Keresés
Close this search box.
amber azeri f1 2021 rajt

Kiszámíthatatlanság és drámahegyek – Baku következik…

Monaco után egy teljesen más karakterű utcai pályára látogat el a hétvégén a Forma-1-es cirkusz. Eddig többször is sikerült kielőznie Monacót izgalmaival Bakunak, idén kérdés, hogy a Hercegségben két hete zajlott káoszfutamot felül tudja-e múlni. A 2020-as szünet után tavaly megrendezésre került az azeri futam, amely 2016 óta részese a Forma-1-es versenynaptárnak. A futamot először Európa Nagydíj név alatt futották, de 2017 óta saját név alatt rendezik.

Érdekesség, hogy az az orosz-ukrán háború miatt az Orosz Nagydíj törlésével ez lesz a legközelebbi lehetőség az orosz rajongók számára, hogy testközelből éljék meg a verseny izgalmait, s nyilván élnek is vele. Alekszej Popov, az orosz Match TV riportere, akit a Forma-1 orosz hangjának is neveznek, úgy nyilatkozott a napokban, hogy a Oroszország soha többé nem fog Forma-1-es versenyt rendezni. Emiatt és azért, mert tavaly nem lehettek jelen a nézők, itt is teltház várható a hétvégére.

Az azeri pályán eddig két csapatnak termett babér. A Mercedes három, a Red Bull pedig két győzelmet szerzett a Kaszpi-tenger partján fekvő városban. A Mercedesnek kevésbé, a Red Bullnak annál jobban megy az idei év. Ráadásul az a Sergio Perez győzedelmeskedett és szerezte meg második Forma-1-es győzelmét Bakuban 2021-ben, aki hazavihette a Monacói Nagydíj győztes trófeáját is másfél héttel ezelőtt. Jó ómen lehet az energiaitalosok számára, hogy 2021-ben is Red Bullpilóta (Max Verstappen) nyert Monacóban és a győztes hullámot meglovagolva utaztak tovább Bakuba és álltak fel ott is a dobogó legtetejére mexikói versenyzőjük révén. Bár ez is egy utcai pálya, azért attól még teljesen más típusú, mint Monaco.

Több előzési lehetőség van Bakuban, mint Monacóban, így például a hosszú egyenesében. A verseny maga kiszámíthatatlanabb és a biztonsági autós fázisok megtörik az egyhangúságot. Míg Monacóban nem nagyon pihenhet a pilóta a verseny alatt, Bakuban erre több lehetősége adódik, így a hosszú egyenesben is. Sebastian Vettelnek különösen fekszik a bakui pálya. 2016 óta soha nem végzett az első négyen kívül. Mostani formáját látva azonban ez a sorozat a hétvégén megszakadhat.

2021-ben Azerbajdzsán fővárosában sokkal jobb verseny szemtanúi lehettünk a monacóinál. Már a szombati időmérő edzés sem a megszokott mederben zajlott azután, hogy négyszer is piros zászlóval kellett megszakítani. Vasárnap alig öt körrel a verseny vége előtt az első helyen autózó Max Verstappen durrdefekttel a célegyenes falában végezte. Piros zászlóval megállították a futamot. Az ismételt rajt során Lewis Hamilton jobban rajtolt, mint Sergio Perez, de egy hiba folytán nem tudta bevenni az első kanyart, így a Red Bull pilótája az élre állt és pályafutása második győzelmét gyűjthette be Bakuban.

Közeledik a nyár, közeledik az uborkaszezon és ekkor meglehetősen felélénkül a pilótapiac. Egyre több szó esik arról, hogy ki veszítheti el az ülését és hova mehet. Az év végén nagyon sok pilótának lejár a szerződése. Többek közt Sebastian Vettelnek, Pierre Gaslynak, Fernando Alonsónak, Daniel Ricciardónak, Nicolas Latifinek, Guanyu Zhounak és Mick Schumachernek.

A verseny és a pálya

Az azeri aszfaltcsík egy ultramodern versenypálya, s a monacóihoz hasonlító utcai pálya keveréke. Ez a nyomvonal is a híres mérnök, Hermann Tilke keze munkáját dicséri. Sok a szűk rész, de sok a gyors egyenes is, amely gyorsabbá teszi ezt a helyszínt Monacónál.

Az 51-körös Azeri Nagydíj június 12.-én helyi idő szerint 15 órakor (nálunk 13 órakor) veszi kezdetét. A pálya hossza: 6,003 km, a teljes versenytáv 306,049 km. A körrekordot Charles Leclerc (Ferrari) tartja 2019-ből 1:43.009-es időeredménnyel.

2021-ben három boldog pilóta állt a bakui dobogó tetején. Sergio Perez (Red Bull) állt a tetején. A mexikói pilóta győztes ideje 3:33:686 volt. A második helyezett Sebastian Vettel (Aston Martin) lett, míg a bronzérmes helyre Pierre Gasly (AlphaTauri) léphetett fel.

(Forrás és nyitókép: Amber PR)

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top