A hétvégén egy olyan futam debütál a Forma-1-es versenynaptárban, amely mostanság egyedülálló módon nem a koronavírus járványnak köszönheti a létét. A Liberty Media régóta dolgozott azon, hogy tető alá hozzon több észak-amerikai futamot, s a hétvégén Miami érkezik, jövőre pedig Las Vegas fog visszatérni a Forma-1-es porondra. Mindkét helyszínen utcai versenyt rendeznek, ez is közelít a Liberty szándékához.
A Forma-1-nek és résztvevőinek fontos az észak-amerikai piac, így nem véletlen, hogy a Forma-1-es versenynaptár egyre bővül amerikai helyszínekkel. S bár a texasi Austin nem a világ közepe, de azért Miami és a jövőre belépő Las Vegas nevére sokan felkaphatták a fejüket. A hétvégi futam helyszíne lesz a 11. egyesült államokbeli helyszín a Forma-1-es világbajnokságban. Egy pezsgő város utcáin rendezett futam világszinten hatalmas érdeklődést vonz.
A Miami pálya mindenki számára ugrás lesz az ismeretlenbe, hiszen korlátozott adatokkal rendelkeztek a csapatok a szimulátorok számára, így a pálya legkisebb részleteit, a karakterisztikáját igazán csak a pénteki tesztelés során mérhetik majd fel a csapatok. Amit már most meg lehet mondani, az az, hogy ez a pálya gyors lesz, legalábbis a formula1.com szakírója szerint. Az autóbeállítás komoly fejtörést okozhat, hiszen egy sor hosszú, lendületes kanyar, egy hosszú és egy rövidebb egyenes és szűk, kanyargós részek határozzák meg ezt az utcai pályát.
Alighogy megérkezett a mezőny Európába a szezon eleji futamokról, máris indult további Floridába. A Ferrari Charles Leclerc-kel kimagasló teljesítményt nyújtott Imoláig. Olaszországban, hazai közönsége előtt, azonban betlizett. Ennek ellenére még mindig Charles Leclerc és a Ferrari vezeti az egyéni és a konstruktőri ponttáblát. Imolában Max Verstappen és a Red Bull brillírozott. Ezúttal a Ferrarin a sor, hogy feltámadjon és visszahozza Leclerc Melbourneben nyújtott domináns formáját. A két élvonalbeli csapat – a Ferrari és a Red Bull – ismét összecsaphat, ezúttal Miami utcáin.
A címvédő konstruktőr Mercedes még mindig nem talált magára. A delfinezés nagyon megkeseríti a pilótái életét. Több csapat úgy orvosolja ezt, hogy magasabban tartják autóikat és ezáltal aerodinamikailag veszítenek a teljesítményükön, de a Mercedes szerint ők vannak a legnagyobb hátrányban ilyen téren. A Brackley-i csapat fejlesztéseket visz az USA-ba, amitől azt várja, hogy lassan orvosolni tudják a problémát, de nem egyszerre, hanem csak lépésről lépésre, legalábbis Andrew Shovlin, vezető pályamérnök szerint.
A koronavírus járvány bár egy kis időre háttérbe szorult a híradásokban az orosz-ukrán háború, az infláció és az azzal együtt járó nehéz gazdasági helyzet mellett, de elmenni nem lehet mellette. Különösen, mivel kiderült, hogy a Michael Masit váltó két Forma-1-es versenyigazgató, Niels Wittich és Eduardo Freitas is koronavírusos lett az Ausztrál Nagydíjat követő időszakban. Jelenleg csak negatív koronavírus teszttel lehet elutazni az Egyesült Államokba, s így viszonylag gyorsan ki kellett találni, hogy ki helyettesítse őket. Nos, úgy tűnik egyikük, Niels Wittich időközben negatív tesztet produkált, így ilyen oldalról nem lesz probléma a nagydíj lebonyolításában.
A Porsche és az Audi bejelentkezett
A Miami Nagydíj hetében érkezett a várva várt hír, mely szerint a Porsche és az Audi végre megérkezik a Forma-1-be, de még nem most, majd csak 2026-ban, az új technikai szabályok bevezetésének évében. Legalábbis így nyilatkozott a Volkswagen Csoport elnök-vezérigazgatója. Herbert Diess elmondása szerint a döntés mögött több ok is meghúzódik. A Forma-1 fenntarthatóság iránti elkötelezettsége, az Egyesült Államokban és Ázsiában történő terjeszkedés, a Forma-1 népszerűségének növekedése a fiatalabb nézők körében mind-mind az F1-es csatlakozás mellett szólnak. A bejelentésre várni kell, talán a nyári Osztrák Nagydíjig, legalábbis az egyik mérvadó Forma-1-es honlap szerint. A Porsche ugyanis 30 év kihagyás után visszatérve várhatóan azzal a Red Bullal fog együttműködni, amelynek a hazai futama Spielbergben van. A Porsche legutoljára 1991-ben vett részt a Forma-1-ben, mint motorszállító. Az a szereplés csúnya véget ért a Footwork projekttel. Az Audiról kevesebbet tudni. Több csapatot is hírbe hoztak vele, így a McLarent, a Williamst, az Aston Martint és a Saubert is.
A verseny és a pálya
A Miami Hard Rock Stadium körül kialakított versenypálya egy ideiglenes utcai aszfaltcsík, amely 19 kanyarjával nagyon hasonló atmoszférát nyújt, mint a Melbourne-i Albert Parkban futó ausztrál versenypálya. Azt, hogy milyen gyorsnak ígérkezik az is mutatja, hogy a várható csúcssebesség 320 km/óra lesz.
A 57-körös Miami Nagydíj május 8.-án helyi idő szerint 15.30-kor (magyar idő szerint 21.30-kor) veszi kezdetét. A pálya hossza: 5,412 km, a teljes versenytáv 308,326 km.
(Forrás és nyitókép: Amber PR)
Szólj hozzá