Szingapúr nyitja a hétvégén a 2023-as Forma-1-es szezon levezető részét. Két év kényszerszünet után tavaly visszatért ez a helyszín, s vele az egyik legkedveltebb pálya a Forma-1-es versenynaptárba. A Marina-öbölben rendezett verseny a szezon egyik legnehezebbje, amely extrém felkészülést követel meg a Forma-1-es pilótáktól. Szingapúrban egy villanyfénynél rendezett nagyon különleges esti futam következik az európai nézők számára megszokott időpontban.
Szeptember 3.-án Monzában befejeződött a Forma-1-es szezon európai része, s a hétvégi futammal kezdődik az Európán kívüli futamok sora, hogy november végén Abu-Dzabiban záródjon a 2023-as Forma-1-es versenyszezon. Az idei szezonvég sem ígérkezik könnyűnek, hiszen bár szeptember közepét írjuk, ezzel együtt még nyolc futam van hátra, melyből három – a katari, az USA Nagydíj és a brazil – ráadásul egy sprintfutamos hétvége lesz. Az európai nyárias őszelőből Ázsiába és Amerikába költözött át a cirkusz.
Ez az ázsiai helyszín 2008-ban került be a versenynaptárba, s a két koronavírusos évtől eltekintve azóta rendeznek itt versenyeket. Sok új pálya kapott azóta bemutatkozási lehetőséget, de ez az éjszakai, utcai futam még most is a különlegesebbek közül való, amelyet ráadásul nagyon szeretnek a pilóták. Haladtak a kor elvárásaival, vagyis azzal, hogy az európai nézők a szokásos kora délutáni időben nézhessék meg a versenyt, így egy esti rajtos, lámpafényes futamot álmodtak ide a szervezők. Ez egy teljesen éjszakai futam, amely esti sötétségnél kezdődik és fejeződik be.
S miközben a Forma-1 törzsközönsége Európában kiélvezheti ennek az extra versenyhétvégének minden előnyét, addig az utazó cirkusz résztvevői számára igencsak megterhelő időszak zajlik. Az esti kezdés miatt a pilótáknak nappal kell aludniuk, hogy este fitten állhassanak rajthoz. Emellett extrém tréninggel készülnek az időjárás kihívásaira. Carlos Sainz például általában a forró-párás szaunában való szobakerékpározással melegít a hétvégére, de a súlyzós edzések sem maradhatnak el.
A Marina-öbölben kialakított utcai pályán nehezebb vezetni, mint egy épített pályán. Helyenként elég buckás és Monacóhoz hasonlítva egy kör sokkal hosszabb. A fizikális felkészültségnek nagy a szerepe, hiszen a forróság és a magas páratartalom sokat kivesz az emberből. A pilóták akár három kilót is fogyhatnak a verseny során. A legnagyobb félelmet a csapatok számára azonban az erre a térségre jellemző hirtelen jövő viharos eső okozza. S esőt bizony jósolnak a hétvégére is, ami, ha megérkezik, alaposan megkeverheti a kártyákat.
A főállású versenyzéshez a Hungaroringen visszatérő Daniel Ricciardo még Szingapúrban sem állhat rajthoz, bár már közösségi médiás felületén megmutatta műtött kezét és azt, hogy javában edzi is, készül a visszatérésre. Szingapúrban még Liam Lawson ülhet be a második AlphaTauriba. A faenzai csapat egyébként komoly fejlesztésekkel érkezik meg a Távol-Keleti országba, amelyeket a Red Bull Racing autóinak sikeres aero megoldása inspirált. Szüksége is van erre a csapatnak, amely három pontjával az utolsó helyet foglalja el a konstruktőri ponttáblán.
S hogy mi történt tavaly? Nagy meglepetésre nem Max Verstappen ért célba elsőként az éjszakában, ő csak a hetedik lett. Helyette csapattársa, Sergio Perez gurította célba elsőként a Red Bullt a szokványosra sikeredett Szingapúri Nagydíjon. Ezzel Perez lett az ötödik pilóta, akinek 2008 óta sikerült megnyernie a Szingapúri Nagydíjat. A dobogó második és harmadik fokára a két Ferrari–pilóta – Charles Leclerc és Carlos Sainz – állhatott fel.
A verseny és a pálya
A szingapúri pálya átépítésen esett át az elmúlt évben. Az eddigi 23 kanyar helyett már csak 19 van rajta, s a verseny hossza egy körrel nőtt. Az óramutató járásával ellenkező irányba halad a verseny. Mivel sok a második, harmadik és negyedik sebességfokozatú kanyar, így az átlagsebesség csak 175 km/óra körül várható. Ebből kifolyólag maximális aerodinamikai tapadással haladnak majd az autók. Utcai pályához képest, ez egy széles, buckás és kacskaringós pálya, ahol bár lehetséges az előzés, de nagyon nehéz.
A hétvégi futam helyszíne egyedi, hosszú a betoncsík, s változó az aszfalt hőmérséklete. Embert-gépet egyaránt próbára tevő ez a verseny. Amint lemegy a nap, a pálya hőmérséklete 30°C-on stagnál. Ez nem számít melegnek, mégis általában túlmelegednek a gumik, ugyanis nagy igénybevételnek vannak kitéve a kanyarokban. A kevés egyenes rész pedig nem teszi lehetővé az abroncsok kellő hűtését.
A 62-körös Szingapúri Nagydíj szeptember 17.-én helyi idő szerint 20 órakor veszi kezdetét (nálunk 14 órakor).
(Forrás és nyitókép: Amber PR)
Szólj hozzá