Keresés
Close this search box.
Azeri Nagydíj F1

F1: Bakuval búcsúzik Európa

Az Azerbajdzsáni Nagydíjat változó időpontban, hol júniusban, hol pedig áprilisban rendezték meg eddig. S ehhez egy újabb csavarral ezúttal szeptember közepén kerül sor a kvázi utolsó európai megmérettetésre. Az egyik legrégebbi pályát, Monzát a hétvégén egy viszonylag új utcai helyszín váltja Azerbajdzsán fővárosában, Bakuban. 2016 óta részese ez a helyszín a Forma-1-es versenynaptárnak, amelyet először Európa Nagydíj név alatt futottak, de 2017 óta saját név alatt rendezik.

Fontos a hétvégi helyszín sok orosz rajongó számára, hiszen az orosz-ukrán háború miatt ez a legközelebbi lehetőség az oroszok számára, hogy testközelből éljék meg a verseny izgalmait, s nyilván élnek is vele. Minden bizonnyal itt is teltház lesz a hétvégén.

Az azeri pályán eddig összesen két csapatnak termett babér. A Mercedes három, a Red Bull pedig négy győzelmet szerzett a Kaszpi-tenger partján fekvő városban. Idén egyik csapatnak sem megy igazán jól, sem a Mercedesnek, sem a Red Bullnak. Így nem kizárt, hogy egy harmadik csapat becsatlakozik a bakui győztes csapatok sorába. Erre a legjobb esélye a McLarennek van, amely nyolc pontos lemaradással áll a konstruktőri ponttábla második fokán.

A két papaja-pilóta nagyon csalódott volt a Monzában elvesztett első hely miatt, így most minden bizonnyal azon lesznek, hogy kiköszörüljék az ott ejtett csorbát. Bennfentesek azt várják, hogy végre meghozzák a McLarennél azt a döntést, hogy a világbajnoki címre esélyesebb Lando Norris mögé állnak be Oscar Piastri ellenében.

Baku egy utcai versenypálya, de nagyon különbözik a legismertebb utcai pályától, Monacótól. Több előzési lehetőség van Bakuban, mint Monacóban, így például a hosszú egyenesében. A verseny maga kiszámíthatatlanabb és a gyakori biztonsági autós fázisok megtörik az egyhangúságot. Míg Monacóban nem nagyon pihenhet a pilóta a verseny alatt, Bakuban erre több lehetősége adódik, így a hosszú egyenesben is.

2023-ban az Azerbajdzsán fővárosában rendezett futamon Sergio Pereznek állt a zászló. Azt azonban ne hagyjuk figyelmen kívül, hogy tavaly a szezon elején rendezték meg ezt a futamot, s akkor az szezon első részében nagyon jól versenyzett a Red Bull mexikói pilótája. Szinte biztosra vehető, hogy Perez ezt a győzelmet idén nem fogja tudni megismételni. Tavaly Max Verstappen kénytelen volt beérni a csapattársa mögötti második hellyel. A bronzérmes helyezés Charles Leclercé lett, ami a két héttel ezelőtti monzai teljesítményét látva egy újabb remek szereplést vetít előre a Ferrari monacói pilótájától.

Monzában, a Sebesség Templomában két hete elég izgalmas verseny kerekedett. A Haas pilótáját, Kevin Magnussent azonban megbüntették a futam során baleset okozásáért. Pierre Gaslyval akadt össze a dán pilóta, s tíz másodperces büntetése mellé két büntetőpont is járt. Ezzel 12 hónap alatt összegyűlt neki a maximális 12 pont, s ez azzal jár, hogy Bakuban nem állhat rajthoz. Helyette Oliver Bearman kap lehetőséget, hogy megmutassa mire képes a Haas volánja mögött ezen a nem túl könnyű utcai pályán. Magnussen az első Forma-1-es pilóta, akinek az összegyűlt büntető pontok miatt ki kell hagynia egy Forma-1-es futamot.

Adrian Newey az Aston Martinhoz igazolt

Sokáig találgatták, hogy vajon a Red Bulltól hová igazol a sztártervező, Adrian Newey. Kiderült. Az Azerbajdzsáni Nagydíj előtti héten a Aston Martin ugyanis bejelentette, hogy jövő tavasztól technikai ügyvezetőként folytatja náluk egészen egyedülálló pályafutását Adrian Newey. Sokan odaadnák már most a 2026-os egyéni világbajnoki címet az Aston Martin pilótáinak. Ha ez történik, akkor akár Fernando Alonso is egy újabb világbajnoki címmel gazdagodhat.

A verseny és a pálya

Az azeri aszfaltcsík egy ultramodern versenypálya, s a monacóihoz hasonlító utcai pálya keveréke. Ez a nyomvonal is a híres mérnök, Hermann Tilke keze munkáját dicséri. Sok a szűk rész, de sok a gyors egyenes is, amely gyorsabbá teszi ezt a helyszínt Monacónál.

Az 51-körös Azeri Nagydíj szeptember 15.-én helyi idő szerint 15 órakor (nálunk 13 órakor) veszi kezdetét. A pálya hossza: 6,003 km, a teljes versenytáv 306,049 km. A körrekordot Charles Leclerc (Ferrari) tartja 2019-ből 1:43.009-es időeredménnyel.

(Forrás: Amber PR)

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top