A hétvégén Ausztráliában elrajtol a 2020-as eredetileg extrahosszú 22 állomásosra tervezett Forma-1-es versenyszezon. Az új 2021-es éra előtti utolsó, várhatóan a Forma-1 70 évének eddigi legbizarabb szezona előtt állunk. Nem csak külső nehézségekkel, hanem egy nemrégiben elinduló belső viszállyal is meg kell küzdenie a Forma-1-nek. A koronavírus járvány miatt máris nagy a bizonytalanság egy ilyen globális világbajnokságnál. A Ferrari tavalyi motorja miatt meg egy belső harc áll a robbanás szélén.
Új festésű autók és nagyjából ugyanazok a pilóták állnak majd rajthoz az idén 25. alkalommal Melbourne-ben rendezett Ausztrál Forma-1-es Nagydíjon. A legnagyobb változást a Toro Rosso átnevezése jelentette, amely Alpha Tauri név alatt fut az idei évtől. A lengyel kedvenc Robert Kubicának nem kellett búcsút intenie a versenysorozatnak, hiszen a Williamstől az Alfa Romeóhoz került tesztpilótának. A DTM-ben is rajthoz álló autóversenyző a második teszthét első napján meglepetést is okozott egy leggyorsabb köridővel. A válasz szerinte a sokkal jobban teljesítő autóban keresendő. Nem jó hír ez az idén a Williams tesztpilótájának szegődő Roy Nissany számára. A Magyarországon nevelkedő izraeli pilóta ugyanis aláírt Claire Williams csapatához, ami azonban később jó ugródeszka lehet számára egy jobb csapathoz.
A Forma-1-es istállók idén februárban mindössze kétszer három napot kaptak tesztelésre Barcelonában, amit ki is használtak, de ezek sok információt nem szolgáltattak az erőviszonyokról. Az első hét a Mercedes DAS (dupla tengelyes kormányzás) rendszerétől volt hangos. Mindenki le volt nyűgözve a Brackley-i csapat innovatív „találmányától”, s a csapatok örültek, hogy a jövő évben biztosan tiltott lesz annak használata. A Racing Point is szóbeszéd tárgya volt, mivel egyszerűen lemásolta a Mercedes tavalyi világverő autóját. A rózsaszínű autó egy az egyben úgy néz ki, mint a 2019-es világbajnok versenyautó. A Silverstone-i csapat vezetősége ezt nem is tagadta. Kiderült, hogy ezúttal volt pénz egy új autó megépítésére és ha már újraépítették, miért ne a világbajnok autót vették volna alapul.
A tesztelés második hete viszonylag eseménymentesen zajlott, de a hét az FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) közleményével zárult a Ferrari 2019-es motorjának szabályszerűségével kapcsolatban. Ez a közlemény azonban annyira homályos és óvatos megfogalmazásokat tartalmazott, ami felháborodást váltott ki a többi csapatnál és az ügy még korántsem tűnik lezártnak. S ekkor még nem is említettük a maranellóiak egy amerikai dohánygyártó céggel összefüggésben hozható Misson Winnow márkajelzése körül idén is feléledő ellenérzéseket.
A koronavírus járvány miatt sok sporteseményt le kell és le kellett fújni, s ez alól a Forma-1 sem kivétel. Ez egy világméretű világbajnokság, ahová a különböző helyszínekre rengeteg külföldi nézőt is várnak, emiatt a szezon eleji futamok sorsa még nem egyértelmű. Ausztráliába el tudtak utazni az olasz érdekeltségű csapatok és a gumiszállító Pirelli, onnan pedig közvetlenül fognak átrepülni a következő futam helyszínére Bahreinbe. A Ferrari és a Pirelli központja a karanténövezetben található Észak-Olaszországban, míg az Alpha Tauri főhadiszállása Faenzában van. A karanténövezetből egyelőre megoldották az utazást a Ferrarinál és a Pirellinél, de azt nem tudni, hogy a csapattagok hova térhetnek majd vissza.
Ausztrália után egy hétre Bahrein következik. Ott most már biztosan nem lehetnek jelen nézők, így üres lelátók előtt fog zajlani a futam. Az idei harmadik nagydíjat április 5.-én, a Forma-1-es versenynaptárban idén debütáló Vietnámban tervezik megrendezni. Mivel azonban olasz lakosokat csak 14 napos karantén mellett engednek be az országba, így az a futam veszélyben van. A szezon negyedik futamát, a Kínai Nagydíjat pedig bizonyosan nem rendezik meg az eredeti időpontban. Szó van annak elhalasztásáról, de a járványtól is függ, hogy ez megoldható-e és mikor. Ilyen bizonytalan szezonkezdéssel indul a Forma-1 jubileumi 70. éve.
S mi történt tavaly az Ausztrál Nagydíjon? Valtteri Bottas élete legszebb győzelmét szerezte meg Ausztráliában. A Mercedes finn pilótája kilőtt a rajtnál és nem lehetett elvenni tőle az első helyet. Rajtcél győzelemmel nyitotta a 2019-es szezont. Bottas olyan messze elhúzott csapattársától, hogy az végül kénytelen volt beérni a második helyezéssel. A bronzérmes pozíciót Max Verstappen húzta be a Red Bull volánjánál. A 2018-as győztes Sebastian Vettel lemaradt a dobogóról, csak negyedik lett.
Az Ausztrál Nagydíj nagyon ütős nyitánya lehet a szezonnak, mindenki nagyon szereti. A Melbourne-i egy nehéz utcai pálya, amelynek pont emiatt nem igazán jó a tapadása. Idő kell a „felgumizásához” és a letisztulásához. Elég egyenetlen is a pálya, s az ilyenkor jellemző változékony idő igencsak megkavarhatja a sorrendet.
A verseny és a pálya
Idén a 36. Ausztrál Nagydíjat rendezik meg, amelyből ez lesz a 25. Melbourne-ben. Ausztráliában rendeztek futamot Adelaide-ben is, de 1996-tól kezdve az Albert Park ad otthont az Ausztrál Nagydíjnak. Ez a futam tradicionálisan a Forma-1-es versenyszezon nyitó versenye. Ezúttal is nyári időjárás, s 30 fok várja a Forma-1-es cirkuszt Melbourne-ben.
Az 58-körös Ausztrál Nagydíj március 15.-én helyi idő szerint 16.10 órakor (nálunk reggel 6.10-kor) veszi kezdetét. A pálya hossza: 5,303 km, a teljes versenytáv 307,574 km. A pályarekordot még mindig Michael Schumacher tartja 2004-ből (!), ideje 1 perc 24,125 másodperc.
2019-ben dupla Mercedes-siker született Melbourne-ben. Valtteri Bottas nyert, Lewis Hamilton lett a második. A győztes finn pilóta ideje 1:25:27.325 volt. A bronzérmes helyezés Max Verstappené (Red Bull) lett.
Szólj hozzá