Bejelentkezés Regisztrálás

Belépés a Fiókodba

Felhasználói név *
Jelszó *
Adatok megjegyzése

Fiók létrehozása

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Név *
Felhasználói név *
Jelszó *
Jelszó újra *
Email *
Email újra *
Captcha *
Éjszakai rohanás Fotó: Amber PR

Éjszakai rohanás Kiemelt

Két hete Monzában befejeződött a Forma-1-es szezon európai része, s a most hétvégi futammal kezdődik az Európán kívüli futamok sora. Erőltetett menet következik, hiszen már szeptembert írunk és még hét futam van hátra november végéig, ázsiai és amerikai helyszíneken. Szokás szerint Szingapúr első a sorban, amely egyben egy nem mindennapi futam is, lévén villanyfénynél zajlik, az európai nézők által megszokott időben.

2008 óta

Ez a versenyhelyszín 2008-ban került be a versenynaptárba, így ez lesz a tizenegyedik éve a Forma-1-ben. Sok új pálya kapott azóta bemutatkozási lehetőséget, de ez az utcai futam még most is különlegesnek nevezhető, nagyon szeretik a pilóták. Haladva a kor elvárásaival, vagyis azzal, hogy az európai nézők a szokásos kora délutáni időben nézhessék meg a versenyt, esti rajttal, lámpafénynél köröznek az autók. Ez az egyetlen igazi lámpafényes futam a versenynaptárban, hiszen a bahreini és az abu-dzabi futam nappal kezdődik és sötétben ér véget.

Különleges körülmények

A Forma-1 bölcsőjének nevezett Európában a rajongók kiélvezhetik ennek az igazán extra futamnak minden előnyét, de a helyszínen lévő versenyzők számára igencsak megterhelő az esti versenyzés. Felborul a bioritmusuk, hiszen az esti kezdés miatt a pilótáknak nappal kell aludniuk, hogy este fitten állhassanak rajthoz. Emellett extrém felkészülést kell választaniuk ahhoz, hogy fel tudjanak készülni az időjárás kihívásaira. Carlos Sainz korábban a szaunában való szobakerékpározást találta megfelelőnek a szingapúri futamra való előkészülethez.

Utcai pálya

A Marina-öbölben kialakított utcai pályán nehezebb vezetni, mint egy épített pályán. Helyenként elég buckás és Monacóhoz hasonlítva egy kör sokkal hosszabb. A fizikális felkészültségnek nagy a szerepe, hiszen a magas hőmérséklet és a páratartalom sokat kivesz az emberből. A legnagyobb félelmet a csapatok számára azonban az erre a térségre jellemző hirtelen jövő viharos eső okozza, ami tavaly nagyon megkeverte a lapokat. Idén is zivatarokat jósolnak a hétvégére, s ebben az esetben nem semmi futamot láthatnánk.

A négyek társasága

A szingapúri futam nem csak az éjszakai fények miatt különleges, hanem amiatt is, hogy a futam tíz éve alatt összesen négy pilótának sikerült hazavinnie innen a győztes trófeát: Fernando Alonsónak, Lewis Hamiltonnak, Sebastian Vettelnek és Nico Rosbergnek. Ez az érdekessége valószínűleg továbbra is megmarad a futamnak, hiszen a szezon második felének elején Lewis Hamilton és Sebastian Vettel is nagyon hajt a hétvégi győztes trófeára.

Hamilton dolgát segíti, hogy Monzában nagyon jól ment és nagy meglepetésre a Mercedes gumikezelésével sem voltak gondok. Ráadásul a szingapúri pálya fekszik a brackley-i csapatnak. Ez egy utcai pálya, s a karakterisztikáját tekintve nagyon hasonlít Monacóra és a Hungaroringre. Miközben Monacóban Daniel Ricciardo ért célba elsőként, a Hungaroringen Hamiltonnak állt a zászló. Ha a Mercedes brit pilótája nyerő formáját Szingapúrban is hozza, még jobban elhúzhat az egyéni ponttábla élén Sebastian Vettel előtt.

2017-ben...

