Keresés
Close this search box.
unnamed(1)

Az ünnepi időszakban több mint kétszer drágább vonattal utazni Budapestre vagy a fővárosból külföldre, mint repülővel

Az ünnepi időszakban hazánkban is megugrik az utazások száma, hiszen ilyenkor nagy számban látogatnak haza külföldi magyarok, és itt élő honfitársaink is szívesen utaznak külföldre. A Greenpeace az év utolsó hónapját nézve összehasonlította Budapest és 12 európai nagyváros között a vasúti és légi közlekedés árait, az eredmény pedig lehangoló: vonatjegyre átlagosan több mint kétszer annyit kell költenünk, mintha ugyanazt az utat repülővel tennénk meg.

A Greenpeace frissen publikált elemzéséből az derül ki, hogy az éghajlatromboló légi közlekedés továbbra is sokkal nagyobb támogatást élvez, mint a környezetbarát vasúti utazás. Hiszen egy Budapestre tartó vagy innen induló vonatút átlagosan több mint kétszer annyiba kerül, mint ugyanaz az út repülővel. A Budapest-London és a Budapest-Brüsszel útvonalon a vonatjegy átlagosan ötször drágább volt, mint a repülőjegy. A vizsgált útvonalak közül csak kettő esetében volt olcsóbb a vonat, mint a repülő.

„Az olcsóbb repülőjegyek elsőre jó ajánlatnak tűnhetnek, de a repülés valódi árát bolygónk fizeti meg. A fenntartható vasúti utazás sokak számára továbbra is megfizethetetlen, ez pedig óriási előnyt jelent a repülés számára, amely a legszennyezőbb közlekedési forma. Felháborító, hogy a légi közlekedés hatalmas adókedvezményeket kap, miközben a vonatjegyeket és a vonatokhoz használt zöldáramot megadóztatják. A kormánynak és az EU-nak sürgősen fel kell számolnia ezt a minden szempontból káros rendszert, és azon kell dolgozniuk, hogy a fenntartható vasúti közlekedés mindenki számára megfizethető és elérhető legyen” – mondta Perger András, a Greenpeace Magyarország klíma– és energiakampányosa

Az árak mellett a kényelem és a foglalás egyszerűsége is fontos tényező a vásárlók számára, amikor az utazás módjáról döntenek. Az elemzés 12 európai nagyváros és Budapest közötti összeköttetéseket nézte, és ezek közül csupán hat vonalon volt elérhető közvetlen vasúti járat. Ugyanakkor a vizsgált célállomások közül 10 esetben van közvetlen légi összeköttetés Budapestről. Ráadásul az elemzés készítésének időpontjában, 12 héttel karácsony előtt a legtöbb európai vasúttársaság még nem kínált jegyeket a Budapestről induló és oda tartó útvonalakra. Sem a MÁV, sem a Deutsche Bahn, de még az ÖBB éjszakai járata sem volt választható alternatíva, így az utasoknak nem is volt lehetősége arra, hogy fenntartható módon tervezzék meg utazásukat. 

A MÁV ráadásul különösen későn, Európában utolsóként, november 28-án hozta csak nyilvánosságra a december 10-től érvényes menetrendjét. Azon túl, hogy az új menetrend több vasúti fővonalon is növekvő menetidővel számol, ami teljesen ellentétes az európai trendekkel és a vasút versenyképességét (még) tovább csökkenti, a jogszabályi határidő lejárta utáni publikálás az utazások tervezését is nagyban megnehezíti. Ezzel szemben a téli időszakra szóló repülőjegyek és járatinformációk az ünnepek előtt már legalább három hónappal korábban elérhetőek voltak.

A Greenpeace szerint elfogadhatatlan, hogy a hazánk és több európai ország közötti vonatközlekedés még mindig jelentősen drágább, mintha ugyanazt az utat repülővel tennénk meg. Az Európai Bizottságnak és az egyes kormányoknak meg kell végre teremteniük a feltételeket ahhoz, hogy nemzetközi viszonylatban könnyebben lehessen vonatjegyet foglalni, és hogy a vasúti utazás olcsóbb legyen. Az árcsökkentést olyan eszközökkel lehetne elérni, mint például a vonatjegyekre és a vasúttársaságok általt termelt villamos energiára kivetett ÁFA eltörlése, valamint a kerozinra vonatkozó adókedvezmények megszüntetése.

A vonattal való utazás éghajlatvédelmi szempontból a legkíméletesebb motorizált közlekedési forma. A vonatos utazás személyenként és kilométerenként 80%-kal kevesebb szén-dioxid-kibocsátással jár, mint a repülés. A közlekedés az egyetlen olyan ágazat az EU-ban, ahol a klímaromboló szén-dioxid-kibocsátás növekszik. Magyarországon a közlekedésből származó kibocsátások 2005 és 2019 között 19%-kal nőttek, ami az összes kibocsátás több mint 22%-át tette ki 2019-ben. A kibocsátások csökkentése érdekében a kormányoknak a Greenpeace szerint prioritásként kell kezelniük a vasút finanszírozását és fejlesztését a szennyező repülős közlekedéssel szemben azáltal, hogy csökkentik a légi közlekedés adókedvezményeit. Emellett egész Európában bővíteni és fejleszteni kell a vasúti összeköttetéseket, egyszerűsíteni kell a vasúti jegyfoglalási rendszereket, és minden európai lakos számára megfizethetővé kell tenni a környezetbarát közlekedés használatát az országhatárokon belül és azokon kívül egyaránt. Támogatni kell a zöld közlekedési infrastruktúrát, hogy a nemzetközi vasúti utazás mindenki számára egyszerűen hozzáférhető legyen. 

(Forrás és nyitókép: Greenpeace)

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top