Míg cikksorozatunk első részében az instant túrák műfaját tekintettük át, illetve fogódzókat kínáltunk az egyre bővülő túraválasztékban való eligazodáshoz, addig a második alkalommal tovább boncolgattuk az instantok értékajánlatai közötti lehetséges különbségeket, valamint röviden bemutattuk a Groove Trails jelenleg legnépszerűbb útvonalát, a biatorbágyi Nyakas Kört. Jelenlegi, harmadik cikkünkben megválaszoljuk a sokakat foglalkoztató kérdést, hogy megéri-e instant túraszervezésbe belevágni, emellett hírt adunk a nagy múltú sárga teljesítménytúrák instant verzióinak indulásáról, és egyéb érdekességeken túl mesélünk a Nyakas Körrel egyidőben indult, mára több mint egy éves Farkas Trailről is.
Instant túraszervezés mint tuti biznisz
A legnevesebb, legnépszerűbb instant túrák sikerét látva sok, az ország túraútvonalait jól ismerő aktív túrázó és futó fejében merül föl az ötlet, hogy saját instant túrát indítson. Aki rendszeresen sportol terepen, jár kint a természetben, annak biztosan vannak saját jól bejáratott, a szívének minden másnál kedvesebb útvonalai, amiket szívesen mutatna meg másoknak – főleg, ha fizetnek érte. Tuti biznisz; egy instantot összedobni nem nagy kunszt, elvégre nem kell semmi szervezés, nincsenek állandó költségek, érmeket pedig nagy mennyiségben magától értetődik, hogy lehet olcsón gyártatni. A kellemeset (a hobbit, sportot, mozgást) a hasznossal (szervezéssel) összekötve tetszetős rendszeres passzív jövedelemre tehetünk szert, extraként talán egy kis hírnévre is. Valóban ennyire egyszerű lenne az egész? Túl szép, és mégis igaz? Pillantsunk akkor most a színfalak mögé!
Azt, hogy az instant túrák hazai népszerűsége évek óta folyamatosan és jelentősen növekszik, nemcsak a nagy nevű, nagy múltú szervezők útvonalain rögzített teljesítések számának felfutásán, hanem a rengeteg új pálya és szervező megjelenésén is tetten érhetjük. Messze a leglátogatottabb instant túrát, a Szénás Kört 2,5 év alatt több mint 5000 fő teljesítette, de a Szénás Körnél később indult pályák között is akad olyan, ami mára több mint 1000 teljesítéssel büszkélkedhet, a bő 1 éve indult Groove Trails 5 útvonala pedig összesen közel 1000-rel. Mindeközben néhány instant túra nevezési díja közelíti vagy akár meg is haladja azt az összeget, amiért közepes méretű, szervezett futóversenyen vagy teljesítménytúrán is részt vehetünk. Némi osztást-szorzást követően könnyen két dollárjelre fut ki az üzleti érdeklődéssel megáldott ember szeme, mint a félkarú rabló csinos nyereményt elvétve kipörgető kerekei.
Amilyen mámorítóan hathat mindez, legalább annyira mellbevágóan józanító a valóság, ha belefogunk a tényleges szervezésbe. Először is fontos észrevenni, hogy az instant túrák piaca mára igencsak telített: a GeoGo nevű webalkalmazással teljesíthető fizetős instantok száma közel 200, és ekkor még nem számoltuk a QR-kódos rendszerrel működő (ilyen például a VérKör, a Szénás Kör és társkörei, vagy a Rókás és Mókus Körök), vagy a teljesítés igazolására egyéb megoldást használó szervezőkkel, útvonalakkal. Ekkora kínálat mellett új belépőként csak igazán minőségi megjelenéssel és kínálattal, illetve egyedi, sokaknak szimpatikus értékajánlattal lehet labdába rúgni. A minőség pedig nem merülhet ki az útvonal és az érem egyediségében, szépségében, hanem elengedhetetlen mögéjük tenni egy igényes, kellően informatív, ugyanakkor letisztult és gyors honlapot; megbízható és felkészült ügyfélszolgálatot; rendszeres és érdekes tartalmat a közösségi médiákban; kedvezményeket és játékokat; innovációt; az állandó megújulásra való képességet, – azaz lényegében szívet-lelket, rengeteg munkát is. Mindez nyilvánvalóan időigényes és meglepően költséges.
