pexels chermiti mohamed 3049225

Légy önmagad biztos pontja!

Azt hiszem, manapság mindenkire ráfér egy biztos pont, egy erőd, ahová mindig visszatérhet, ha összecsapnak a feje fölött a hullámok, és ahonnan erőt merítve minden alkalommal újrakezdheti. Talán nem meglepő, ha azt mondom: a jóga gyakorlása nagyon hatékonyan erősíti belső, stabil énünket.

Minél több olyan gyakorlatot végzel, ahol inkább az aktív erőfejtésre helyeződik a hangsúly, annál gyorsabban fogod észrevenni, hogy nemcsak a jógaszőnyegeden erősödsz, hanem a mindennapi helyzetekben is – azaz, hogy könnyebben birkózol meg a nehézségekkel. Csakúgy, mint az ászanákkal. Legyen szó egy tartósabb nehéz szituációról, vagy akár egy kemény döntésről, erősebben tudsz helyt állni bennük. Ilyen jógapózok lehetnek természetesen a hősi pózok (virabhadrászana 1., 2., 3.), a deszka, a zászlótartás különböző változatai, a sokszögtartás (utthita párshvakónászana), a fordított sokszögtartás (parivritta párshvakónászana), a háromszögtartás (trikonászana), a sáskatartás (salabhászana) és még sok minden más. Ajánlom figyelmetekbe az ászana kereséshez B.K.S. Iyengar Jóga új megvilágításban című könyvét vagy Leslie Kaminoff Jógaanatómia című művét, ami – a címéből adódóan – szemléletes anatómiai ismereteket is nyújt.

Ezek a pózok nemcsak megerősítenek testileg és lelkileg, de ezáltal önbizalmat is adnak – hiszen minden egyes apró és nagyobb sikerélménnyel egyre növekszik az önbizalmad, és egyre jobban hiszel a saját belső erődben – csakúgy, mint amikor megoldasz egy fennálló problémát vagy helyt állsz egy nehéz élethelyzetben. Ezek az ászanák energikussá tesznek, ezért jók a felkészülésre, gyakorlása olyan helyzetekre, amikbe keményen bele kell állnod például fizetésemelés kérése, szakítás/válás…stb.

Az olyan statikus ászanák, amiket hosszú ideig tartasz ki, a kitartásodat növelik, ami szintén segít újra és újra felállni a padlóról.

De amellett, hogy erős, stabil, kitartó vagy, nagyon nagy szükség van arra is, hogy mindeközben laza legyél, rugalmas, könnyed. Hiszen az, aki nem képes meghajolni, akár egy búzakalász, nem enged a szembejövő eseményeknek, akadályoknak, hanem keményen beleáll, az könnyen megtörhet.

Az ilyen könnyed minőségek fejlesztése miatt fontos azon jógapózok gyakorlása, ahol a test izmait nem feszíteni, hanem elengedni, ellazítani kell. A nyújtópózok, például a pascsimóttanászana különböző változatai, a kaputartás, pillangó/pecsétülés (baddha kónászana) …stb.

Amikor ezekben a statikus, relaxációs ászanákban vagy, nem kell csinálnod semmit, ne törekedj semmire, csak fókuszálj a hosszú kilégzésekre, és ezekkel együtt engedj el minden feszültséget! Bízz a természetben, a gravitáció segíteni fog! Bizonyos élethelyzetben nem az a kifizetődő, ha erőteljesen beleállsz, hanem épp ellenkezőleg, ha hagyod, hogy minden „magától” történjen.

Ehhez persze először az kell, hogy elég tudatos legyél és észleld, most épp melyik helyzet áll fenn. A tudatosság erősödésében pedig a gyakori jóga, a meditáció, a légzőgyakorlatok segítenek. Miden összefügg mindennel, ez egy csodálatos körforgás.

A nyújtóászanák segítenek nemcsak az izmokat kilazítani, de a lélek görcsein is enged. Könnyedebb leszel, könnyebben elfogadod, alkalmazkodsz a változásokhoz (hogy aztán kitartással és erővel vidd tovább az új helyzetet), rugalmasabb leszel, kevésbé fog felzaklatni egy-egy történés, amit nem tudsz irányítani. Manapság mindig mindent kontroll alatt akarunk tudni – a nyújtópózok segítenek elfogadni, hogy vannak élethelyzetek, ahol át kell engedni a gyeplőt másnak.

Továbbá könnyebben tudsz elengedni embereket, helyzeteket: a mai ember másik jellemzője a ragaszkodás. De nem birtokolhatunk semmit, legfőképpen senkit, hiszen mindig minden változik, tehát meg kell tanulnod, hogy igenis sokszor el kell engedned dolgokat. Hadd menjenek!

Az erősítő és lazító pózok egyensúlya fontos. Azokat az energiákat, amelyek felgyülemlettek bennünk az előbbiek alatt, a relaxációs pózoknál tudjuk elmélyíteni, elraktározni. Minden lazulásnál egyaránt belemélyedünk ebbe az energiába.

Az egyensúly fenntartásához még hozzájárulnak az egyensúlygyakorlatok is, a leghíresebb a fapóz (vriksászana) stb. Ezek a gyakorlatok segítenek harmonizálni az aktív energiát és a befelé figyelést, a női és férfi energiákat, az akarás-elengedés minőségét. Erre nagyon jók még a különböző pránajámák, például a váltott orrlyukas légzés (nádi sódhana pránajáma), aminek szintén van 3-4 változata. Lényege, hogy egyensúlyba hozza a bal és a jobb agyfélteke működését, a racionális, elemző gondolkodást és a kreativitást, befogadást, az elengedés-újjászületés körforgását.

Összefoglalva a jóga komplex rendszere segít „túlélni” a mindennapokat. Segít megerősödni önbizalommal, támogatja az elengedés minőségét és tudatosságot ébreszt ahhoz, hogy különbséget tudj tenni a két minőség között.

„Uram, adj türelmet, / Hogy elfogadjam, amin nem tudok változtatni, / Adj bátorságot, hogy megváltoztassam, / Amit lehet, és adj bölcsességet, / Hogy a kettő között különbséget tudjak tenni.”

/Assisi Szent Ferenc/

Szerző: Szemler Zsófia

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top