Keresés
Close this search box.
Monaco, a Forma-1 európai ékköve

Monaco, a Forma-1 európai ékköve

A legpatinásabb európai helyszínére látogat el a hétvégén a Forma-1 az Emilia Romagna Nagydíj után pihenő nélkül. A szezon hosszú, a cirkusz nem pihenhet, s a hétvégén már a Monacói Hercegségben a szokásos időpontban állnak rajthoz az autóversenyzők, azaz 2022-től kezdve nem különbözik a hétvége lebonyolítási rendje Monacóban sem. A versenynaptár legrövidebb és leglassabb futama következik.

Hagyományosan Monacóban csütörtökön tartották a máshol pénteken megszokott eseményeket, s a péntek pihenőnapnak számított. 2022-től azonban itt is pénteken rendezik az első edzésnapot, ebben már nem kivétel ez a futam. Hetekkel ezelőtt elkezdték előkészíteni a helyszínt a monacói szűk utcákon, s mostanra már készen várják, hogy elkezdődjön a versenyhétvége.

Monaco a Forma-1 koronaékszere. Így a csapatoknak és a pilótáknak nagy presztízzsel bír egy monacói győzelem. A szokatlan és az új, nagyobb versenyautók számára különösen szűknek ígérkező utcai versenypályán nemegyszer borul a papírforma, s egészen váratlan győztesek is születhetnek. Ezen a helyen tényleg a pilóták tudása a mérvadó, s nem annyira az autóik teljesítménye.

Az időmérő edzésen elért eredmény ezen a versenyen különösen fontos, révén nehéz a pályán előzni. Az időjárás pedig változatosságával beleszólhat a hétvége történéseibe, különös tekintettel a szombati időmérőre, amikor is esélyes, hogy enyhe eső eshet. Vasárnapra, a verseny idejére már 20 fok körüli időjárást és száraz, meleg körülményeket jósolnak.

Hét verseny telt el a versenyszezonból, s összesen három pilóta állhatott fel idén a dobogó legfelső fokára. Max Verstappen és Oscar Piastri többször is, s Lando Norris egyszer. Monaco viszont extra helyszín, ahol az időmérős teljesítmény nagyot nyom a latban. Tavaly Charles Leclerc megtörte a monacói átkot és nem esélyesként megnyerte azt. Így első monacóiként állhatott fel a dobogó legfelső fokára Monte-Carlóban. A Ferrari odatette magát, hiszen Carlos Sainz is felállhatott a dobogóra, a bronzérmes helyre.

Oscar Piastri nagyságát mutatja, hogy már ekkor a második helyet megcsípte a két Ferraripilóta között. Bár nehezen jósolható a hétvége végeredménye, Oscar Piastri a győzelemre esélyesek között lesz Max Verstappen és Lando Norris mellett. Hacsak az idén Ferrari színekben versenyző Lewis Hamilton meg nem táltosodik, hiszen a brit is szép sikereket könyvelhetett el ezidáig Monacóban

Az Alpine csapat a Monacói Nagydíjat megelőzően egy közleményt adott ki, amelyben elítélte az online abúzus minden formáját, s arra kérte a rajongókat, hogy úgy tekintsenek a pilótákra, mint emberekre, akiknek vannak érzéseik, családjuk, barátaik és szeretteik. Arra kérték a sportág összes rajongóját, hogy legyenek kedvesek és tiszteletteljesek. Erre azért volt szükség, mivel Juki Cunodát fenyegetések érték az online felületeken Franco Colapinto rajongói által. Imolában kettejük között volt egy kis incidens, ami után Cunoda értetlenkedett és ezzel „érdemelte ki” az online abúzust. Ez nem az első eset. Emlékezetes Nicholas Latifi esete, akit azért fenyegettek meg halálosan, mivel balesetet szenvedett a 2021-es szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíjon és sokan úgy gondolták, hogy ezáltal vált lehetővé Max Verstappen számára a győzelem és ennek következményeként első világbajnoki címének megszerzése Lewis Hamilton ellenében.

A verseny és a pálya

A szűk és kacskaringós utcák miatt elég kicsi Monacóban az átlagsebesség, ennek ellenére a versenyautók helyenként 290 km/órás sebességet is el tudnak érni. Utcai pálya lévén, itt nincsenek kavicságyak és a szűk utcák miatt nincs hely a hibázásra. Aki mégis megteszi, az nagy árat fizethet, akár azt, hogy kiesik a versenyből. A motorerő nem játszik nagy szerepet, de fontos, hogy az autóknak jó legyen a húzásuk a kanyarokból kijövet és ami még fontosabb, hogy jól vezethetőek legyenek.

Technikai szempontból fontos, hogy a versenyautóknak nagy legyen a tapadása. A pálya finom tavaszi autóbeállítást igényel. A Grand-Hotel kanyar a verseny leglassabbja, amelyet nagyjából 40 km/órás sebességgel vesznek be a pilóták. A pálya leggyorsabb része a híres alagút, ahol a sebesség akár a 300 km/órát is elérheti.

A 78-körös Monacói Nagydíj május 25.-én 15 órakor veszi kezdetét. A pálya hossza: 3,337 km, a teljes versenytáv 260,286 km. A körrekordot Lewis Hamilton (Mercedes) tartja 2021-ből. A brit pilóta ideje 1:12.909 volt.

2024-ben Charles Leclerc (Ferrari) nyerte meg a futamot. Ideje 2:23.15.554 volt. A második helyen Oscar Piastri (McLaren) ért célba, míg a bronzérmes hely Carlos Sainzé (Ferrari) lett. 

Forrás: facebook.com/amberprkft/, nyitókép: Red Bull Content Pool / Getty Images

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top