Egy instant túra elindításához szükséges legnagyobb költségtétel (időben és pénzben) egyértelműen a teljes funkcionalitású honlap kialakítása, ami azon túl, hogy a szemnek kedves és áttekinthető módon tartalmazza az összes esszenciális információt az útvonalról, a szabályokról és a technikai háttérről, képes a nevezések, rendelések automatikus feldolgozására, a számla kiállítására és elküldésére is. További egyszeri költségtételként jelentkezik a dizájn és arculat (érem, honlap, logó) megtervezése, illetve a túrák GeoGoba történő felvétele; az állandó költségek között pedig olyan elemekkel kell számolni, mint az éremgyártás, könyvelés, fizetési rendszer díja (például OTP, Barion, Paypal), honlap üzemeltetése, esetleg marketing vagy opcionálisan társadalmi felelősségvállalás összege (a Groove Trails a nevezési díjak 10%-át természetvédelemmel foglalkozó szervezeteknek juttatja). Vegyük észre, hogy mindeddig nem vettük figyelembe a szervező idejének, munkájának még csak jelképes ellentételezését sem, illetve azt sem, hogy ha keletkezik valamennyi profit, abból a tulajdonosnak a szervezet vagy vállalkozás formájától függően adóznia kell (például KATA, ÁFA, társasági adó, osztalékadó). Tovább árnyalja a képet, hogy az induláshoz és üzemeltetéshez szükséges anyagi források, munkaerő és lelkesedés megléte még egyáltalán nem garantálja a sikert, hiszen az üzenetet valahogy el kell juttatni a célközönséghez, ez pedig megfelelő kapcsolatok, ismeretségek, egy sportolói vagy túrázói közösségbe való beágyazottság nélkül meglehetősen komoly kihívást jelent.
Összességében elmondható, hogy az instant túraszervezés közel sem olyan jó biznisz, mint amilyennek első ránézésre tűnhet. A cikkíró maga úgy gondolja, hogy jó eséllyel ő maga sem vágott volna bele a szervezésbe, ha előre tudja, milyen kihívásokkal és nehézségekkel kell számolnia. Ezzel együtt a befektetett munka és pénz igenis megtérülhet, csak nem anyagi értelemben. Aki ezt nem bánja, ellenben szívvel-lélekkel, kreativitással és őszinte érdeklődéssel tudja végezni a túrák kialakításával, a szervezéssel kapcsolatos tevékenységek, feladatok (például honlap-, közösség- és kapcsolatépítés, futás/túrázás, tesztelés, tartalomgyártás, fotózás, videózás) túlnyomó többségét, esetleg elégedettséggel tölti el, hogy a bevétel egy részét visszaforgathatja valamilyen jótékony célra, annak még most is, még a túltelített piacon is érdemes lehet instant túraszervezésbe fognia. A Groove Trails szervezésébe másfél éve épp így vágtunk bele, és örülünk, hogy így tettünk.
