Már régen elkezdődött a Forma-1-es világbajnokság, de a szereplők csak most érkeznek haza, Európába. Az igazi európai szezonkezdet ezúttal is az Imolában rendezett Emilia Romagna Nagydíj lesz. A koronavírus járvány egyik nyertese az imolai versenypálya, amely sokáig része volt a Forma-1-es versenynaptárnak, majd egy időre kikerült belőle. 2020 óta rendeznek itt ismét futamokat, de tavaly a régiót ért nagy esőzések miatti áradások miatt lehetetlen volt itt megrendezni a futamot.
Általában májusban szokott megérkezni a Forma-1-es mezőny Európába, amikor már kellemesen meleg időjárási körülmények között lehet a vén kontinensen is futamokat tartani. Nyári meleg várható az Olaszország északi részén fekvő Emilia Romagna tartományban, amiről a nevét is kapta a futam. Vasárnapra azért várható eső a futam idejére, de az már biztos nem befolyásolja a futam megtartásának lehetőségét.
Egy kettős hétvége első állomása lesz a hétvégi olaszországi helyszín, ahonnan a verseny után pihenés nélkül utazik a mezőny tovább Monacóba, ahol már egy jó ideje készül a pálya kialakítása a Hercegség utcáin. Megerőltető kettős hétvége elé néznek a résztvevők, de bele kell húzni, hiszen ezúttal is elég hosszú a szezon és lesz két nagy szünet a versenynaptárban augusztusban és szeptember végétől október végéig.
Bár korábban sok helyről olyan hírek érkeztek, hogy Andrea Kimi Antonelli korengedménnyel már Imolában rajthoz állhat a Williams-szel Logan Sargeant helyén, de végül elhallgattak ezek a hangok. A háttérben nyilván mennek a harcok mindkét fél részéről, de nyilvános bejelentés még nem történt.
A Ferrari hazai pályára érkezik, s ehhez is időzítették annak bejelentését, hogy két szakembert sikerült leszerződtetniük a Mercedestől. Az elismert francia mérnök, Loic Serra, és a Susie Wolff által újrafelfedezett és a Forma-1-be visszahozott Jerome d’Ambrosio október 1.-től meg is kezdi a munkát a maranellói csapatnál, utóbbi Frederic Vasseur csapatfőnök mellett.
A Ferrari Imolába viszi idei első jelentősebb fejlesztési csomagját, ami nem meglepő. Miamiban a harmadik és az ötödik helyet tudták pilótái megszerezni, s otthon, a Tifosi – őrült Ferrari–rajongók – előtt mindig igyekeznek egy nagyot villantani. Mióta visszatért az Emilia Romagnában rendezett futam a világbajnokság versenynaptárába, még soha nem sikerült itt Ferrari pilótának nyernie. A legjobb helyezés Charles Leclerc negyedik helye 2021-ből. A monacóinak nem lesz könnyű dolga, hiszen a hétvégétől új versenymérnököt kap, akivel össze kell csiszolódnia a zökkenőmentes munkához.
A Red Bull sem tétlenkedik és szintén visz fejlesztéseket az első európai helyszínre. Persze sok csapat teszi ugyanezt. Miamiban Max Verstappen a második helyet tudta megszerezni a Forma-1-es pályafutása során első győzelmét szerző Lando Norris mögött. Egy-egy ilyen helyzet még előfordulhat idén, de várhatóan Imolában Max Verstappen visszaveszi a stafétabotot és behúzza zsinórban harmadik itteni győzelmét.
A Mercedes Miami után, ahová az fejlesztési csomagja első részét vitte, érkezik meg Olaszországba a csomag második részével. A csapatnál tisztában vannak azzal, hogy még sokat kell dolgozniuk autóik az egész hétvége során nyújtott kiegyenlített teljesítményén is annak érdekében, hogy előnyt kovácsolhassanak a fejlesztésekből. A versenytársak fejlesztési tempójával nehezen veszi fel a harcot a brackley-i csapat és ez azzal együtt, hogy folyamatosan problémák adódnak az autóival, eléggé megnehezíti a haladást a versenyen elért eredménnyel és ez látszik a pilótái teljesítményén is. Miamiban Lewis Hamilton a hatodik, George Russell pedig a nyolcadik helyen ért célba.
A verseny és a pálya
Imola egy régi versenypálya, ahol nagyon jó az atmoszféra, s emiatt nagyon sokan, így a versenyzők, nézők és újságírók is rendkívül kedvelik. A pálya a 2006-os futamot követően nagy átalakításon esett át. A régi bokszokat és a paddock egész területét lebontották és újra felépítették. A célegyenest meghosszabbították és újraaszfaltozták. Az a Hermann Tilke felügyelte az átalakításokat, akinek a nevéhez sok, a 2000-es években épült, pálya tervezése fűződik.
A brazil és a törökországi pályához hasonlóan az óramutató járásával ellentétes irányban halad a verseny. Ez a pilóták nyakát igencsak megterheli, amire speciális, igen kemény súlyzós edzésekkel készülnek a versenyzők.
A 63-körös Emilia Romagna Nagydíj május 19.-én helyi idő szerint 15.00 órakor veszi kezdetét. A pálya hossza: 4,909 km, a teljes versenytáv 309,049 km. A körrekordot még mindig Lewis Hamilton tartja 2020-ból, ideje 1 perc 15,484 másodperc.
2022-ben Max Verstappen (Red Bull) nyerte meg a futamot. A holland pilóta győztes ideje 1:32:07.986 volt. A második helyezett Sergio Perez (Red Bull) lett, míg harmadikként Lando Norris (McLaren) gurult célba.
(Forrás és nyitókép: Amber PR)
Szólj hozzá