Bejelentkezés Regisztrálás

Belépés a Fiókodba

Felhasználói név *
Jelszó *
Adatok megjegyzése

Fiók létrehozása

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Név *
Felhasználói név *
Jelszó *
Jelszó újra *
Email *
Email újra *
Captcha *
Miért nem kockáztatnak a topcsapatok? Fotó: Tepliczky Péter / Sportime Magazin

Miért nem kockáztatnak a topcsapatok? Kiemelt

A Formula-1-es szezon a nyári szünetben sem volt unalmas, hiszen előbb Daniel Ricciardo a Red Bull-tól való távozása, majd Fernando Alonso bejelentése zavarta meg a csendet és elindultak a találgatások, hogy melyik csapathoz ki fog átigazolni, ki mekkora kockázatot mer vállalni.

Számos elképzelés és tanácskozás volt arról, hogy Ricciardo miért hagyja el a Red Bull-t és kezdi a jövő évet a Renault-nál, hiszen egy topcsapatból távozik.

Ennek több oka is lehet, akár a Verstappen-el való rivalizálás, vagy éppen a Honda motorra való váltás, de Christian Horner az F1 hivatalos podcastjában, a Beyond The Grid-ben elárulta, hogy Ricciardo új kihívásra vágyott és úgy érezte, hogy a Red Bullnál megfeneklett a karrierje. A döntést sokan kritizálják, elfogadhatatlannak tartják és hibáztatják a csapatot, hogy elengedték Ricciardo-t. Meglátjuk mit hoz a 2019-es év, milyen lesz Ricciardo alatt a Renault.

A másik nagy hír: Fernando Alonso váratlan visszavonulása egyszerűen felrobbantotta a médiát, a közösségi médiás felületeket elhalmozták az Alonso-fényképek. A döntés előtt még mindig sokan megdöbbenve és tele kérdésekkel állnak, de ez az esemény a McLaren helyzetén sem biztos, hogy javítani fog.

Az átigazolásokról kapott hírek miatt felmerülhet a kérdés, hogy megéri-e egy topcsapatnak kockáztatni és egy fiatal versenyzőt leszerződtetni.

Jacques Villeneuve a Beyond The Grid-ben arra a felvetésre, miszerint Kimi Räikkönent Charles Leclerc válthatná le, a következőt válaszolta: „A Ferrari, mint a Mercedes, nem egy olyan csapat, amely pilótákat készít fel, hanem egy topcsapat. Topcsapatok, akik fizetnek a versenyzőknek, mikor azok a legjobbak és akkor, amikor ők akarják őket. Ezért vannak junior csapatok, hogy felkészítsék őket.” Sokan nem kedveleik Villeneuve-t a kijelentései miatt, de ebben igazat kell adnunk neki.

A topcsapatoknak nincs idejük arra, hogy egy gyors, ámde tapasztalatlan versenyzőnek fizessenek, hiszen kevésbé tudja segíteni az autó fejlesztését és gyakrabban hibázhat. Még akkor sem biztos, hogy kifizetődő egy újonc szerződtetése, ha a csapattársa sokkal tapasztaltabb, hiszen rendre kikapna a csapattársától, ami egy idő múlva demotiválná az újoncot, vagy rivalizálás alakulna ki a két versenyző között, amire számos negatív példát fel lehetne sorolni.

Mi a helyzet a többi csapattal?

A Williams és a Sauber helyzete tükrözi a leginkább azt, hogy ha anyagi vagy más okok miatt egyik vagy mindkét ülést újonc, vagy éppen úgynevezett fizetős pilótának adják ki, akkor a csapat teljesítménye láthatóan visszaesik. Ez nem biztos, hogy egyenesen az autó teljesítményére vezethető vissza, habár egyértelmű, hogy erős autóval könnyebb eredményeket elérni. Mégis, az év közbeni fejlesztések nagyon sokat számítanak, arról nem is beszélve, hogy a következő évre is előre kell dolgozni. Ebben a fejlesztési versenyben leginkább a mérnökök és a tesztpilóták teljesítményén van nagy hangsúly, de mégis a versenyhétvégéken szerzett tapasztalat, a versenyzők visszajelzése a legfontosabb, hiszen ők azok, akik élesben használják a fejlesztéseket.

Akkor, hogyan lehet újoncként labdába rúgni?

Minden csapat arra törekszik, hogy versenyről versenyre a lehető legjobb eredményeket érjék el és teljesítsék a szponzori elvárásokat, amit egy fantasztikus csapattal, kiváló autóval és professzionális versenyzőkkel lehet elérni. De ez mind egymást generálja. Az autó és a versenyző egyaránt fejleszthető, de nem egyforma erőfeszítéssel, és ez az, amit mérlegelni kell.

A Formula-1-ben már kialakultak az egyes csapatok között olyan együttműködések, amelyek lehetővé teszik, hogy felkészíthessenek versenyzőket. Így a kisebb vagy az úgynevezett junior csapatban eltöltött évek alatt van lehetőség elegendő tapasztalatot szerezni ahhoz, hogy akár 2 év után már egy erősebb csapathoz lehessen kerülni, de ehhez nem elegendő csak részt venni a futamon, hanem teljesíteni is kell, amit többnyire a csapattárshoz mérnek. Ez persze egyenes okozója a rivalizálásnak, de a kisebb csapatok reális esélyeit nézve ez nem jelent akkora gondot, mint egy topcsapatnál.

Összességében a topcsapatoknak magasabb elvárásokat kell teljesíteniük, amibe nem férhet bele egyetlen hibázási lehetőség sem, márpedig egy újonc szerződtetése egyértelműen az lenne.

Hogy mikor láthatjuk a sokak által favorizált, Ferrari nevelésű Leclerc-et a legendás piros autóban? Vagy más újoncot a topcsapatok egyikében? Ehhez már nem kell sokat várnunk, talán 2 évet, hiszen ennyi idő alatt bebizonyíthatják, hogy valóban megérdemlik-e a versenyzőülést, valóban segítséget jelentenének a csapatnak és hathatósan tudnak közreműködni az autó fejlesztésében.

Már most izgalmasnak ígérkezik a 2019-es év, nem csak a motorszállítók, de a versenyzők terén is!