Keresés
Close this search box.

Co-Driver Rally School

blank

Avagy a technikaisport szerkesztő kollégánk rally navigátor lesz. A rallyesport ahogy mondani szokták, az autósportok királynője! Hosszú évtizedek óta hazánkban is az egyik legnépszerűbb és legsikeresebb autósport szakág. A rendkívül összetett feltételrendszerű sportágban a sikeres eredmény elérésének titka a jól összehangolt csapatmunka! Legfőképp a versenyautóban helyet foglaló két sportoló a vezető és navigátor között.

 A rallysport több mint nyolcvan éves történetéből főleg az utolsó évtizedekből még a laikusabb sportrajongók is könnyen mondanak ismert rally versenyzőt, aki természetesen a vezető, de navigátoraik nevét már jóval kevesebben tudják felidézni és néha a média tudósításokban is hajlamosak megfeledkezni róluk. Sajnos ezért a sportág szürke eminenciásainak is gyakran titulálják őket.

Feladatkörük vélhetően még az autósport hőskorából datálódik. Mivel az akkori versenyek még nagyobb részt közúton zajlottak, a versenyautók sem voltak túl üzembiztosak kevés volt az elérhető javítóműhely és szakember így a versenyző akkor járt a legjobban, ha egy profi szerelőt is magával vitt az autóban a verseny során. Nyilván a hosszabb versenyeken a tájékozódás is fontos volt így, hogy a versenyző az útra és a vezetésre figyelhessen nyilván ez is a szerelőre maradt.

blank
Aztán később már a ma ismert rallysport elődjeként kialakultak a csillagtúrák melyeken a különböző helyekről induló versenyzőknek egy adott célállomásra majd később egy adott útvonalat teljesítve kellett eljutnia közben nyilván folyamatosan tájékozódni és posta és egyéb hivatalokban egy menetlevélre gyűjtött pecsétekkel igazolni az útvonal teljesítését. A leghíresebb legrégebbi ilyen verseny még ma is létezik melyet már 84. alkalommal 2016 januárjában is megrendeznek, úgy hívják Monte Carlo Rally mely az FIA Rally Világbajnokság a WRC és az egész egyetemes autósport egyik legtradicionálisabb rendezvénye.

Az évek során a sport fejlődésével természetesen a rallynavigátorok szerepe is jelentősen változott egy két váratlan helyzetet vagy kerékcserét leszámítva ma már nem nagyon kell a versenyautók javításával foglalkozniuk, ebből csak a gumiabroncsok nyomásának gyorsasági szakaszok előtti ellenőrzése maradt meg.

blank
A rallysportban a versenyek útvonala már régóta a közúton haladó etapokra és a gyorsasági szakaszokra oszlik. Bár az etapokat is pontosan és időre, de nyilván a közlekedési szabályokat betartva kell teljesíteni, de az igazi verseny a gyorsasági szakaszokon zajlik melyeket a lehető legrövidebb idő alatt kell teljesítenie a versenyzőknek. A verseny értékelésében elsősorban az ezeken a szakaszokon elért időeredményekből áll össze a végeredmény. Mivel a szakaszok hosszúsága miatt a vezető képtelen lenne fejben megtanulni a pálya nyomvonalát ezért a navigátor feladata, hogy azt egy a pályabejárás során elkészített és leírt úgynevezett itínerből egy többféle módon használatos jelrendszer segítségével visszaolvasva mintegy filmként vetítse a vezető elé a következő pályaszakaszhoz kapacsolódó információkat. A kanyarok közötti távolságot, a kanyarok élességét, az útburkolat esetleges változásait, a fix tereptárgyakat melyhez a vezető viszonyíthat egy-egy féktávot vagy egyéb távolságot. Ennek a segítségével a vezető a lehető legnagyobb sebességgel veheti be a kanyarokat annak függvényében, hogy tudja a kanyar után milyen jellegű pályaszakasz következik majd.

