Idén is a hétvégi szingapúri verseny nyitja azt a sort, amely a 2024-es Forma-1-es szezont befejező hét Európán kívüli futamból áll. A koronavírusos kétéves kihagyást követően tavalyelőtt visszatért ez a helyszín, s vele az egyik legkedveltebb pálya a Forma-1-es versenynaptárba. A Marina-öbölben rendezett verseny a szezon egyik legnehezebbje, amely extrém felkészülést követel meg a Forma-1-es pilótáktól. Szingapúrban egy villanyfénynél rendezett nagyon különleges esti futam következik az európai nézők számára megszokott időpontban.
Egy hete Bakuban idénre elköszönt a Forma-1-es cirkusz Európától, s a hétvégi futammal kezdődik az Európán kívüli futamok sora, hogy december elején Abu-Dzabiban záródjon a 2024-es Forma-1-es versenyszezon. Az idei szezonvég sem ígérkezik könnyűnek, hiszen bár szeptember közepét írjuk, ezzel együtt még hét futam van hátra, melyből három – az USA Nagydíj, a brazil és a katari – ráadásul egy sprintfutamos hétvége lesz.
Ez az ázsiai helyszín 2008-ban került be a versenynaptárba, s a két koronavírusos évtől eltekintve azóta rendeznek itt versenyeket. Sok új pálya kapott azóta bemutatkozási lehetőséget, de ez az éjszakai, utcai futam még most is a különlegesebbek közül való, amelyet ráadásul nagyon szeretnek a pilóták. Haladtak a kor elvárásaival, vagyis azzal, hogy az európai nézők a szokásos kora délutáni időben nézhessék meg a versenyt, így egy esti rajtos, lámpafényes futamot álmodtak ide a szervezők. Ez egy teljesen éjszakai futam, amely esti sötétségnél kezdődik és fejeződik be.
S miközben a Forma-1 törzsközönsége Európában kiélvezheti ennek az extra versenyhétvégének minden előnyét, addig az utazó cirkusz résztvevői számára igencsak megterhelő időszak zajlik. Az esti kezdés miatt a pilótáknak nappal kell aludniuk, hogy este fitten állhassanak rajthoz. Emellett extrém tréninggel készülnek az időjárás kihívásaira. Carlos Sainz például általában a forró-párás szaunában való szobakerékpározással melegít a hétvégére, de a súlyzós edzések sem maradhatnak el.
A Marina-öbölben kialakított utcai pályán nehezebb vezetni, mint egy épített pályán. Helyenként elég buckás és Monacóhoz hasonlítva egy kör sokkal hosszabb. A fizikális felkészültségnek nagy a szerepe, hiszen a forróság és a magas páratartalom sokat kivesz az emberből. A pilóták akár három kilót is fogyhatnak a verseny során. A legnagyobb félelmet a csapatok számára azonban az erre a térségre jellemző hirtelen jövő viharos eső okozza. S esőt bizony idén is jósolnak a hétvégére is, ami, ha megérkezik, alaposan megkeverheti a kártyákat.
A Ferrari tovább folytathatja menetelését Szingapúrban. Monzai győzelmét követően Charles Leclerc az első rajtkockából indulva a második helyen ért célba az Azerbajdzsáni Nagydíjon a hétvégén. Szingapúrban tavaly és tavalyelőtt is jól mentek a Ferrarik. 2023-ban Carlos Sainz saját és csapata első szezonbeli győzelmét szerezte meg a Marina Bayben lévő pályán. 2022-ben bár nem Ferrari–pilóta nyert, de a dobogó második és harmadik fokára is a maranellóiak két pilótája állhatott fel.
„Nagy csapást kaptunk a konstruktőri ponttáblán, 20 pontos hátrányunk van jelenleg, így vissza kell vágnunk. Még hét futam van hátra és három sprintverseny. Sok pontot lehet még szerezni és mivel különböző pályák jönnek, így még messze nincs lefutva a világbajnokság.” – nyilatkozta bizakodva Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. A csapat, ha nem kapja össze magát, búcsút inthet a címvédésnek. A McLaren messze jobban teljesít és nehéz lesz tőlük visszavenni az irányítást.
S hogy mi történt tavaly? Carlos Sainz stratégiai győzelmet szerzett a Szingapúri Forma-1-es Nagydíjon, hiszen megtörte a Red Bull és Max Verstappen győzelmi sorozatát. A második helyre Lando Norris vitte célba a McLarent. A bronzérmes hely az utolsó pillanatban esett Lewis Hamilton ölébe, miután csapattársa, az addig harmadik helyen autózó George Russell, az utolsó körben nekicsapta az autóját a pálya szélének és kiesett.
A verseny és a pálya
A szingapúri pályát átépítették és így a szokásos 23 kanyar helyett 19 van rajta, s a verseny hossza egy körrel nőtt. Az óramutató járásával ellenkező irányba halad a verseny. Mivel sok a második, harmadik és negyedik sebességfokozatú kanyar, így az átlagsebesség csak 175 km/óra körül várható. Ebből kifolyólag maximális aerodinamikai tapadással haladnak majd az autók. Utcai pályához képest, ez egy széles, buckás és kacskaringós pálya, ahol bár lehetséges az előzés, de nagyon nehéz.
A hétvégi futam helyszíne egyedi, hosszú a betoncsík, s változó az aszfalt hőmérséklete. Embert-gépet egyaránt próbára tevő ez a verseny. Amint lemegy a nap, a pálya hőmérséklete 30°C-on stagnál. Ez nem számít melegnek, mégis általában túlmelegednek a gumik, ugyanis nagy igénybevételnek vannak kitéve a kanyarokban. A kevés egyenes rész pedig nem teszi lehetővé az abroncsok kellő hűtését.
A 62-körös Szingapúri Nagydíj szeptember 22.-én helyi idő szerint 20 órakor veszi kezdetét (nálunk 14 órakor). A pálya hossza: 4.94 km, a teljes versenytáv 306.143 km. A pályarekordot tavalyról Lewis Hamilton tartja. A brit pilóta ideje 1 perc 35,867 másodperc.
(Forrás és nyitókép: Amber PR)
Szólj hozzá