Keresés
Close this search box.

IX. Tengeri Nagyhajós Magyar Bajnokság

blank

Október 13-án vasárnap este Biogradban megnyitó ünnepséggel kezdődik a IX. Tengeri Nagyhajós Magyar Bajnokság az Adrián.

Idén 11 csapat versenyez egyforma Bavaria 42 Match típusú hajókkal az Adrián a Közép-Dalmáciai szigetvilágban az aktuális időjárás figyelembe vételével naponta kijelölt tengeri navigációs túrafutamokon. A versenyt a Magyar Vitorlás Szövetség megbízásából szervező Sail-ing Kft öt nap alatt hét futam lebonyolítását tervezi.

A mezőny az éjszakákat jól kiépített marinákban, jachtkikötőkben tölti. A biogradi kiindulási hely mellett a Murter-szigeti Hramina és Vodice város marináiban éjszakázik majd a mezőny.
A versenyek helyszíne Közép-Dalmácia, a Kornáti szigetvilág. Az aktuális időjárás figyelembe vételével meghatározott, naponta a reggeli kormányosértekezleteken kihirdetett változatos navigációs pályák hossza , a szélerő függvényében 10-30 tengeri mérföld (18-54 km). A pályajelek a rajt- és célvonalak kivételével szigetek lesznek.
A verseny a sajtóban megjelenő tudósítások mellett részleteiben is nyomon követhető a www.tnmb.hu honlapon, ahol a hajók mozgása a futamok idején a Snewisport Kft. által felszerelt GPS-nyomkövetők segítségével térképen pontosan látható lesz.

A résztvevők

Az idei tengeri bajnokságon több csapat is esélyes a bajnoki cím megszerzésére. Kiélezett, izgalmas versenyek várhatók.
Indul a címvédő DAK Sailing Team az ötszörös magyar bajnok, háromszoros tengeri bajnok Pallay Tibor vezetésével.
Erős kihívója lesz az Infiniti Team, amelyben Soponyai Géza a skipper. A magyar vitorlásélet egyik legsokoldalúbb alakja, kiváló hajóépítő, sikeres verseny-. és népszerű túrahajók készítője, aki emellett eredményes versenyző is. Sokszoros magyar bajnok, aki például háromszor győzött a jelenlegi bajnoksághoz hasonló lebonyolítású és többnyire ugyanilyen hajókkal futott tavaszi Sail-ing Business Cup versenyeken.
A Kéri Pharma csapatának hajóját kormányozza és vezényli Tuss Miklós, a magyar vitorlás sport legendás alakja. Édesapja is nagyszerű vitorlázó volt, a Kékszalag egyik ötletadó alapítója. Miklós pedig számtalan magyar bajnoki címe mellett négyszeres Kékszalag győztes, olimpikon. Számos alkalommal indult tengeri bajnokságon, ahonnan kétszer aranyéremmel a nyakában utazhatott haza. Gyakran vállalja kezdőkből vagy alkalmi jelentkezőkből összeállított csapatok vezetését. Ezúttal is ilyen társaságban versenyzik, ami természetesen jelentősen csökkenti győzelmi esélyeit.
A Lillafüred Sailing Teamet dr. Gál András Levente kormányozza, aki amellett, hogy májusig a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke volt, a tavalyi tengeri bajnokságon kezdte újraéleszteni tinédzserként megszakított versenyvitorlázó karrierjét. 2012-ben ötödik lett, és idén ismét ő áll a kormánykerék mögé. Ezúttal azonban sztárok vannak a csapatában. A Detre-ikrek, Szabolcs és Zsolt segítik a csapat munkáját, akik a magyar vitorlázás eddigi egyetlen magyar vitorlás olimpiai érmét szerezték, illetve ott lesz a hajóban Király Zsolt, napjaink nemzetközileg legsikeresebb nagyhajós versenyzője. Csapatával a Raffica Teammel az elmúlt években megnyerte a legnagyobb európai tókerülő versenyeket a Garda-, a Boden-, és a Genfi-tavon. Némelyiket több alkalommal is.
Várhatóan csak két napon át segíti a Pureco csapatot Haranghy Csaba a kilencvenes évek egyik legtehetségesebb magyar versenyvitorlázója, aki az Atlantai Olimpián képviselte Magyarországot, és számos magyar bajnoki győzelme mellett nemzetközi sikerekkel is büszkélkedhet. A csapat nélküle sem lesz elveszett, mert a kormányt Fejér Miklós kétszeres tengeri bajnok többszörös Európa Kupa érmes forgatja.
Jelenleg is aktív az olimpiai Finn dingi hajóosztályban, a Londoni Olimpiáról csak kicsivel maradt le az ötszörös magyar bajnok Beliczay Márton, a Danubia Pharma kormányosa. Esélyes, mert ő az, aki jelenleg is a legélesebb olimpiai kategóriában edzi magát, de nehezíti a dolgát, hogy csapattársai idén kaptak rá a komolyabb versenyzésre, így kicsit még rutintalanok.
Annál tapasztaltabb a Geo Dasy csapata. A hajót Horváth Tamás irányítja, aki gyerekkora óta aktív versenyző a Balatonon és bő évtizede rendszeres résztvevője az adriai vitorlás versenyeknek. Ugyanez mondható el Gál Istvánról, az LP Média kapitányáról. A csapatának gerincét adó vitorlázók is gyakorlott adriai versenyzők.
A Kör-Ker – Interteher csapatot pedig az egyik sportos balatoni nagyhajós osztály, a 11 M OD tavalyi bajnoka Czap Zoltán irányítja. Tavaly a tengeri bajnokság ezüstérmes csapatának tagja volt.
A bajnokságon rajthoz álló csapatokban neves magyar vitorlás versenyzők mellett lelkes amatőrök találhatók. Az adriai charterhajós versenyzés egyik szépsége, hogy itt feltörekvő lelkes vitorlázók olimpikonokkal és magyar bajnokokkal mérkőzhetnek egyenlő feltételek mellett. Két, a tengeri bajnoki részvételt tekintve újonc, de balatoni csapat is rajthoz áll: a Szélvész Team Soós István vezetésével, és a Penguin Sailing Team, ahol a kormányos Szántó Mihály. Utóbbiak mottója sokatmondó: „Csak az nyerheti meg a tengeri bajnokságot, aki benevez!”

