Tavaly ráncfelvarráson esett át a Forma-1 és egy delfinezés nehezítette év után egy rövid tesztet követően a hétvégén kezdődik a 2023-as Forma-1-es szezon a szahíri versenypályán. Idén is a Perzsa-öbölben található, kellemes éghajlatú országban zajlott a mindössze háromnaposra ütemezett előszezoni tesztelés, amiből azért túl sok következtetést nem lehet levonni. A március első vasárnapján zajló verseny már közelebb hoz majd minket az idei autók teljesítményéhez, de a végső formájukat majd csak néhány verseny után tudjuk tisztán megítélni.
Bár enyhe európai telet hozott 2023, mégis költség oldalról előnyösebb volt a csapatokat Bahreinbe utaztatni egy héttel a szezon kezdete előtt a kollektív tesztelés végrehajtására. Itt garantáltak az ideális időjárási körülmények és amennyiben nem muszáj, az autókat nem kell visszautaztatni Európába a teszt és a verseny közötti egy hétben. Minden marad a helyszínen, csak a cserealkatrészeket, pótfelszereléseket szállítják majd a helyszínre, ahol arra szükség lesz. Ami a költségcsökkentést illeti, a Haas csapat volt a háromnapos teszt elején a fő beszédtéma. Az amerikai csapat ugyanis a szokásos hatszemélyes pitwall helyett háromszemélyessel rukkolt elő. Ezzel pedig sokat fog spórolni a csapat a szállítási költségen, amit inkább az autó fejlesztésére költhetnek.
A Forma-1-ről sorozatot készítő streamingszolgáltató ismét jó időben, egy héttel a Forma-1-es szezonkezdet előtt adta ki a tavalyi évadot feldolgozó ötödik szériát, így ezzel tudtak a rajongók hangolódni az idei maratoni 23 fordulós világbajnokságra. A versenynaptárból Kína ismét kiesett, a szigorú koronavírusos karanténszabályozása miatt. Egy új helyszín érkezik viszont, a szuperdrága és szupernépszerű Las Vegas, ahol szokatlan időpontban szombaton, helyi idő szerint este 10 órakor (Magyarországon reggel 7-kor) kezdődik majd a verseny. Így idén már három USA helyszínen, Kanadával együtt összesen négy észak-amerikai helyszínen képviselteti magát a Forma-1.
A Forma-1-es idény még el sem kezdődött, de látható, hogy a népszerűségén nem esett csorba, sőt, ismét a legtöbb helyszínen ki lehet majd tenni a „megtelt” táblát. A Hungaroringen, július végén megrendezésre kerülő 38. Magyar Forma-1-es Nagydíjra, vasárnapra már nagyon korán elfogyott minden jegy. 2022. decemberében már lehetett tudni, hogy nyáron ismét teljesen megtelik a Hungaroring. Nagyon nagy az érdeklődés világszerte, így a versenynaptár egyik legrégebbi helyszínén, a mogyoródi versenypályán is.
A 2021-ben bevezetett sprintek számát idén már hatra emelték. Azerbajdzsán, Ausztria, Belgium, Katar, Austin (Texas, USA), és Brazília rendezhet 2023-ban sprintet, amivel ezek a helyszínek versenyelőnyre tesznek szert a többi Forma-1-es helyszínhez képest. Ennek ellenére, amelyik helyszín nem rendezhet sprintet, az sem panaszkodhat. Mindenhol csurig meg fognak telni a lelátók. A sprintek helyszínét a szerint választották, hogy mely pályákon lehet a legtöbb előzést végrehajtani, hol lehet szoros a verseny és hol vannak gyors részek. Ezeken a helyszíneken lehetnek a várakozások alapján a legélvezetesebb sprintek a szezon során.
A sprintek pontozása a tavaly kialakított rendszer szerint marad. Az első nyolc helyezett kap pontokat. Az első helyezett nyolc pontot kap és az utána jövők eggyel kevesebbet. Az utolsó, a nyolcadik így tehát egy ponttal gazdagodik.
Pilóta és meglepő módon csapatfőnök fronton is sok változás történt a 2023-as szezonra. Fernando Alonso átigazolt az Aston Martinhoz a 2022-es év végén visszavonuló Sebastian Vettel helyére. Alonso helyére Pierre Gasly szerződött az AlphaTauritól. A francia pilóta helyére Nyck de Vriest hozták, aki immár a második holland pilóta a mezőnyben. A Haas csapattól elküldött Mick Schumacher a Mercedes tartalékpilótája lett. A helyére azt a Nico Hülkenberget ültették, aki a koronavírusos időszak beugró sztárpilótája volt. Daniel Ricciardo a McLarentől a Red Bull tartalékpilótájává avanzsált, versenyzői székébe a tavalyi év egyik legnagyobb pilótabotrányát kirobbantó Oscar Piastri került. Végül az amerikai Logan Sargeant szerződött Alexander Albon csapattársának a Williams-hez.
