Bejelentkezés Regisztrálás

Belépés a Fiókodba

Felhasználói név *
Jelszó *
Adatok megjegyzése

Fiók létrehozása

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Név *
Felhasználói név *
Jelszó *
Jelszó újra *
Email *
Email újra *
Captcha *

Csodák szivárványa - Fitovegyületek

A gyümölcs-, illetve zöldségfogyasztás növelésével ellenállóbbá teheti szervezetét. A növények ugyanis dúskálnak a különféle értékes tápanyagokban. A fényes, ragyogó szín rendszerint fitokémiai anyagok jelenlétére utal!

A legtöbb táplálkozási útmutató azt javasolja, hogy növényi alapú táplálékok – így friss gyümölcsök, zöldségek és gabonafélék – képezzék étrendünk alapját. Egyrészt sok bennük a rost és tápanyag, másrészt rengeteg ún. fitovegyületet tartalmaznak. Ezek természetes állapotban előforduló növényi vegyületek. Számos, napjainkban gyakran előforduló rendellenességgel szemben bizonyultak hatásosnak. Ilyen például a cukor- és szívbetegség, a rák, a magas vérnyomás, a csontritkulás, az ízületi gyulladás, a vizeletkiválasztó rendszer fertőzései és a látásproblémák. Az eddigi vizsgálatok azt mutatják, hogy képesek megakadályozni a sejtek sérüléseit, ösztönzik az immunrendszert és a szervezet méregtelenítő mechanizmusának működését, talán még az öregedés folyamatát is lassítják. A fitovegyületek az 1980as évek óta jó néhány kutatás tárgyát képezték, amelyek során arra keresték a választ, mikén és milyen módon befolyásolják egészségünket ezek az összetevők. A szakemberek egy  már biztosak: a fitovegyületek egymással, a tápanyagokkal és az étkezési rostokkal együttesen, összetett módon, a másik tulajdonságait kiegészítve fejtik ki hatásukat. Emiatt nehéz, illetve talán teljesen lehetetlen étrendi kiegészítőkkel pótolni őket. A pirulák szedése mellett fontos a zöldségek és a gyümölcsök fogyasztása is.

Ez idáig 900 ilyen értékes anyagot sikerült kimutatni a táplálékokban. A feltételezések szerint egyetlen adag gyümölcs elfogyasztásával több, mint százféle fitovegyület juttatható a szervezetbe. A helyes étkezésről mindenki eltérően gondolkodik, a szakértők nagy része azonban napi 5-10 adag gyümölcs és zöldség elfogyasztását ajánlja. Ez elég soknak tűnik, de választási lehetőségeink szinte végtelenek.

Az áfonya például fenolokban, terpénekben és ellagsavban gazdag, vagyis olyan fitovegyületekben, amelyek jelenlegi ismereteink szerint erősítik az immunrendszert, segítenek a rák megelőzésében és csökkentik a vér koleszterinszintjét. Más sötétpiros, kék, illetve lila zöldségekben és gyümölcsökben, mint például a szilvában, a céklában és a kék szőlőben is megtalálhatóak ezek a „gyógyító” vegyületek.

Utoljára frissítve: szerda, 27 január 2016 08:21