Bejelentkezés Regisztrálás

Belépés a Fiókodba

Felhasználói név *
Jelszó *
Adatok megjegyzése

Fiók létrehozása

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Név *
Felhasználói név *
Jelszó *
Jelszó újra *
Email *
Email újra *
Captcha *
Levezető szamba Brazíliában Fotó: Amber PR

Levezető szamba Brazíliában Kiemelt

Egy visszatérő, de mégis új pálya után a Forma-1-es cirkusz egy tradicionális helyszínre érkezik meg a hétvégén. Nem utaznak messze a csapatok, hiszen Mexikóból ruccannak át a Brazil Forma-1-es Nagydíj helyszínére, Sao Paulóba. A Forma-1-es világbajnoki címek sorsa eldőlt, így már csak a maradék helyekért folyhat küzdelem ezen a mindenki által nagyon kedvelt brazil pályán.

Az elmúlt szezonok lezáró futamai a Mercedes és pilótái sikereiről szóltak, s ez idén sem volt másként. Míg tavaly Nico Rosberg győzelmeitől volt hangos a Forma-1, addig idén Lewis Hamilton került rivaldafénybe. Igaz, ez a fény a szezon második felétől, az Olasz Nagydíjtól kezdve esett a brit pilótára. A szezon elején még Sebastian Vettel és a Ferrari kiválósága vakított el mindenkit és már-már azt hihettük, hogy idén a Mercedes hegemóniája megszakad. A pirosak eredményessége azonban kifulladt a nyári szünettel együtt.

A Mercedes még az USA Nagydíjon, Lewis Hamilton pedig egy hétre rá, Mexikóban lett négyszeres világbajnok. A brit minden bizonnyal nem egy kilencedik hellyel szeretett volna ünnepelni, de ezúttal csak az jutott neki Mexikóvárosban. A versenyt bár Max Verstappen nyerte meg, mégsem vele foglalkoztak, hanem a világbajnok Hamiltonnal. Két finn tudott még dobogóra állni, hiszen Valtteri Bottas és Kimi Raikkönen lett a második és harmadik helyezett.

2016-ban Lewis Hamilton nyerte a borzalmas időjárási körülmények között rendezett Brazil Nagydíjat. Akkor ezzel az elsőséggel megakadályozta legnagyobb riválisát, saját csapattársát, Nico Rosberget abban, hogy Dél-Amerikában megszerezze első egyéni világbajnoki címét. Rosberg csak második lett, így Abu-Dzabiig várnia kellett a dicsőségre a német autóversenyzőnek. A bronzérmes helyet Sao Paulóban a brillírozó Max Verstappen szerezte meg.

Az időjárás sokszor megkeverte a lapokat a Brazil Nagydíjak történetében. Míg tavalyelőtt tiszta, száraz időjárás fogadta a mezőnyt, addig 2016-ban égszakadás-földindulásban volt része a mezőnynek. Bár lehetett tudni, hogy esni fog, de a megérkezett mennyiségre senki sem számított. Már a versenyt is biztonsági autó mögött kezdte meg a mezőny a nagyon vizes pályára való tekintettel. A futamot többször is meg kellett állítani. Hol a balesetek, hol a heves esőzések miatt. Esős és közepes gumik kerültek az autókra, de utóbbi túl merész vállalásnak tűnt, nagy hátrányban volt, aki azt választotta.

Hamilton az élen viszont nem küzdött más autók felvert vizével, s az autója is elég stabil maradt a pályán, így ő élvezte a versenyt. Nico Rosberg ezzel szemben Max Verstappennel küzdött meg az ezüstérmes helyért. Nyilván világbajnoki aspiránsként nagyobb baj lett volna kiesni, mint a második helyen célbaérni, így az óvatosságot választotta a csata helyett.

S milyen idő lesz idén? Jelenleg péntekre és szombatra jósolnak esőzést, s vasárnap tiszta idő várható, de mint tudjuk ez még sokat változhat a hétvégéig.

Bár mindenki számára jól ismert a brazil versenypálya, a pilótáknak és autóiknak nem lesz könnyű dolga. Az autók és motorjaik Mexikóváros után itt is oxigénhiányos levegőnek lesznek kitéve. Miután már Mexikóban is szenvedtek, nem sok reménye lehet szegény Renault-motoros autóknak, legfőképp a Toro Rossóknak.

Az Interlagos egyike azon pályáknak, ahol az órajárással ellentétes irányban köröznek az autók. Ez pedig nagyon igénybe veszi a nyaki tartóizmokat. A pilóták ezért a verseny előtt nagy hangsúlyt helyeztek ezeknek az izmoknak a megerősítésére, hiszen a sok hosszú és gyors balkezes kanyarban nagy erőknek lesznek kitéve. A csapatoknak is meg lesz a feladatuk. Az autók beállítása erre a pályára elég nehéz: nagy tapadást kell elérni a kanyarok miatt, viszont az autóknak gyorsnak kell maradniuk az egyenesekben való előzéshez.

Nem maradtunk hírek nélkül a két futam között. A találgatásoknak véget vetve Felipe Massa bejelentette, hogy nem marad újabb egy évre a Williamsnél, s most már tényleg visszavonul a Forma-1-es versenyzéstől. Nem tudni még, hogy ki ülhet be a brazil pilóta helyére Lance Stroll mellé, mivel a hivatalos bejelentés még nem történt meg. Négy pilóta is esélyes: Robert Kubica, Paul di Resta, Pascal Wehrlein és most felmerült a Toro Rossótól menesztett Danyiil Kvjat neve is. Hivatalos források szerint e két utóbbi név valamelyike lehet valószínűbb választás a brit csapat számára.

A Ferrari nagy hírbombát robbantott. Elmondása szerint, ha a Liberty Media marad Forma-1-es tervei megvalósítása mellett, 2020 után az ikonikus csapat akár el is hagyhatja a világbajnokságot. Az olasz csapatnak nem csak a jövőbeni motortervekkel van baja, hanem azzal is, hogy megvonhatják tőle a „történelmi bónuszként” elhíresült támogatást is, amely miatt nagyon sok pénztől elesne, s ezt nyilván nem szeretné. Nincs könnyű dolga a Liberty Mediának, hiszen nem a Ferrari volt az egyetlen csapat, amely felszólalt a változtatások ellen.

A verseny és a pálya

A brazil betoncsík majd 1000 méterrel található a tengerszint felett, amely erőt vesz ki az autókból. Ez egy természetes amfiteátrum, amely lehetővé teszi a nézők számára, hogy a pályának majd a felét átlássák. A szervezőket az évek során sok kritika érte az Interlagos pálya buckái miatt, s emiatt sokszor újraaszfaltozták a felületét, de az valahogy még így is huplis maradt.

Sao Paulóban nagyszerű előzési lehetőségek vannak. A pálya dominánsan lassú és közepesen gyors kanyarokból és egyenesekből áll. Az első sikán, a híres ’Senna S’ kanyar, amely talán a legjobb alkalom az előzéshez. Esős időben megállhat a víz a pályán, s ilyenkor veszélyes lehet az úgynevezett aquaplaning, vagyis a vízen való felúszás.

Az 71-körös Brazil Nagydíj november 12.-én helyi idő szerint 14 órakor (nálunk 17 órakor) veszi kezdetét az Interlagos pályán. A pálya hossza: 4,309 km, a teljes versenytáv 305,909 km. A pályarekordot 1 perc 11,473 másodperccel még mindig Juan-Pablo Montoya tartja 2004-ből.