Bejelentkezés Regisztrálás

Belépés a Fiókodba

Felhasználói név *
Jelszó *
Adatok megjegyzése

Fiók létrehozása

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Név *
Felhasználói név *
Jelszó *
Jelszó újra *
Email *
Email újra *
Captcha *

Sportolók étrendje: táplálkozással a győzelemért Kiemelt

A győzelemhez vezető étrendben nincsenek titkos csodaszerek, a lényeg a bevitt és a felhasznált energia egyensúlyban tartása.

Napjaink sportolói számára a megfelelő táplálkozás éppoly fontos, mint az edzés. A sportolók tápanyagszükséglete nem nagyon tér el az átlagemberétől, de a megerőltető mozgás miatt rendszerint jóval több szénhidrátot kell fogyasztaniuk. A nagy kitartást igénylő sportágakat űző versenyzők étrendjében a szénhidrátokkal fölvett energia aránya 50%-ról akár az összes energia felvétel kétharmadára is nőhet. Ha egy sporttevékenység nagy energiafelhasználással jár, a szervezet energia- és folyadékegyensúlya csak megfelelő energia bevitellel és a makro tápanyagok (szénhidrátok, fehérjék, zsírok, rostok) illetve mikro tápanyagok (vitaminok, a legtöbb ásványi anyag, nyomelemek) kellő bevitelével biztosítható. A sportolók étrendjének is kiegyensúlyozottnak kell lennie, csak éppen a tápanyagok mennyiségét a nagyobb energiafelhasználásnak megfelelően növelni kell.

Glikogén az izmok üzemanyaga. Az izmok mozgásukhoz főleg a glikogénből nyerik az energiát. Ezt az anyagot a szervezet a szénhidrátok emésztésével nyert szőlőcukorból (glükóz) építi fel. A
glikogén az izmokban és a májba raktározódik. Mivel az emberi test viszonylag kevés glikogén tárolására képes, a sportolóknak szénhidrátban gazdag étrenden kell élniük, hogy glikogénraktáraik mindig tele legyenek. Amikor a glikogéntartalékok kimerülnek – például maratoni futás közben – előfordul, hogy a sportoló hirtelen úgy érzi, képtelen folytatni a versenyt. Ezért nagyon fontos az előre kiszámolt szükséges mennyiség folyamatos pótlása a verseny időtartama alatt.

Képgaléria

Utoljára frissítve: hétfő, 11 január 2016 18:40