Bejelentkezés Regisztrálás

Belépés a Fiókodba

Felhasználói név *
Jelszó *
Adatok megjegyzése

Fiók létrehozása

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Név *
Felhasználói név *
Jelszó *
Jelszó újra *
Email *
Email újra *
Captcha *

Sunyi szörnyetegek – az édesítőszerek Kiemelt

Amióta diétára adtuk a fejünket, minden jöhet, amiben nincsen hozzáadott cukor. De mi a helyzet az édesítőszerekkel? A köztudatban az él, hogy ha édesítő van az élelmiszerben, akkor biztosan egészségesebb, mint a cukros társai. De azt is sokan gondolják, hogy a cukorpótlóknál még a cukor is egészségesebb. Kérlek, felejts el minden előítéletet, amit az évek alatt megtanultál, mert kell a hely az új és valódi ismereteknek. 

Először is, a finomított cukrok túlzott fogyasztása felelős az elhízásért, a magas koleszterinszintért, az érelmeszesedésért, a cukorbetegségért, a leptinrezisztenciáért és még sorolhatnám, mi mindenért. A szervezeted a felesleget zsírrá alakítja, ami mindenhova lerakódik. Kezdve a kerek popsidtól a derekadon és a hasadon, a karodon át a belső szervekig, tehát a zsírraktárakba, az izomzatba és plakkok formájában az érhálózatba. Még ha törekedsz is arra, hogy három kanál helyett csak eggyel tegyél a kávédba, a sok feldolgozott élelmiszerrel telenyomod a testedet. És itt nem áll meg a sztori. A tiltólistára felkerül még a nádcukor, a barna cukor, a fruktóz, a glükóz, a maltóz, a szőlőcukor, és én még a mézet is ide sorolom akkor, ha cukorhelyettesítőként használod. A méz rengeteg ásványi anyagot tartalmaz, de figyelned kell a mértékre, ugyanis ugyanannyi kalória van benne, mint a cukorban. A fruktózt, vagyis a gyümölcscukrot elég, ha gyümölcsfogyasztással viszed a szervezetedbe. A szőlőcukrot pedig edzés közben táplálékkiegészítő formájában, ha szükséges. A laktóz is tiltólistás, hiszen a legelterjedtebb allergén.

Ami mértékkel fogyasztandó, az az alma- és kókuszvirágcukor. Az utóbbi ugyanannyi kalória- és szénhidráttartalmú, mint a cukor, de magas az ásványianyag-, valamint a vitamintartalma, és sok benne a növényi rost, ami miatt alacsony a glikémiás indexe (erre majd egy másik cikkben kitérek). Viszont ez csalóka. Úgy tekints rá, mint egy hamis Gucci táskára. Totál eredetinek tűnik, de 2 hét után kiszakad…

Banner-header-top

Így muszáj az édesítőszerekhez nyúlnod. De melyikhez is…? Két fő csoportjuk van. Mesterséges és természetes édesítőszerek. A természetes édesítőszereket is kémiai úton állítják elő, mint a mesterséges társaikat, de ez ne tévesszen meg. Mondjuk, megnézném azt a valakit, aki elkezdi reszelni a kukoricacsutkát…  Ugyanis ma már sok esetben kukoricarostból állítják elő a xilitet. A mesterséges egy életidegen anyag, amit előállítottak. A szervezet nem tud vele mit kezdeni. Sem lebontani, sem hasznosítani nem tudja, így maradéktalanul kiürül. Elvileg ez a marketing szöveg… A valóság az, hogy nem ürül ki teljes mértékben! Sőt a lerakódott százalék rákot is okozhat. Erre „még” nincsenek adatok, hiszen az édesítőszerek pár évtizede jelentek meg a piacon. Ez amolyan sötét sarokban gubbasztó, kicsi lény, amely arra vár, hogy kiléphessen a fényre. Nem tudhatod, mikor okoz problémát. Állatokon rendszeres jelleggel végeznek kísérleteket a vegyületekkel. Ami biztos, hogy a diétázók közül rengetegen szenvednek hormonproblémáktól, lesznek meddők, szenvednek Crohn-betegségtől, refluxtól és még sorolhatnám. Összegyűjtöttem neked pár olyan kémiai anyagot, amelyeket édesítésre használnak, de inkább kerülném a fogyasztásukat. 

  • Aszpartám: Extrém egészségkárosító hatású, amit elsősorban annak köszönhet, hogy a szervezetben formaldehiddé alakul. Széles körű mellékhatásai vannak a testi és a mentális egészség terén. A betiltása mellett biológusok és vegyészek kampányolnak.
  • Szacharin: tápláléknak nem minősülő édesítőszer. Patkánykísérletekben rákkeltő hatást mutattak ki. Több országban betiltották.
  • Szukralóz: Nem vált ki inzulinreakciót, mégis cukorbetegséget okozhat. Károsítja a bélflórát. Egyes kutatók szerint migrénes fejfájást okozhat. Gyulladásos betegségekért, többet közt a Crohn-betegségért teszik felelőssé. Rengeteg ismert diétás márka édesítőszereként használják.
  • Advantám: Szintetikus termék! Aszpartámszármazék. Egy érdekesség: 37 000-szer erősebb az édesítőereje, mint a cukornak. Új cucc a piacon.
  • Neotám; Aceszulfám-K: Szintetikus termék, aszpartámszármazék.
  • Ciklamát: Extrém egészségkárosító! A szervezet mérgező ciklohexilaminná alakítja. Már 1969-ben kimutatták rákkeltő hatását.
  • Szorbit: Gyerekeknek tilos szorbitot adni, hiszen rendkívül irritálja a beleket.

Arra felhívnám a figyelmet, hogy hivatalosan nincs tanulmány arról, hogy ezek közül bármelyik rákkeltő lenne… és itt vond le a következtetést. Kísérletek vannak… Ezek az édesítőszerek, főleg az aszpartám nagyon olcsó, így a jó ár-érték arány megtartásához előszeretettel használják az üdítőgyártók. Bár már kifele megy, hála az új rendeletnek, de érdemes végigbogarászni a termékek összetevőinek listáját. A következő cikkben leírom az egészséges alternatívákat, amelyeket nyugodt szívvel használhatsz. 
Csak óvatosan! És olvasd el mindig a termékek összetevőit!

Utoljára frissítve: hétfő, 30 december 2019 14:09