A hajók

A versenyző csapatok az Adriatic Challange Kft. egyforma, 2007-es évjáratú Bavaria 42 Match típusú túra-versenyhajóival vitorláznak. A hajók 12,45 méter hosszúak, 3, 7 méter szélesek, és a tőkesúlyuk 2,4 méter mélyre merül. Az alapvitorlázatuk 95 négyzetméter, amihez bőszélben egy 125 m2 nagyságú hátszélvitorla, spinnaker csatlakozik.
A Bavaria 42 Match három hálókabinjában és a központi kabinhelységben (szalon) 6-8 fős legénység számára van fekhely. Ezekre szükség is lesz, hiszen a versenyzők éjszaka a hajókban pihenik ki napi versenyfáradalmaikat.
A Bavaria 42 Match nem versenyhajó, a viszont a tengeri navigációs futamokra kiválóan alkalmas sportos túrahajó, a verseny vitorlásokhoz hasonló vitorlázattal és felszereléssel. Az átlagosnál mélyebb merülésüknek, és a keskenyebb hajótest formának köszönhetően a túratípusoknál jobb teljesítményre képes.

A verseny rendezője

A IX. Tengeri Nagyhajós Magyar Bajnokságot a 2012. évihez hasonlóan a Sail-ing Kft szervezi Molnár Csaba vezetésével. A cég 1997 óta dolgozik a tengeri charterhajós piacon. Nem csak az Adriára, de világszerte szervezi a hajós utakat.
Molnár Csaba 2001 óta foglalkozik adriai vitorlás versenyek szervezésével. 2003 óta minden tavasszal megrendezi a jelen bajnokság lebonyolítási rendjéhez hasonló Sail-ing Business Cup charterhajós versenyt, egységes flottákkal, 10-17 hajó részvételével.
2007 óta segíti munkáját versenyvezetőként ezen a versenyen és a Tengeri Nagyhajós Magyar Bajnokságon Ruják István, aki öt hajóosztályban volt magyar bajnok, olimpiai 9. helyezett.
Az idei IX. Tengeri Nagyhajós Magyar Bajnokságon a rendezésben és a versenybíróságban a balatoni versenyekről jól ismert és közkedvelt Igali Csilla, illetve ifj. Pay’r Egon segíti a lebonyolítást. Mindketten tapasztalt versenyzői múlttal is dicsekedhetnek.
A Horvát Vitorlás Szövetséget képviseli és a Versenybíróság elnöke a sibeniki Denis Marinov, akit a charterversenyekről és korábbi adriai bajnokságokról jól ismerhetnek a résztvevők.
A cég honlapja: www.sail-ing .hu

