Bejelentkezés Regisztrálás

Belépés a Fiókodba

Felhasználói név *
Jelszó *
Adatok megjegyzése

Fiók létrehozása

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Név *
Felhasználói név *
Jelszó *
Jelszó újra *
Email *
Email újra *
Captcha *
Hogyan tápláljuk a bélbaktériumainkat? Pixabay.com

Hogyan tápláljuk a bélbaktériumainkat? Kiemelt

A mikrobiom… úgy veszem észre, hogy mostanában egyre több online felületen találkozni ezzel a kifejezéssel. Nagyon felkapták ezt a szót, sőt már van mikrobiomos tusfürdő is – de vajon tudjátok-e, hogy mit jelent a mikrobiom szó? Mert magyarázatot én egyik reklámban sem láttam még.

Akkor tisztázzuk: az emberi szervezetben élő mikroorganizmusok összességét nevezzük mikrobiomnak. Tulajdonképpen egy finoman kiegyensúlyozott ökoszisztéma, ahol a baktériumok versengenek egymással az uralomért.

Ilyen baktériumok például a Lactobacillus és a Bifidobacterium. Ezek olyan anyagot termelnek, mint a buritát, ami csökkenti a gyulladást, emellett pedig védik a beleinket a barátságtalan mikrobák támadásától, és segítenek megerősíteni a bélfalakat, amivel megelőzik az áteresztő bél szindrómát.

bélrendszer 400 m2 felületű bélnyálkahártyáján található bélbaktériumok száma 1014, ami egy átlagos súlyú embernél 2-3 kg-ot jelent. Hihetetlen, ugye?

Összesen 1000-féle baktérium létezik, de a mikrobiom összetétele minden embernél egyedi. Ez egyébként felnőtt korra alakul ki, és számos tényező befolyásolja az összetételét.

Tudtad? 

  • A kórosan kövér emberek beleinek baktérium-összetétele jelentősen különbözik az egészséges emberekétől.
  • A legtöbb baktérium a vastagbél és a végbél nyálkahártyáján él.

Az emberek nagy része a baktérium szó hallatán általában valamilyen megbetegedésre gondol, miközben a baktériumok szinte nélkülözhetetlenek a szervezetünk helyes működéséhez. 

De mi is a baktériumok feladata?

  • Nagy szerepet játszanak a bélrendszer helyi védekezésében .
  • A normál (egészséges) bélflóra az immunrendszert ellenanyag-termelésre készteti, így védekezik a különböző kórokozókkal szemben.
  • Néhány esetben vitamint is termelnek.
  • Segítenek egyes nyomelemek felszívódásában.
  • Olyan, meg nem emésztett tápanyagokat bont tovább, amelyekkel a gyomor és a vékonybél nem bírt el.

Mi károsítja a bélflórát?

  • A gyógyszerek (például: antibiotikumok, fogamzásgátlók satöbbi).
  • Gyomor- és bélbetegségek.
  • Helytelen táplálkozás (sok finomított liszt, cukor, omega-6 zsír, kevés rostbevitel, adalékanyagok).
  • Allergiák és intoleranciák.

Ha a vastagbél normális baktériumai túlburjánzanak, az a vékonybélben is zavart idézhet elő, ami puffadáshoz, hasmenéshez, hasi görcsökhöz vezethet.

Honnan tudod, hogy felborult a baktériumflórád?

Jellemző lesz a gyakori fejfájás, kimerültség, fáradékonyság, puffadás, hasi görcsök, hasmenés/székrekedés, visszatérő fertőzések, allergiák, bőrkiütések, esetleges Candida-fertőzés.

De akkor mivel „tápláljuk” a bélbaktériumainkat, hogy minden a legnagyobb rendben legyen? Érdemes savanykás gyümölcsöket fogyasztani (például: málna, áfonya, szeder, egres, citrusfélék), fontos a rendszeres zöldségfogyasztás (szintén a teljesség igénye nélkül: madársaláta, petrezselyem, spenót, zellerzöld, szívsaláta, pak choy, fodros kel, avokádó, cékla, édesburgonya, olíva, sütőtök, sárgarépa, zöld spárga, főzőbanán, brokkoli, hagymafélék), illetve a fűszerek (kurkuma, fokhagyma, bazsalikom, tárkony) és a fermentált, vagyis a tejsavasan erjesztett zöldségek (például: kovászos uborka, savanyú káposzta) is a segítségünkre lehetnek.

Egy szó, mint száz: figyeljetek oda a kiegyensúlyozott táplálkozásra és a helyes életmódra, hogy a baktériumaink még sokáig „vigyázzanak” ránk.

 

Utoljára frissítve: szerda, 25 december 2019 11:22