Bejelentkezés Regisztrálás

Belépés a Fiókodba

Felhasználói név *
Jelszó *
Adatok megjegyzése

Fiók létrehozása

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Név *
Felhasználói név *
Jelszó *
Jelszó újra *
Email *
Email újra *
Captcha *

Minden, ami vegetarianizmus – és egy kis segítség, hogy mivel is pótolhatjuk az állati fehérjét Kiemelt

Sokat hallani manapság a vegetarianizmusról vagy a különböző „fajtáiról”. Pár évvel ezelőtt még csodabogárnak tartották azokat, akik nem voltak hajlandóak valami miatt állati eredetű termékeket fogyasztani. Bevallom őszintén, én és a családom is így voltunk vele, egészen addig, amíg egy betegség kapcsán közelebb nem kerültünk a témához. Egy természetgyógyász segítségét kértük, aki közölte velünk, hogy a következő naptól kezdve nem ehetünk semmit, aminek szeme van.

Nagyot néztem… Nem igazán tudtam értelmezni a hallottakat, mert csak az lebegett előttem: akkor mostantól csak zöldséget ehetek? Mit is fogok főzni? Lehet egyáltalán hús nélkül élni? Azóta eltelt 5 év, és már csak mosolygok az akkori tudatlanságomon. Kicsit beleástuk magunkat a témába, és egyből rájöttünk, hogy igenis lehet nagyon jókat enni, csak az ízek, a hozzávalók és az ételek állagai másak, de éhezni nem éheztünk egyáltalán.

Te is sokszor találkoztál már a vega, vegán, lakto-vegtáriánus és ehhez hasonló kifejezésekkel, és azt sem tudtad, hogy miről van szó? Akkor most öntsünk tiszta vizet a pohárba!

Vegetáriánus: egyáltalán nem fogyaszt húst, tojást és tejterméket. Vagyis: egyáltalán nem fogyaszt olyan ételt, ami bármilyen állati eredetű összetevőket tartalmaz.

Lakto-vegetáriánus: a húst és a tojást nem fogyasztják, de a tejtermékeket igen.

Ovo-lakto vegetáriánus: húst nem fogyaszt, de a növényi étrend mellett tojást és tejterméket igen. Tulajdonképpen a vegetáriánusok egyik legkevésbé szigorú csoportja.

Szemivegetáriánus: az étrendjükbe szárnyasok és halak beleférnek, leginkább csak a vörös húsokat nem eszik meg.

Peszko-vegetáriánus: húst nem fogyasztanak, de étrendjükben helyet kapnak a halak.

Vegán: szigorú vegetáriánusok, ők sem fogyasztanak semmilyen állati eredetű ételt, italt. Sőt, vannak olyanok, akik a tisztán növényi ételeket is csak nyersen fogyasztják el (őket hívjuk nyersvegánoknak). 

Az előző cikkben már szó esett a fehérjékről. Leginkább az állati eredetűekről és arról, hogy miért ezek a legideálisabbak: mivel teljes értékű fehérjeforrások, ebből adódóan ezek tartalmazzák az esszenciális aminosavakat kellő mennyiségben és arányban. Illetve még egy érv szól mellettük, ugyanis szerkezetük sokkal jobban hasonlít az emberi szervezet fehérjéire, mint a növényi fehérjék. De… a növényi fehérjéket sem kell „leírni”, ugyanis helyes, változatos táplálkozással semmilyen hiány nem lép fel a szervezetben!

Már tudjuk, hogy a növényi fehérjék nem teljes értékű fehérjék, ugyanis csak kisebb mennyiségben tartalmaznak néhány aminosavat, de ha kombináljuk őket, akkor semmilyen hiány nem léphet fel a szervezetben. A legfontosabb a változatosság! Figyeljünk arra, hogy különböző gabonákat, hüvelyeseket és zöldségeket is fogyasszunk.

A gabonákat és a hüvelyeseket ajánlott is kombinálni, mert fehérjéik jól kiegészítik egymást, és így együtt teljes értékű fehérjeforrásokat alkotnak. 

A legjobb növényi eredetű fehérjeforrások

Hüvelyesekszója, lencse, bab, sárgaborsó 
Nagyszerű rostforrások, ráadásul még egészséges szénhidrátokat is tartalmaznak. Kutatások kimutatták, hogy fogyasztásukkal kisebb a szív-, cukor- és rákos betegségek kialakulása, hiszen rengeteg vasat és B-vitamint tartalmaznak. Legmegosztóbb közülük a szója. Nem véletlenül nevezik növényi húsnak, hiszen csaknem teljes értékű fehérje, és ráadásul még alacsony a zsír- és szénhidráttartalma is. Fogyasztása azért megosztó, mert a fitoösztrogének közé sorolható izoflavonokat (női növényi nemi hormont) tartalmaz, amelyek ugyan az ösztrogénhez hasonlóak, de aktivitásuk gyengébb. Ezért sem ajánlott a túlzott fogyasztásuk, viszont érdemes tudni, hogy több fehérjét tartalmaz, mint a csirkehús, a hal és a tojás.

Gabonákbúza, zab, rizs, barnarizs, árpa, quinoa, chiamag

Zöldségekbrokkoli, spárga, kelbimbó

Olajos magvaktökmag, mogyoró, kesudió, pisztácia, dió, mandula 
Számos vitamint és olajat tartalmaznak, amelyek nagyon fontosak a szervezetnek – de csak mértékkel ajánlott fogyasztani!

Több növényi alapú fehérjepor is ismert, de én kiemelném a Hammer Vegan Proteintt. Ez egy jó minőségű, növényi alapú fehérjekeverék, amelynek igen vonzó tulajdonsága, hogy segít fenntartani az általános egészségi állapotot. Öt tápanyagban gazdag forrásból készül: szerves borsófehérjéből, tökből, spirulinából, chlorellátból és inka mogyoróból. Tökéletes választás, ha magas minőségű, tej- és szójamentes étrend-kiegészítőt keresel. Szénhidrátmentes, így nincs benne cukor, valamint mesterséges édesítőszerek sem, kizárólag egészséges és természetes összetevők, illetve szerves steviakivonat. Mivel különböző emésztőenzimeket is tartalmaz, tökéletesen biztosítja a hatékony és teljes körű emésztést. 

Sokan egyébként azért fogyasztanak növényi fehérjéket, mert a gyomruk nem bírja az állati fehérjéket, ugyanis azok emésztése sokkal nehezebb.

Remélem, sikeresen elkalauzoltalak benneteket a növényi fehérjék világába, és sikerült egy pár kérdésetekre választ adnom!

Utoljára frissítve: szerda, 25 december 2019 11:29