A tengeri nagyhajós magyar bajnokságok története

A történet 2004-ig nyúlik vissza. Addigra a vitorlás turizmust szervező chartercégek által az Adrián elő- és utószezonban bevezetett charterhajós versenyek iránti érdeklődés már annyira megnőtt, hogy a Magyar Vitorlás Szövetség Wossala György javaslatára úgy döntött, ideje ennek a speciális vitorlázói körnek is magyar bajnokságot szervezni. A versenyekre hagyományosan október első felében kerül sor.
Kezdetben, 2005-ben és 2006-ban Bereczky László cége a Mediterran Yachting szervezte a versenyeket. Az első tengeri bajnokság központja Rogoznica volt és bármilyen hajóval rajthoz lehetett állni, hiszen mindenkit értékeltek egyetlen összevont listán, ORC-számítás alapján. Emellett négy hajóosztályban adtak ki bajnoki címeket.
2006-ban Biogradból indult a mezőny. Akkor is volt ORC értékelés illetve két hajóosztály.
A harmadik évben Láng Róbert és cége, a saját flottával is rendelkező Adriatic Challange vette át a stafétát. A központ természetesen maradt Biograd. Az általuk rendezett három bajnokság közül az elsőn, 2007-ben volt utoljára ORC-értékelés, ám már ekkor sem minden résztvevőre érvényes összevont listán, hanem önálló hajóosztályként versenyeztek a különféle hajókkal érkezők is.

Ebben az évben az addigi indulószám csaknem megduplázódott, nem utolsó sorban Székely Szilvia munkájának köszönhetően. Szilvi élete utolsó nagy versenyszervezésével 65 hajónyi résztvevőig jutott a tengeri bajnokság. Legnagyobb büszkesége a junior osztály volt, ahol egy-egy felnőtt irányításával a legjobb utánpótlás-nevelő klubok 12-17 éves versenyzőiből álltak össze a legénységek.

2008-ban ért csúcsra a részvételi kedv. 70 csapat érkezett Biogradba a bajnokságra. Öt bajnoki címért zajlottak a küzdelmek. A legerősebb osztályban, a Bavaria 42 Match-ben az élen már komolyan összeállított és felkészült profi csapatok hajtottak és a legtöbb hajóban volt olimpikon vagy sokszoros válogatott vitorlázó forgatta a kormánykereket. De a többi osztályban is nagy számban bukkantak fel neves balatoni vitorlázók. Ebben az évben már ORC-értékelésű vegyes osztály nem volt.

A tengeri bajnokság eddigre fokozatosan átalakult. Az egységes osztályok dominanciája mellett a kezdetekhez képest csökkent a túrafutamok száma és a távok hossza, növekedett a rövid, balatonihoz hasonló pályaversenyek száma. A 2008-as ötödik verseny a kedvezőtlen időjárás miatt furcsára sikerült, hiszen végül egyetlen lerövidített túrafutamból és négy nagyon rövid, gyors pályafutamból állt össze. Eközben tovább nőtt a parti rendezvények, a mindennapi esti-éjszakai bulik szerepe.

2009-ben nagyot hanyatlott a részvételi kedv, csaknem a felére, harminchat hajósra csökkent a még mindig öt hajóosztályban versenyzők létszáma. Természetesen ekkor ebben már közrejátszott a gazdasági válság, de talán az előző évi gyengébbre sikerült verseny is visszavetette az indulási kedvet.
2010-ben új rendező, Bednár Tibor és cége a Westport lépett színre. A tengeri bajnokságot új vizekre, északabbra vitték és a verseny bázisa a Cres-szigetre került. Kevesebb osztályban lehetett bajnoki címeket gyűjteni és a hangsúly a parti kiegészítő rendezvények csökkentésével ismét a futamokra került. Tovább romlott a részvételi kedv, a korábbi okok mellett talán a hidegebb helyszín és a még későbbi, október közepi időpont miatt is. A mezőny színvonala ugyanakkor nem csökkent, hiszen ide azok jöttek el, akiknek a versenyzés a legfontosabb.
Mindenestre a tapasztalatok alapján, a résztvevők köreiből elhangzott igényekre is hallgatva 2011-ben a helyszín ismét délebbi lett. A rogoznicai központtal rendezett bajnokságon eltűntek a pályafutamok, végképp megszűntek a parti bulik, és növekedett a tengeri hajóstudás, a navigáció jelentősége. Viszont a résztvevők száma kilencre csökkent.