Ha a navigátor jó ritmusban adja tovább ezeket az információkat és a vezető a lehető legjobban dolgozza fel ezeket, akkor olyan nagy sebességekkel teljesíthető egy egy ilyen pályaszakasz mely egy hétköznapi autóval egy hétköznapi gépjárművezetőnek teljesen elképzelhetetlen! Minél nagyobb a vezető és navigátor között az összhang és a bizalom annál gyorsabbak lehetnek, annál inkább tudják feszegetni a fizika és a versenyautójuk határait!
Egy jó navigátor több féle szempontból is jó tudja irányítani a versenyzőjét. Gyorsítani vagy lassítani az itíner információinak átadási sebességével, odafigyelve a vezető mentális állapotára, ahogy és amikor ezt az adott helyzet éppen megkívánja. Na és persze mindezek mellett még figyelni arra is, hogy az etapok és gyorsasági szakaszok közötti állomásokra percre pontosan érkezzenek, merthogy ezek eltévesztésével is komoly hátrányba lehet kerülni, vagy akár el lehet veszíteni egy versenyt, hiába voltak a leggyorsabbak a gyorsasági szakaszokon!

Különlegesen összetett feladat hárul hát a navigátorokra, melyhez nem mellesleg komoly fizikai állóképesség is szükséges, hiszen a különböző irányú G erők menet közben a navigátorra ugyanúgy hatnak mint a vezetőre, úgy hogy a navigátor csak az itíner füzetébe kapaszkodik. Ráadásul a fizikai erőnlét természetesen a navigátornál is nagyban kihat a koncentrációs képességre is mely szintén nagyban befolyásolhatja a páros teljesítményét.

Mindez kicsit talán bonyolultnak és nehéznek hangzik, de az a sportoló aki rally navigátornak áll, tud bízni a versenyzőtársában és van egy kis érzéke ahhoz, hogy kicsit meg tudja osztani a figyelmét, egészséges szinten az eredményesség érdekében alá tudja rendelni magát a vezetőnek és feladatának annak különleges és csodálatos élményekben lehet része!

Mint minden sportban itt is rendkívül fontos az utánpótlás nevelés, és szerencsére már a hazai rallysportban is létezik professzionális képzés a kezdő navigátorok számára ahol elsajátíthatók a „szakma” alapfogásai!
Most a hétvégén ötödik kurzusához érkezik a Co-driver Rally School navigátor iskola melyet a korábbi versenyző Pénzes Zsolt és a sportág négy rendkívül tapasztalt és sikeres rallynavigátora a kétszeres Európa bajnok Nyirfás Julianna a többszörös magyar bajnok Büki Ernő valamint Csökő Zoltán és Kerekes József hoztak létre a tapasztalt versenyrendező Markó Tibor segítségével és más sportbéli szakemberek közreműködésével.

A kétnapos képzés során a tanulók elsősorban elméleti oktatáson sajátíthatják el az alapvető feladatokat, módszereket, szabályokat, mint például az itiner írás vagy az érkezési idők kiszámítása és minden mást mely egy navigátor feladata egy verseny során. Az oktatás egy gyakorlati napot is tartalmaz, melyen a tanulók a hazai rallysport legismertebb versenyzőinek és bajnokainak olvashatják „élesben” az itinert, hogy a gyakorlatban, menet közben is megtapasztalják a navigátori feladatokat. A mostani kurzuson három népszerű Magyar Bajnok ifj. Tóth János, Turi Tamás, Spitzmüller Csaba és három tapasztalt és ismert versenyző ifj. Ranga László, Notheisz Attila és ifj. Kanyik Antal lesz a volán mögött.

blank
Azt, hogy ez hogy is működik olvasóink is végig követhetik majd aktuális decemberi számunk digitális kiadásában mivel a Co-driver Rally School iskola padjába ültetjük kollégánkat technikai sport rovatunk szerkesztőjét, aki ugyan közel húsz évvel korábban már egy kicsit belekóstolt a navigátor „szakmába” a terep-rally szakágban, de majd most meglátjuk, hogy az „igazi” rallyban is elsajátítja e majd az alapokat és hogy diktálja majd az itinert legjobb rallyversenyzőinknek!

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top