Helmut Marko nem tart a Red Bull széthullásáról Newey távozása után, elmondása szerint ez csak egy “vágyálom”. (A cikk eredetileg a Sportime Magazin 2024/3. számában került publikálásra.)
A Formula-1-es Miami Nagydíj hétvégéjén nagyot robbant a hír, miszerint Adrian Newey távozik a Red Bull csapatától. Ez egyből még jobban felkavarta az amúgy sem álló vizet. Elindultak a találgatások, vajon hol fogja folytatni a Formula-1 valaha legjobb tervező mestere, és mi lesz a csapattal, hogy fogják tudni a 2026-os versenyautót megtervezni és azzal mennyire lesznek eredményesek.
Adrian Newey – A Formula-1 zsenije
Az autósport egyik legismertebb alakja, Adrian Newey, minden idők egyik legkiválóbb Formula-1-es tervezője. Newey pályafutása során újradefiniálta a versenyautók tervezését és mérnöki megközelítését, miközben olyan autókat alkotott, amelyek győzelmeket és bajnoki címeket hoztak csapatainak. Ő az a mérnök, aki képes volt álmaiból valóságot teremteni a versenypályákon.
Adrian Newey tervei már serdülőkorában is alakot öltöttek – 12 évesen kezdte el felvázolni saját autóterveit. Első tapasztalatait a versenypályákon a March Engineering-nél szerezte, majd a tapasztalatszerzést az olyan Formula-1-es csapatoknál, mint például a Williamsnél folytatta, ahol az első nagy sikereit könyvelte el.
A csúcsra törés évei a Williams-szel és a McLaren-nel
Newey 1990-ben csatlakozott a Williams csapatához főtervezőként, és azonnal jelentős sikereket ért el. A Williams autóival Alain Prost, Damon Hill és Jacques Villeneuve is világbajnoki címet nyertek. Newey tervezte az ikonikus FW14B és FW18 típusokat, melyek gyorsaságukkal és megbízhatóságukkal hódítottak.
Később csatlakozott a McLaren csapatához, ahol további sikereket tudhatott magáénak. A Newey által tervezett autókkal a McLaren az élen haladt, melyekkel Mika Häkkinen két világbajnoki címet is szerzett (1998, 1999).
A Red Bull korszak
Adrian Newey a legnagyobb sikereit azonban a Red Bull Racingnél érte el, ahová 2006-ban érkezett. A Newey által tervezett versenyautók a Red Bull számára fantasztikus időszakot hoztak: Sebastian Vettel négy egymást követő évben világbajnoki címet (2010-2013) szerzett, és a csapat számos konstruktőri címet is elhódított. Az általa tervezett RB6, RB7, RB8, és RB9 autók a Formula-1 történetének egyik legeredményesebb és legelegánsabb autói közé tartoznak.
A Zseni Munkája
Adrian Newey munkássága elismeréseként háromszor megkapta a „Legjobb Mérnök” díját a Formula-1-ben, és 2012-ben az Order of the British Empire tagjává is kinevezték szolgálataiért.
Newey munkássága és tehetsége példa arra, hogyan lehet a mérnöki kreativitást és az innovációt ötvözni a versenypályákon a győzelmek eléréséhez. Formula-1-es autótervezőként a csúcsra került, és egyben inspirációt is jelent a jövő generációjának.
És bár pályafutását hihetetlen diadalok jellemezték, voltak benne mély tragédiák is; az egyik ilyen Ayrton Senna halála 1994-ben.
A 2017-ben publikált “How to Build a Car” Adrian Newey páratlan, több mint 35 éves Formula-1-es karrierjének történetét tárja fel az általa tervezett autók, a mellette dolgozó pilóták és a versenyeken keresztül, amelyeken részt vett.
Milyen lesz a Red Bull Newey nélkül?
Helmut Marko ugyan gyászolja Adrian Newey küszöbön álló távozását a Red Bull Racingnél, ugyanakkor kiemelte, hogy a tervező már korábban is visszalépett a csapatban betöltött szerepétől és akkor is találtak alternatív megoldást, igaz most nem számíthatnak arra, hogy Newey visszatér. A Red Bull tanácsadója visszautasítja azt a feltételezést, hogy Newey távozása láncreakciót váltana ki, és kijelenti, hogy ez csupán egy „kívánság a versenytársaktól”.
Leginkább azt híresztelik, hogy Adrian Newey a Red Bull Racing csapatfőnöke, Christian Horner körül kialakult botrány, valamint az állítólagos belső hatalmi harcok miatt távozik a csapattól. Marko szerint azonban az ok sokkal egyszerűbb. „Ő egy kiváló tervező, aki valahogy elvesztette a szenvedélyét.”
„Én személy szerint nagyon sajnálatosnak tartom, de az évek során nagyon széles és jól elhelyezett technikai csapatunk volt, olyan tapasztalt emberekkel, mint Pierre Waché és fiatalabbakkal, mint Enrico Balbo vagy Ben Waterhouse” – nyilatkozta Marko. „Minden területen jó helyzetben vagyunk és a versenyhelyzet vágyálmának látom, hogy dominóeffektust okozna, egyelőre semmi jele nincs ennek.”
Newey több nyilatkozatában is megerősítette Marko szavait, miszerint már az idei versenyautó tervezésében is alig vett részt, egyszer azt is kijelentette, hogy az idei autót csak a bemutatón látta egyben. Persze, ezt nehéz lenne elképzelni egy ilyen tervezőtől és a Red Bullról is nehéz lenne elhinni, hogy az idei autó tervezését ilyen könnyedén vették volna, de az tény, hogy a 2026-os autó tervezésénél hiányozni fog Newey tudása.
„Természetesen a 2026-os szabálymódosítás különleges kihívás lesz számunkra és mindenki más számára, és az olyan személy, mint Newey elvesztése mindig fájdalmas. De emlékezni kell arra is, hogy már nem volt napi szinten jelen a cégnél. Ő nyugdíjba megy, és ezzel együtt kell élnünk” – mondta a 81 éves Marko.
A 65 éves brit tervezőzseni visszavonul az F1-es projekttől, és elsősorban az RB17-re, a saját tervezésű hiperautójára koncentrál majd. Ez év után végleg távozik a Red Bulltól.
Szerző: Tepliczky Péter
Nyitókép: Red Bull Content Pool
Szólj hozzá