A csapatfőnöki dominósort Mattia Binotto távozása indította be. A 27 éve a Ferrarinál dolgozó, de csak négy éve csapatfőnökként dolgozó svájci szakember helyére Frederic Vasseur került az Alfa Romeótól. Vasseurt Alessandro Aluni Bravi váltja az Alfánál. Jost Capito távozott a Williamstől, a Mercedestől igazolták le utódját, James Vowlest. Andreas Seidl is otthagyta a McLarent, helyére a 2015 óta a csapatot erősítő Andrea Stellát léptették elő.
A versenyautókon idén is láthatunk változást, ha nem is akkorát, mint tavaly. A delfinezés kiküszöbölésére vagy éppen csökkentésére megemelték a padlólemezek aszfalthoz viszonyított magasságát, és az eddigi öt helyett hat különböző keverékű abroncs közül választhatnak a csapatok a hétvégére.
Aston Martin: kiváló forma, sérült pilóta
Lance Stroll mindkét keze megsérült egy biciklibalesetben a tesztelést megelőzően, így az Aston Martin tartalékpilótája, Felipe Drugovich ülhetett be az autójába az előszezoni tesztre és könnyen lehet a hétvégi futamon is ő kap bizonyítási lehetőséget. A fiatal brazil pilóta így hamar megmutathatja mire is képes a Forma-1-ben és ha ügyesen tud élni a lehetőséggel ez nagy hatással lehet majd Forma-1-es karrierjére. Az Aston Martin nagyon jó teljesítményt tett le az asztalra a bahreini tesztelések során. Nem véletlenül mosolygott nagyon elégedetten Fernando Alonso a teszt során. A középmezőnybeli autók közül az Aston hozta a legjobb eredményt, így nagyok a várakozások a szezonra.
2021 és 2022 után idén is Bahreinben nyílik a versenyszezon. Elsőnek mindjárt egy sötétben, villanyfények alatt rendezett futamot láthatunk igazi forró körülmények között. 2014 óta már ez is villanyfényes futam. Az első Bahreini Nagydíj 2004-ben volt, ennek örömére 2014-ben, a 10. évfordulón, esti futamot rendeztek a szahíri pályán és ez annyira bevált, hogy így is maradt.
S mi történt itt tavaly? Amilyen szépen teljesített a Ferrari az előszezoni tesztek során, olyan eredményesek voltak pilótái a 2022-es szezont megnyitó Bahreini Forma-1-es Nagydíjon. Charles Leclerc ért célba elsőként a Ferrarival, s őt csapattársa, Carlos Sainz követte másodikként. A bronzérmes helyezés Lewis Hamiltoné lett. A Red Bull mindkét pilótája kiesett a cél előtt nem sokkal, autójuk motormeghibásodása miatt. Milyen érdekes, hogy a szezon későbbi részében az események 180 fokos fordulatot vettek, amelynek lezárásakánt Max Verstappen megvédte világbajnoki címét, a Red Bull pedig a konstruktőri világbajnoki címmel a zsebében térhetett haza.
A verseny és a pálya
Az 57-körös Bahreini Nagydíj március 5.-én, helyi idő szerint 18.00-kor (Magyarországon 16.00-kor) veszi kezdetét a szahíri pályán. A sivatag közepén található pálya hossza: 5,412 km, a teljes versenytáv 308,238 km. A pályán 15 kanyar és egy egyedülálló, 1,090 km hosszú célegyenes található. A körrekordot egyedülálló módon még mindig Pedro de la Rosa tartja (2005-ből), ideje 1 perc 31,447 másodperc.
A csapatoknak a sivatagi pályáknál már ismert problémákkal kell a versenyhétvégén szembenézniük, így például azzal, hogy a pályát és környékét finom korallhomok takarja, s nagy szél esetén, a pályára kerülő homok nehezíti a gumik tapadását. Ahogy egyre jobban felgumizódik a pálya, úgy javul a tapadása. A fékhűtés és az abroncskopás figyelemmel kísérése is fontos Bahreinben.
2022-ben Charles Leclerc (Ferrari) nyerte meg a futamot. A monacói pilóta győztes ideje 1:37:33.584 volt. A második helyezett Carlos Sainz (Ferrari) lett, míg a bronzérmes helyre Lewis Hamilton (Mercedes) állhatott fel.
(Forrás és nyitókép: Amber PR)
Szólj hozzá