Keresés
Close this search box.
F1: Barcelona, egy tripla hétvége fináléja

F1: Barcelona, egy tripla hétvége fináléja

Két héttel ezelőtt Imolával kezdetét vette a szezon második tripple-headerje. Azután Monaco jött, most pedig máris Barcelona következik. Nem sokat pihenhettek az elmúlt hetekben a Forma-1-esek, három európai futamot letudnak három hétvége alatt, mielőtt a vén kontinenst elhagyva a hagyományosan az évnek ebben a szakában rendezett Kanadai Nagydíj helyszínére utaznának. 

A szokásosnál korábban, a nyár első napján kerül idén megrendezésre a minden csapat által rendkívül jól ismert pályán, a Barcelona melletti Montmelóban rendezett Spanyol Nagydíj. A hétvégén elkezdődhet a szezon nyári része. Ez az a helyszín, ahová a csapatok az első nagyobb fejlesztésekkel, alkatrészekkel készülnek. Mivel a pálya gyors kanyarok és egy hosszú egyenes keveréke, így különböző aerodinamikai teszteléseket lehet itt végrehajtani új első szárnyak, új padlókialakítások és diffúzor-fejlesztések által. 

Barcelonában kissé átrendeződhetnek az erőviszonyok, mivel itt lép életbe az első szárnyakra vonatkozó szabálymódosítás. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) még az év elején meghatározta, hogy a csapatoknak autóik első szárnyának hajlékonyságát 15 mm helyett 10 mm-re kell csökkenteniük. Ez a módosítás az autók teljesítményét befolyásolhatja, s emiatt alaposan felfordulhat a világbajnokság állása. Régóta nem volt ugyanis ekkora fejlesztési lehetőség, s a következő időszakban kiderül, hogy ki mit hozott ki belőle. 

A világbajnokságban vezető McLaren pilótái mindenesetre nem aggódnak emiatt túlságosan. Elmondásuk szerint ez a változás nem befolyásolja a teljesítményüket, ugyanis már végeztek hasonló szárnyteszteket korábban a szezon során. 

Nagyon fárasztóak ezek a hétvégék a csapattagok számára, egyik helyszínről utaznak tovább a következőre. Csütörtökön a médianappal ugyanis már megkezdődik a versenyhétvége maratonja, s csak vasárnap este van vége a négynapos kemény tempójú munkahétnek. Ilyen gyors tempóra azért van szükség, hogy végig lehessen vinni a 24 állomásos világbajnokságot úgy, hogy nyáron egy hónapos szünetre is legyen lehetőség. 

Barcelonában mindenki mindent jól ismer, s a fogadtatása a Forma-1-nek Spanyolországban szintén várakozáson felüli. A két helyi pilóta – Fernando Alonso és Carlos Sainz – népszerűsége töretlen, még ha idén nem is várható tőlük dobogós teljesítmény. Az Aston Martin talán már jövőre készül, s ez meg is látszik a pilóták teljesítményén. A Williams viszont erőre kapott és pilótái általában hozzák a top tizes teljesítményeket. 

Nehéz megjósolni kinek áll majd a zászló a hétvégén. Verstappen volt az elmúlt idők uralkodója ezen a pályán, de idén nehéz lesz felülmúlnia a McLaren-pilóták teljesítményét. Lando Norris és Oscar Piastri is azon lesz, hogy vasárnap elsőként lépje át a célvonalat és lássuk be, erre jó esélyük van.

Az elmúlt három évben Max Verstappen vihette innen haza a győztes trófeát. Tavaly a Red Bull holland pilótája simán nyerte a 66 körös Spanyol Forma-1-es Nagydíjat. A második helyen az a Lando Norris ért célba, aki az első rajtkockából indult, de Verstappen hamar kielőzte őt. A dobogó bronzérmes helyére Lewis Hamilton állhatott a Mercedes színeiben.

A verseny és a pálya

Ez a versenypálya igazán próbára teszi az autók aerodinamikáját, hiszen gyors és lassú kanyarkombinációkkal van tele. A hosszú célegyenes után erősen kell fékezni az első kanyarba menet, s ez azon kevés lehetőségek egyike, ahol előzni lehet a pályán. 

Tavalyelőtt egy újabb változtatást hajtottak végre a nyomvonalon, hiszen a sokak által kritizált utolsó hajtűkanyar mellett a régi vonalvezetést is visszaállították az eredeti formájára. Ezzel lehetőséget teremtettek arra, hogy az adott verseny szervezői eldönthessék, hogy mely nyomvonalon rendezik meg az adott viadalt. A régi nyomvonal kialakításával a szervezők visszatértek a gyökerekhez, ami egy jóval ritmusosabb Forma-1-es futamot eredményez. 

A 66-körös Spanyol Nagydíj június 1.-én 15 órakor veszi kezdetét. A pálya hossza: 4,657 km, a teljes versenytáv 307,236 km. A körrekordot Max Verstappen tartja 2023-ból. A holland pilóta ideje 1:16.330 volt.

Forrás: Amber PR, nyitókép: Getty Images / Red Bull content Pool

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top