Instant túraszervezés együttműködésben
A fenti nehézségek elsöprő többsége áthidalható, ha egy új instant túrát létrehozni kívánó új szereplő partnerségre lép egy már bizonyított, ismert és népszerű szereplővel, aki a szervezést és üzemeltetést elvállalja. Ilyen konstrukcióban, a BEAC (Budapesti Egyetemi Atlétikai Club) és a Groove Trails együttműködésének köszönhetően indultak el nemrégiben a nagy múltú, méltán népszerű (szervezett) Sárga teljesítménytúrák instant verziói. Az együttműködés keretében 5 útvonalat (Sárga 15, Sárga 20A, Sárga 20B, Sárga 30, Sárga 70 – a számok a távot jelölik kilométerben) indítottunk el, amelyek akár mindkét irányban teljesíthetők, a sikeres teljesítők jutalma pedig egy egyedi érem. Lévén, hogy a hagyományos, szervezett Sárga teljesítménytúrákat a koronavírus-járvány miatt sem idén, sem tavaly nem lehetett elindítani, az instant verziók iránt óriási az érdeklődés. Mindenkit várunk szeretettel! További információk elérhetők a hivatalos weboldalunkon: instantsarga.hu
Érdekességek a Groove Trailsről
A Groove Trails nevének eredete, jelentése:
A közel másfél éves Groove Trails alakulásának egyik sarkalatos pontja volt a névválasztás. Akkoriban a legjellemzőbb az volt, hogy egy szervező egy útvonalat üzemeltetett, a túra az útvonalán lévő egyik jellemző pont után kapta a nevét, és ez a név jelent meg a kapcsolódó honlap és a közösségi médiafiókok nevében is. A Groove Trails csapata már az induláskor úgy tervezte, hogy később 5 túrát fűz majd fel egy koncepció mentén, amik egy gyűjtőnév ernyője alatt kerülnek szerepeltetésre. Szerettük volna, ha ezen gyűjtőnév valamilyen módon tükrözi azt a sokoldalúságot, játékosságot, ötletgazdagságot, ami a terveinkre, elképzeléseinkre már akkoriban jellemző volt, így hát egy többértelmű szó vagy kifejezés volt a preferált. Miután magyarban nem találtunk megfelelő, még nem foglalt jelöltet, ezért maradunk az angolnál, ahol további hosszas gondolkodást követően a Groove Trails névre esett a választás. A „groove” szó egyszerre főnév és ige, jelentése egyrészt „barázda”, másrészt „ismételt gyakorlással tökéletesíteni valamit”, harmadsorban pedig „nagy élvezetet lelni valamiben”. A „get into the groove” pedig egy kifejezés, magyarul annyit tesz, hogy „szenvedéllyel, motiváltan csinálni valamit”. Így lett a Groove Trails egy gyűjtő- és tulajdonnév, a legújabb, legzöldebb, leginnovatívabb instant túrák gyűjteménye.
Egyéves a Farkas Trail!
A Nyakas Körrel egyszerre indított Farkas Trail nemrégiben töltötte 1 éves szülinapját, különlegességét azonban nem csak ez adja. Ez az egyetlen olyan vonalas (nem körben záródó) útvonal a Groove Trails kínálatában, mely a Budapesthez igen közeli Biatorbágy vasútállomásáról indul, Farkasrétre fut be, és távjának 29 kilométere alatt olyan természeti-geológiai látnivalókat, mélységeket-magasságokat tartogat, mint például a Pátyi-dombok, a Tarnai-pihenő, a Mária-szurdok, Farkas-völgy vagy az Ördög-orom. Szemezgessünk röviden ezekből!
- Tarnai-pihenő: a Nagy-Kopasztól délre, 435 méter tengerszint feletti magasságban található, egyedi tájképet adó fehér púpos magaslat egyben a túra első ellenőrzőpontja is. A hegyoldal itt nyílt gyepes, erdővel nem borított, így szép félkör panorámás kilátást nyújt a Budakeszi-medencére és a Budai-hegység néhány délkeleti gerincére. Ez a Budai-hegység egyik legértékesebb élőhelye: az itteni növények több mint fele védett.
- Mária-szurdok: víz által a Budai-hegység dolomitjába vájt, Budakeszinél található különleges, néhol 30 méter mély szurdokvölgy, egyben a túra egyik ellenőrzőpontja. Alsó szintjén, a lenti bejáratának közelében található a kegytárgyakkal díszített, emblematikus Mária-szikla.
- Farkasvölgy: A Normafától a legszebb zöldfolyosót biztosító útvonal Budapest városáig. Nevét a sokáig a völgy mélyén élő farkasokról kapta. Jókai Mór elbeszélése szerint a 19. század derekán még sasok is fészkeltek benne, és a Farkas-völgy a színhelye a Szerelem bolondjai című regényének.
- Ördög-orom: Budapest egyik legmeghatározóbb sziklaképződménye, keskeny, sziklás, meredek oldalú dolomitrög a Farkas-völgy és az Irhás-árok között. Kiváló panorámát nyújt a Széchenyi-hegyre, a Sas-hegyre és a Tétényi-fennsíkra. A Farkas-völgy feletti oldalán található az Ördög-szószék nevű szikla. Az orom belsejében feltehetőleg a második világháború során kialakítottak egy járatrendszert, amit azóta lezártak, ma sajnos nem látogatható.
Az útvonal ezeken kívül is sok látványosságot, szépséget, meglepetést tartogat, nézzétek meg ti magatok is!
Szólj hozzá