Bejelentkezés Regisztrálás

Belépés a Fiókodba

Felhasználói név *
Jelszó *
Adatok megjegyzése

Fiók létrehozása

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Név *
Felhasználói név *
Jelszó *
Jelszó újra *
Email *
Email újra *
Captcha *
Paradicsomi zárás Fotó: Amber PR

Paradicsomi zárás Kiemelt

2016 után a 2017-es Rali Világbajnokság is a kenguruk földjén, a messzi Ausztráliában ér véget. A hagyományosan szezonzáró Wales Rali helyét vette át Ausztrália, gyaníthatóan azért, hogy a résztvevők számára csökkenjenek az utazási- és szállítási költségek és kedvezzenek a mindig újításra kész ausztrál szervezőknek. Ez az a verseny, amelyet az elmúlt években kihagyásokkal rendeztek meg, de 2013 óta immár zsinórban ötödször is biztos a helye a versenynaptárban. Ennek sokan örülnek, hiszen az ausztrál helyszínt mindenki kedveli és várja, bár nagyon messzire kell érte repülni. A világbajnoki címek elkeltek, de a raliszezon egy csodálatos környezetben ér véget.

Sebastien Ogier és csapata az M-Sport Walesben begyűjtötte a világbajnoki címeket. A francia pilóta nem csak hogy zsinórban ötödjére lett egyéni világbajnok, de az ötödik koronát új csapatával, egy félgyári csapattal, és egy Forddal érte el. Számukra ez az utolsó futam már csak csendes, élvezetes levezetése a szezonnak.

Ez lehet Ogier utolsó versenye az M-Sporttal, hiszen miután Ott Tanak már biztosan toyotás színekben versenyez jövőre, a világbajnok kapcsán is felvetődött a kérdés, hogy vajon melyik gyári csapat igazolja le a francia klasszist. Malcolm Wilson, az M-Sport csapatvezetője nem kívánt nyilatkozni, lehet már csak a versenyhétvégén, vagy utána derül ki, hogy 2018-ban hol folytatja az ötszörös világbajnok. Ogier Finnországban kétszer is karambolozott és akkor az is felmerült benne, hogy visszavonul a ralizástól. Elmondása szerint nagyon szeret versenyezni, főleg, hogy világverő kocsikban teheti ezt meg, de élvezi az otthonlétet is fiával, feleségével.

A Hyundai pilótájának, Hayden Paddonnak ez hazai versenye lesz, hiszen bár Új-Zélandon nem rendeznek világbajnoki raliversenyt, de ez a helyszín van legközelebb a hazájához. Nagy pofont kapott a kiwi még korábban Spanyolországban, amikor is a helyére Andreas Mikkelsen ülhetett be. Akkor Paddon nagyon rossz néven vette a mellőzését és megígérte rajongóinak, hogy mindent megtesz annak érdekében, hogy bebizonyítsa, nem szabad még leírni őt. Ausztráliában nagyon erős teljesítmény elérését tűzte ki célul, amire szüksége is lesz annak fényében, hogy idén még csak egyszer állhatott dobogóra, Lengyelországban, amikor is második helyezett lett. „A Wales Ralin az első nyolcban végeztem, ami nem feltétlenül az az eredmény volt, amit szerettem volna. Sok kilométert tettem viszont az autóba, ami remélhetőleg jól fog jönni Ausztráliában.” – szögezte le Paddon, aki jelenleg a 10. helyen áll a világbajnokságban.

Az Ausztrál Rali a világbajnokság egyik leggyorsabb versenye, amit mi sem bizonyít jobban, mint az, hogy gyakori ezen a ralin az akár 107 km/órás átlagsebesség is. A versenyt először 1988-ban rendezték meg, s egy évvel később már világbajnoki rali futam lett. A verseny nagy ásza sokáig a legendás finn ralipilóta, Juha Kankkunen volt, aki zsinórban háromszor győzedelmeskedett itt. Ez a siker később két másik finn raliversenyzőnek, Marcus Grönholmnak és Mikko Hirvonennek is kijutott, meg persze a regnáló világbajnok Sebastien Ogiernek is. Ha a francia pilóta idén nyer, négy ausztrál győzelmével kiemelkedőt alkot.

A ralicsapatok idén is korán elutaztak Ausztráliába, hogy könnyebben átálljanak és részt vegyenek különböző sajtóeseményeken és fotózásokon. Azért egy kis lazításra is volt idő, ami a jetlag (időzónaváltás szindróma) leküzdését volt hivatott segíteni. A Hyundai vízi sportolásra vitte pilótáit, akik az ún. stand up paddle boardingot próbálták ki. Sebastien Ogier megérkezését követően azonnal futni ment a napos tengerpartra. A toyotások is paddle boardingoltak, majd egy kis krikettezés után állatkertlátogatás következett. Mindenki próbálja kiélvezni a ködös-borús, télbe hajló Európából történő kiszakadást.

A rali

2013-ban tért vissza az Ausztrál Rali a Rali Világbajnokság porondjára és abban az évben mindjárt nagyot változtattak a szervezők. A főhadiszállás Sydney-től 500 km-re északra, félúton Brisbane felé, Coffs Harbourba került, s azóta is ott van.

Az Ausztrál Rali útvonalán idén is változtattak. Ez azt fogja jelenteni, hogy kevesebbet autózik majd a mezőny közutakon, s többet ligetek murvás talaján. Ez változtatni fog a verseny arculatán, amelyhez bizony alkalmazkodnia kell majd a csapatoknak.

Pénteken három eddig nem használt szakaszon megy majd végig a mezőny, kétszer (reggel és délután) is, mégpedig vad erdős utakon. A szombati különlegesség ezúttal is a 49 km-es Nambucca szakasz lesz, amelyen kétszer is áthalad a mezőny és amely a szezon egyik leghosszabb gyorsasági szakasza. Idén újdonságként szolgál, hogy délután két részletben teljesíti ezt a szakaszt a mezőny. A rövidebb szakaszán, az Argents Hillen, folyó küzdelmet a TV élőben közvetíti.

Pénteken és szombaton zárásként kétszer is végighajt a mezőny az aszfaltos Destination New South Wales szakaszon, amely festői tengerparti hátteret kölcsönöz a ralinak. Sok gyorsasági szakasz sűrű esőerdőn halad keresztül, ahol a reggel és este alacsony szögben az autóba besütő nap nehezíti a pilóták dolgát, látását.

A verseny utolsó szakasza, a Wedding Bells II (esküvői harangok), lesz majd a Power Stage, amelyen bónuszpontokért hajtanak a versenyzők. A 2017-es Ausztrál Rali három napon át tart, s a 21 gyorsasági szakasz 318,33 km-t tesz majd ki. A rali teljes hossza: 947,55 km.