S hogy mi történt a tavalyi futamon? A jubileumi, tizedik Szingapúri Nagydíj hatalmas esőzést és ezáltal meglepő versenyt eredményezett a szingapúri utcai pályán. Egy izgalmas rajt után három biztonsági autós időszak jellemezte futam következett mérsékelt izgalmakkal. Lewis Hamilton az ötödik helyről rajtolva a fortuna kegyeltjeként lehetőséget kapott a győzelemre, s ezzel a brit élni is tudott. A Mercedes pilótája akkor begyűjtötte harmadik szingapúri győzelmét. Valtteri Bottas lett a bronzérmes. A Mercedes-szendvicsben Daniel Ricciardo ért célba. Ricciardo zsinórban harmadszor állhatott fel Szingapúrban a dobogó második fokára.

A várakozásnak vége

Az Olasz Nagydíj óta eltelt időszakban sem maradtunk Forma-1-es hír nélkül. Daniel Ricciardo augusztus elején elindította a lavinát, s azóta több bejelentés is született, de egyre sokáig kellett várnunk. Sokan úgy gondolták, hogy Sergio Marchionne elhunyta miatt biztos helye van a Ferrarinál annak a Kimi Raikkönennek, akit mind Maurizio Arrivabene csapatfőnök, mind Sebastian Vettel támogatott, hogy ott maradjon az olasz alakulatnál. A keménykezű nagyfőnök Charles Leclercet favorizálta s a fiatal monacói pilóta menedzsmentje is igen intenzíven dolgozott azon, hogy a fiatal tehetséget bevigye a pirosakhoz. Monzában sokak meglepetésére a maranellói csapat nem jelentette be szerződéshosszabbítását Kimi Raikkönennel dacára kiváló időmérős teljesítményének és második helyének. Ez már sokat sejtetett. Sem pozitív, sem negatív hír nem látott napvilágra akkor, de sejteni lehetett, hogy a háttérben nagy a mozgolódás.

A Szingapúri Nagydíj hetében aztán egyszer csak bejelentette a Ferrari Kimi Raikkönen menesztését az év végével, így megnyílt az út Leclerc előtt. A Jégember rajongóinak persze nem kell nélkülözniük kedvencüket, hiszen mintegy csereként ő meg a francia helyét foglalja el a Saubernél, annál a csapatnál, ahol 17 évvel ezelőtt Raikkönen még tejfölösszájú újoncként a pályafutását kezdte.

Stroll a Force Indiánál?

Mint ismeretes Lance Stroll édesapja, Lawrence Stroll még a nyári szünet alatt egy konzorciummal karöltve megvette a Force Indiát és emiatt találgatások indultak meg, hogy a fiatal kanadai pilóta vajon mikor kerül a pinkekhez. A szingapúri futamot jósolták, de egyelőre annyit tudni, hogy az üléspróbán átesett Stroll egy esetleges váltás miatt.

A verseny és a pálya

A szingapúri pálya egy utcai pálya 23 kanyarral. Az óramutató járásával ellenkező irányba halad a verseny. Mivel sok a második, harmadik és negyedik sebességfokozatú kanyar, így az átlagsebesség csak 175 km/óra körül várható. Ebből kifolyólag maximális aerodinamikai tapadással haladnak majd az autók. Utcai pályához képest, ez egy széles, buckás és kacskaringós pálya, ahol bár lehetséges az előzés, de nagyon nehéz.

A Pirelli a lágy, az ultralágy és a hiperlágy abroncsok mellett döntött. A három nagyon puha gumira a pálya egyedisége miatt volt szükség. Ezek a következők: hosszú a pálya, változó az aszfalt hőmérséklete, valamint embert és gépet egyaránt próbára tevő ez a verseny. Amint lemegy a nap, a pálya hőmérséklete 30°C-on stagnál. Ez nem számít melegnek, mégis általában túlmelegednek a gumik az aszfalton, ugyanis nagy igénybevételnek vannak kitéve a kanyarokban. A kevés egyenes rész pedig nem teszi lehetővé az abroncsok kellő hűtését. Ez érdekes fordulatokat eredményezhet.

A 61-körös Szingapúri Nagydíj szeptember 16.-án helyi idő szerint 20.10-kor veszi kezdetét (Európában, így nálunk is 14.10-kor). A pálya hossza: 5.065 km, a teljes versenytáv 308.828 km. A pályarekordot tavalyról Lewis Hamilton tartja. A brit pilóta ideje 1 perc 45,008 másodperc.