Bejelentkezés Regisztrálás

Belépés a Fiókodba

Felhasználói név *
Jelszó *
Adatok megjegyzése

Fiók létrehozása

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Név *
Felhasználói név *
Jelszó *
Jelszó újra *
Email *
Email újra *
Captcha *
Szikrázó autók versenye az éjszakában Fotó: Amber PR

Szikrázó autók versenye az éjszakában Kiemelt

Két hete Monzában befejeződött a Forma-1-es szezon európai része, s a most hétvégi futammal kezdődik az Európán kívüli futamok sora. Az idei szezonvég sem ígérkezik könnyűnek, hiszen már szeptember közepét írunk és ezzel együtt még hét futam van hátra. A hűvösre forduló Európából Ázsiába és Amerikába költözik a cirkusz. Szingapúr az első sorban, ahol egy villanyfénynél rendezett nagyon különleges esti futam következik az európai nézők számára megszokott időben.

Ez az ázsiai helyszín 2008-ban került be a versenynaptárba, így ez lesz a tizenkettedik éve a Forma-1-ben. Sok új pálya kapott azóta bemutatkozási lehetőséget, de ez az éjszakai, utcai futam még most is a különlegesebbek közül való, amelyet ráadásul nagyon szeretnek a pilóták. Haladva a kor elvárásaival, vagyis azzal, hogy az európai nézők a szokásos kora délutáni időben nézhessék meg a versenyt, esti rajttal, lámpafénynél köröznek az autók. Ez az egyetlen igazi éjszakai futam a versenynaptárban, hiszen a bahreini és az abu-dzabi futam nappal kezdődik és sötétben ér véget.

S miközben a Forma-1 törzsközönsége Európában kiélvezheti ennek az extra versenyhétvégének minden előnyét, addig az utazó cirkusz résztvevői számára igencsak fárasztó időszak következik. Felborul a pilóták bioritmusa, hiszen az esti kezdés miatt a nappal kell aludniuk, hogy este fitten állhassanak rajthoz. Emellett extrém felkészülést kell választaniuk ahhoz, hogy fel tudjanak készülni az időjárás kihívásaira. Carlos Sainz korábban a szaunában való szobakerékpározást találta megfelelőnek a szingapúri futamra való előkészülethez.

A Marina-öbölben kialakított utcai pályán nehezebb vezetni, mint egy épített pályán. Helyenként elég buckás és Monacóhoz hasonlítva egy kör sokkal hosszabb. A fizikális felkészültségnek nagy a szerepe, hiszen a forróság és a magas páratartalom sokat kivesz az emberből. A pilóták akár három kg-ot is fogyhatnak a verseny során. A legnagyobb félelmet a csapatok számára azonban az erre a térségre jellemző hirtelen jövő viharos eső okozza, ami tavalyelőtt nagyon megkeverte a lapokat. Idén nem jósolnak zivatarokat a hétvégére, ennek ellenére is izgalmasan alakulhat a futam, a biztonsági autó szinte garantált.

A szingapúri futam nem csak az éjszakai fények miatt különleges, hanem amiatt is, hogy a futam tizenegy éve alatt összesen négy pilótának sikerült hazavinnie innen a győztes trófeát: Fernando Alonsónak, Lewis Hamiltonnak, Sebastian Vettelnek és Nico Rosbergnek. Lewis Hamilton neve ismét ott a kalapban, de ha a Ferrari és Charles Leclerc tartja jó formáját, akkor ez a trend idén megváltozhat, s egy ötödik név is a felkerülhet a győztesek listájára.

A szingapúri pálya fekszik a Mercedesnek, nem hiába, hogy az utóbbi három évben a pilótái állhattak fel itt a dobogó tetejére. Ez egy utcai pálya, s a karakterisztikáját tekintve nagyon hasonlít Monacóra és a Hungaroringre. S hát idén mindkét futamot a brackley-i csapat brit pilótája nyerte meg. Hamilton jól áll az idei világbajnokságban is. 99 pontos előnye van Max Verstappenhez képest, s a Mercedes is 154 pontos előnnyel áll a konstruktőrök között az első helyen a Ferrari előtt. Csak valami nagy balszerencsének kellene történnie ahhoz, hogy idén ne a Mercedes és Hamilton vigye haza a konstruktőri és az egyéni világbajnoki koronát.

S hogy mi történt a tavalyi futamon? Lewis Hamilton nagyon jó formában volt az egész hétvégén, így nem csoda, hogy vasárnap nyert. A második helyre Max Verstappen kormányozta célba Red Bullját, míg a dobogó harmadik fokára Sebastian Vettel állhatott fel. Hamiltonnak az első helyen haladva nem sok dolga volt és még így is nagyon kifáradt ezen a hosszú futamon, Vettelnek vele szemben keményen kellett dolgoznia azon, hogy feljebb kerüljön a mezőnyben. Bár sikerült kielőznie az előtte rajtoló Max Verstappent, s felugornia a második helyre, a Red Bull nagyszerű bokszstratégiájával a holland később visszavette a második helyet, s onnan már nem is lehetett eltávolítani.

A szappanopera vége

A monzai futamot követően adott ki sajtóközleményt a Haas csapata, mely szerint végleg véget ért a szponzori megállapodása a Rich Energy energiaitalgyártó céggel. Az italgyártó logói a hétvégére végleg eltűnnek a ruhákról, a felszerelésekről, a Haas autóiról. Ezzel egy nyár óta tartó huzavona ért véget.

A verseny és a pálya

A szingapúri pálya egy utcai pálya 23 kanyarral. Az óramutató járásával ellenkező irányba halad a verseny. Mivel sok a második, harmadik és negyedik sebességfokozatú kanyar, így az átlagsebesség csak 175 km/óra körül várható. Ebből kifolyólag maximális aerodinamikai tapadással haladnak majd az autók. Utcai pályához képest, ez egy széles, buckás és kacskaringós pálya, ahol bár lehetséges az előzés, de nagyon nehéz.

A hétvégi futam helyszíne egyedi, hosszú a betoncsík, s változó az aszfalt hőmérséklete. Embert-gépet egyaránt próbára tevő ez a verseny. Amint lemegy a nap, a pálya hőmérséklete 30°C-on stagnál. Ez nem számít melegnek, mégis általában túlmelegednek a gumik, ugyanis nagy igénybevételnek vannak kitéve a kanyarokban. A kevés egyenes rész pedig nem teszi lehetővé az abroncsok kellő hűtését. Ez érdekes fordulatokat eredményezhet.

A 61-körös Szingapúri Nagydíj szeptember 22.-én helyi idő szerint 20.10-kor veszi kezdetét (nálunk 14.10-kor). A pálya hossza: 5.063 km, a teljes versenytáv 308.706 km. A pályarekordot tavalyról Kevin Magnussen tartja. A dán pilóta ideje 1 perc 41,905 másodperc.

Utoljára frissítve: kedd, 17 szeptember 2019 14:56