinná váló csapat nagyon sok problémával küzdött, nagyon kevés kört tett meg az odaszerződő négyszeres világbajnok Sebastian Vettel. Max Verstappen parádézott, ahogy az AlphaTauri is. A Mercedesnek szokatlanul sok nyűgje volt, a Ferrari viszont jó hangulatban fejezte be a tesztelést, a motorja sokkal szebben muzsikált, mint 2020-ban. Fernando Alonso visszatérése nem szenvedett csorbát. A Renaultról Alpine-ra keresztelt csapatnál zökkenőmentes volt a tesztje. A legtöbb kört sokak kedvence, az Alfa Romeonál versenyző 41 éves Kimi Raikkönen tette meg.

A koronavírus járvány és az amiatt bevezetett költségcsökkentések miatt idénre befagyasztották a tervezett változásokat. A csapatok nem hajthattak végre komoly átalakításokat az autókon. Még tavaly elfogadták és idén érvénybe is lépett a költségvetési sapka, amely értelmében idén 145 millió dollárból kell a csapatoknak gazdálkodnia. Ebbe az összegbe azonban nem tartoznak bele a marketingköltségek, a pilóták és három felsővezető fizetése, nyugdíjjárulékok…stb. Komoly változás lépett életbe a szabadedzések hosszának tekintetében. Az eddig megszokott 90 percet 60 percre rövidítik. Az európai versenyek az idei évtől 15.00 órakor kerülnek megrendezésre.

2021-ben kipróbálják az úgynevezett sprintversenyeket is. Ezeket a 100 km hosszú futamokat idén három helyszínen rendeznék meg, először is a Brit Nagydíjnak otthon adó Silverstone-ban. Pénteken tartják az időmérőt, szombaton pedig a sprintverseny kvalifikációját. Várhatóan a legjobb három helyezett kapna itt pontokat. Mivel a sprintversenyek részletei még kidolgozás alatt vannak, így ezzel kapcsolatban nincs még végleges megállapodás.

Új festésű autók és egy sor új pilóta áll majd rajthoz az idei évben. Pilóták cserélődtek csapatok között és új pilóták is megjelentek a mezőnyben Két csapatnév változtatás jutott idénre. A Renault Alpine-ként versenyez és Fernando Alonsót visszahozta a Forma-1-be. A Racing Point ikonikus rózsaszínjét cseréli a ’brit versenyzöld’ színre és Aston Martin csapatként indul. Sebastian Vettel Ferraritól való távozása után írt alá Lance Stroll csapattársának és öltött zöld overált. Három újonc kap bemutatkozási lehetőséget. A Haas hosszú idő után lecserélte pilótapárosát a Mick Schumacher - Nyikita Mazepin duóra. Vélhetően mindkét választásban szerepet játszottak a szponzorpénzek. Az AlphaTauri Danyiil Kvajt helyett Juki Cunodát szerződtette le, s ezzel lehet nagyot robbantott, hiszen szakértők szerint a három újonc közül messze a kisnövésű japán pilóta a legtehetségesebb. Ráadásul így ismét lett japán származású pilótája a Forma-1-es cirkusznak.

Mi történt Ausztráliával?

Ausztráliában tavaly még megkezdődött a szezonnyitó futam versenyhétvégéje, de a résztvevők között talált koronavírusos esetek miatt végül lefújták azt péntek reggel. Idén már szeretnék megrendezni ezt a versenyt Melbourne-ben, de úgy néz ki, hogy arra csak novemberben kerítenek sort a most még érvényben lévő kötelező kéthetes karantén miatt. Így a 2021-es idény Bahreinben nyílik, ahol mindjárt egy sötétben, villanyfények alatt rendezett futamot láthatunk igazi forró körülmények között.

2014 óta már ez is villanyfényes futam. Az első Bahreini Nagydíj 2004-ben volt, ennek örömére 2014-ben, a 10. évfordulón, esti futamot rendeztek a szahíri pályán és ez annyira bevált, hogy így is maradt.

S mi történt itt tavaly? Brutális, nagyon régen nem látott horrorbalesettel vette kezdetét a Bahreini Forma-1-es Nagydíj. Romain Grosjean hatalmas balesetet szenvedett, de a Haas pilótája a csodával határos módon kisebb sérülésekkel távozhatott a helyszínről. Az újraindítást követően újra baleset miatt állt meg a verseny. Lance Stroll szerencsére szintén kisebb sérülésekkel megúszta autója fejreállását. A futamot Lewis Hamilton nyerte meg, őt Max Verstappen és Alexander Albon követte a célban.

A verseny és a pálya

Az 57-körös Bahreini Nagydíj március 28.-án, helyi idő szerint 18.00-kor (Magyarországon 17.00-kor) veszi kezdetét a szahíri pályán. A pálya, amely a sivatag közepén található, hossza: 5,412 km, a teljes versenytáv 308,238 km. A pályán 15 kanyar és egy egyedülálló, 1,090 km hosszú célegyenes található. A körrekordot még mindig Pedro de la Rosa tartja (2005-ből), ideje 1 perc 31,447 másodperc.

A csapatoknak új problémákkal kell a versenyhétvégén szembenézniük, így például azzal, hogy a pályát és környékét finom korallhomok takarja, s nagy szél esetén, a pályára kerülő homok nehezíti a gumik tapadását. Ahogy egyre jobban felgumizódik a pálya, úgy javul a tapadása. A homok zavart, akár a fedélzeti mechanika meghibásodását is okozhatja. A fékhűtés és az abroncskopás figyelemmel kísérése is fontos Bahreinben.

2020-ban Lewis Hamilton nyerte meg a futamot. A brit pilóta győztes ideje 1:34:01.829 volt. A második és harmadik helyen a két Red Bull-pilóta, Max Verstappen és Alexander Albon ért célba.