Keresés
Close this search box.
Az ausztrál és a kínai futamot idén is tavasszal követi a Japán Forma-1-es Nagydíj, amelyre sokáig ősszel került sor. A versenynaptár racionalizálásával azonban idén a kínai futamot követően érkezik meg a Forma-1-es mezőny Japánba. Juki Cunoda itt, a hazai nagydíján mutatkozhat be a Red Bull színeiben, kérdés, hogy a 24 éves pilóta mennyire tud élni ezzel az eséllyel ilyen nagy nyomás alatt.

F1: Japán nyitja az év első triple-headerjét

Az ausztrál és a kínai futamot idén is tavasszal követi a Japán Forma-1-es Nagydíj, amelyre sokáig ősszel került sor. A versenynaptár racionalizálásával azonban idén a kínai futamot követően érkezik meg a Forma-1-es mezőny Japánba. Juki Cunoda itt, a hazai nagydíján mutatkozhat be a Red Bull színeiben, kérdés, hogy a 24 éves pilóta mennyire tud élni ezzel az eséllyel ilyen nagy nyomás alatt.

Alig indult el a szezon, máris bedobta a bombát a Red Bull, de a csapatot jól ismerők, már az év elején is sejtettek valamit. Mint ismeretes az osztrák-brit csapatnál nem nagyon hagynak időt az újoncoknak a csapathoz és az autóhoz való alkalmazkodásra. Aki nem teljesít azt lefokozzák vagy repül. Nos, az idei évben Max Verstappen csapattársául szerződtetett új-zélandi pilótának, Liam Lawsonnak két futamon lett volna lehetősége bizonyítani. S miután nem tette, visszaviszik a Red Bull fiókcsapatához, a Racing Bullshoz, miközben az ott ötödik évét kezdő Juki Cunodát felemelik a főcsapatba. Kérdés, vajon melyik pilóta jár ezzel jól? Esetleg egyik sem? Hamarosan kiderül.

Cunoda előléptetéséhez nem volt elég Lawson alulteljesítése, a Honda tekintélyes anyagi támogatására is szükség volt. Christian Horner a döntésüket azzal magyarázta, hogy nem csak az egyéni, hanem a csapat világbajnoki címet is szeretnék az év végén megszerezni. 2025 az utolsó éve a Red Bull-Honda együttműködésnek, így Cunoda egy utolsó utáni esélyt kapott arra, hogy bent maradjon a Forma-1-ben. A 24 éves pilóta nem is tűzött ki kisebb célt a hazai futamára, mint hogy dobogós helyezést szerez majd.

A hétvégén a Távol-Keleten, utána pedig a Közel-Keleten folytatódik a világbajnokság. Távol még az európai futamok sora, de a jó idő érkezésével arra is sor kerül. Egy nagyon kedvelt, tradicionális helyszínre érkeznek meg a csapatok a hétvégén, ahol a pilóták szeretnek versenyezni. A japán sportismerő és szerető nemzet, s a fanatikus rajongók nagy lelkesedéssel fogadják a mezőnyt. A Forma-1-es résztvevők örömét majd csak a hűvös idő és a vasárnapra várható eső ronthatja el. Az időjárás mindig is kulcsfontosságú szerepet töltött be a Japán Nagydíjak történetében. 2019-ben egy szupertájfun és a vele érkező égszakadás-földindulás keverte meg a hétvége időrendjét.

2023-ban a Japán Nagydíj idején még nagyon jól ment a Red Bullnak. A tavaly év elején kirobbant többszörös botrány ellenére is hozta formáját a csapat és két pilótája. Max Verstappen zsinórban negyedik győzelmét gyűjtötte be tavaly ilyenkor Szuzukában. A szezon végén csetlő-botló Sergio Perez ekkor még a második helyen követte a csapattársát a célba. Ferraripilóta állhatott fel a dobogó harmadik fokára Carlos Sainz személyében.

A Forma-1 egy épített pályára érkezik, ahol McLaren-siker várható. Max Verstappent sem szabad leírnunk a hétvégén. A Honda utolsó futama lesz hazai nagydíján a Red Bullal, biztosan szép búcsút szeretne a japán márka, ahol a csapat autói különleges fehér festést kapnak. A holland pilóta nyerte a koronavírus járvány utáni három Japán Nagydíjat. Kizárt, hogy győztes sorozatát szívesen megszakítaná a címvédő világbajnok, aki a nehezen vezethető autót is jól tudja vezetni, csak éppen eddig nem ért be vele az első helyre.

A Ferrariról biztosan tudható, hogy idei első fejlesztéseit Bahreinbe viszi el. A konstruktőri ponttábla második helyén álló Mercedes szintén nagyon készül az előttünk álló triple-headerre. Japán után az előszezoni tesztek helyszínére, Bahreinbe érkezik a cirkusz, hogy aztán a Szaúd-Arábiában kialakított veszélyes utcai pályán fejeződjön be ez az erőltetett menet.

A 2014-es Japán Nagydíjról, mint mindig, most is meg kell emlékeznünk. Ekkor szenvedett itt borzalmas balesetet Jules Bianchi, a Marussia versenyzője. A futamot piros zászlóval intették le a francia pilóta balesete miatt, aki a következő év júliusában belehalt a sérüléseibe. A Japán Nagydíj most már örökre egybefonódik ezzel a tragédiával.

A verseny és a pálya

A sokak szerint a belga Spa-Francorchamps-i vagy éppen a monzai pályára hasonlító szuzukai aszfaltcsík gyors és egyúttal kanyargós pálya. Itt nagy aerodinamikai leszorítóerőt és stabil felfüggesztést biztosító beállítás szükséges, hogy a legnagyobb sebesség mellett is a lehető legstabilabbak maradhassanak a versenyautók. A pályán minden megvan egy jó versenyhez: gyors kanyarok, sikán és hajtűkanyar. Emellett kiváló előzési lehetőségeket rejt ez az egyedülálló nyolcast leíró pálya, amelynek a felülete – egy korábbi újraaszfaltozás ellenére – elég durva. Az olyan gyors kanyarok, mint a 130R vagy éppen a Spoon nagyon igénybe veszik a gumikat.

A Japán Nagydíj április 6.-án, helyi idő szerint 14 órakor veszi kezdetét (magyar idő szerint reggel 7 órakor). A szokatlan vonalvezetésű, 5,807 km hosszú szuzukai aszfaltcsíkon a pilóták egy 53 körös versenyen mérik össze tudásukat. Kiemelt jelentőségű a jó szereplés az időmérő edzésen, mivel nehéz a pályán az előzés. A teljes versenytáv 307.471 km. A pályarekordot, amely sokáig Kimi Raikkönen nevéhez fűződött 2005-ből, Lewis Hamilton 2019-ben megdöntötte és azóta is tartja. A brit pilóta ideje 1 perc 30.983 másodperc volt.

2024-ben kettős Red Bull siker született Szuzukában. Max Verstappen (Red Bull) nyerte meg a futamot. A holland pilóta ideje 1:54.23.566 volt. A második helyen Sergio Perez ért célba, akit Carlos Sainz (Ferrari) követett a bronzérmes helyen.

(Forrás és nyitókép: Amber PR)

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top