A 2011 telén kiírt MVSZ-pályázat a bajnokság megrendezésére jelentkező hiányában eredménytelen maradt.
2012 májusában a jubileumi 10. Sail-ing Business Cup sikerén felbuzdulva az 1997 óta működő Sail-ing Kft. vezetője Molnár Csaba úgy döntött, hogy vállalkozik a VIII. Tengeri Nagyhajós Magyar Bajnokság megrendezésére, hogy a sorozat ne szakadjon meg. A magyar vitorlázásnak fontos része az adriai charterhajós versenyzés, hiszen itt könnyen kipróbálhatja magát versenykörülmények között az is, akinek – például ismeretség hiányában – gondot jelent a Balatonon a versenyzők közé kerülni.

Így 2012 októberének második hetében Biogradból kiindulva újra volt tengeri bajnokság. A későn meghirdetett versenyre már csak kisebb hajókat, Elan 340-eseket lehetett bérelni, és az indulók létszáma is éppen csak kiadta a magyar bajnokság érvényességéhez szükséges nyolchajós minimumot. Viszont a 10-30 tengeri mérföldes távokon lebonyolított navigációs túraversenyek jól sikerültek, a résztvevők általános véleménye volt, hogy ilyen futamokra van szükség egy tengeri magyar bajnokságon.
2013-ban a sikeres lebonyolítás eredményeképpen ismét a Sail-ing Kft. kapott megbízást a Magyar Vitorlás Szövetség Elnökségétől a a kilencedik tengeri magyar bajnokság megrendezésére. Sőt! Olyan határozat is született, hogy ha idén is a 2012-eshez hasonlóan magas szinvonalú lesz a rendezés, akkor ez a megbízás további négy évre meghosszabbodik.

Molnár Csaba főrendező a következőket mondta még a 2012-es verseny előtt arról, hogy milyen bajnokságot kíván rendezni:
– A magam részéről világos elképzeléseim vannak arról, hogy milyen versenyt szeretnék, s még világosabb arról, hogy milyet nem. Nem szeretnék kilátástalanul hosszú túrafutamokat, egyenes pályákat, egymástól távol eső kikötőket, és ebből fakadó menési kényszereket. Nem szeretnék éjszakai meneteket, és semmi olyant, ami az esetleges csalás lehetőségét magában hordozza. De pályaversenyeket sem szeretnék, mert azokért meg nem kell lejönni a tengerre. Aki részt vett már az általunk rendezett Sail-ing Business Cup versenyen, az pontosan tudja mire gondolok. Nem akarunk nagy felhajtást csapni, hatalmasat újítani vagy túltenni a korábbi bajnokságokon. Jó, reális, érdekes, szórakoztató, a csapatokat megfelelően próbára tevõ futamokat rendezünk. Egy adriai charterhajós versenynek olyan élményt kell adnia, hogy a vitorlázóknak kedvük legyen visszatérni a következõ szezonban is. Ezt alapos, szakmailag magas színvonalon megrendezett futamokkal, a versenyszabályok és rendelkezések pontos betartásával érhetjük el. Biztos vagyok benne, hogy a megfelelő horvát illetve MVSZ szakmai segítséggel és háttérrel erre képesek vagyunk. Igazolják ezt korábbi versenyeink, és az azokra rendszeresen visszatérő vitorlázóktól a magyar bajnokság emegrendezéséhez kapott bíztatások.
A 2012-es jó rendezés dícsérete, hogy a tavalyi résztvevők többsége idén is rajthoz áll, miközben a jó hírek hatására újabb csapatok is kedvet kaptak a megmérettetésre.

A rendezők és az MVSZ egyetértenek abban, hogy a Tengeri Nagyhajós Magyar Bajnokságot nem célszerű újra a korábbi, sokhajóosztályos, nagy tömeget mozgató rendezvénnyé tenni, ahol főszerepet kaptak a parti társadalmi események,a szórakozás a sportosság rovására ment. Az sem célszerű, hogy a magyar bajnokság túl nagy tömeget szívjon el a többi chartercég rendezvényeitől, és ezzel ellenérdekeltséget szítson az adriai charterpiac résztvevői között. Ezért a verseny a jövőben is egyetlen hajóosztályban zajlik majd, ami a jelen charterhajós lehetőségek miatt legfeljebb húszhajós mezőnyt jelent.

Legyen inkább a bajnokság egy olyan különleges és minőségi verseny, amelyen rangot jelent a részvétel, és a fő hangsúlyt a magyar tengeri bajnoki címért a vízen folyó vetélkedés kapja!

 

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top