Két hete Monzában befejeződött a Forma-1-es szezon európai része, s a most hétvégi futammal kezdődik az Európán kívüli futamok sora. Erőltetett menet következik, hiszen már szeptembert írunk és még hét futam van hátra november végéig, mind ázsiai és amerikai helyszíneken. Szokás szerint Szingapúr első a sorban, amely egyben egy nem mindennapi futam is, lévén villanyfénynél zajlik, az európai nézők által megszokott időben.
Ez a versenyhelyszín 2008-ban került be a versenynaptárba, így ez lesz a tizedik éve a Forma-1-ben. Sok új pálya kapott azóta bemutatkozási lehetőséget, de ez az utcai futam még most is különlegesnek nevezhető. Haladva a kor elvárásaival, vagyis azzal, hogy az európai nézők a szokásos kora délutáni időben nézhessék meg a versenyt, esti rajttal, lámpafénynél köröznek az autók. Ez az egyetlen igazi lámpafényes futam a versenynaptárban, hiszen a bahreini és az abu-dzabi futam nappal kezdődik és sötétben ér véget.
A Forma-1 bölcsőjének is nevezhető Európában a rajongók kiélvezhetik ennek az igazán extra futamnak minden előnyét, de a helyszínen lévő versenyzők számára igencsak megterhelő az esti versenyzés. Felborul a bioritmusuk, hiszen az esti kezdés miatt a pilótáknak nappal kell aludniuk, hogy este fitten álljanak rajthoz. A helyszín időjárási kihívásaira készülve Carlos Sainz például szaunában szobabiciklizett, s európai idő szerint hajnalban edzett.
A Marina-öbölben kialakított utcai pálya nehezebben vezethető, mint egy épített pálya. Helyenként elég buckás és Monacóhoz hasonlítva egy kör sokkal hosszabb. A fizikális felkészültségnek is nagy a szerepe itt, hiszen a magas hőmérséklet és a páratartalom sokat kivesz az emberből. A legnagyobb félelmet a csapatok számára azonban az erre a térségre jellemző hirtelen jövő viharos eső okozza. Szerencsére eddig ilyesmivel még nem kellett szembenéznie a mezőnynek verseny közben, de zivatarokat ennek ellenére idén is jósolnak a hétvégére.
A szingapúri futam nem csak az éjszakai fények miatt különleges, hanem amiatt is, hogy a futam kilenc éve alatt összesen négy pilótának sikerült hazavinnie innen a győztes trófeát: Fernando Alonsónak, Lewis Hamiltonnak, Sebastian Vettelnek és tavaly Nico Rosbergnek. Ez az érdekessége valószínűleg továbbra is megmarad a futamnak, hiszen Lewis Hamilton olyan jó formában van, hogy ő a verseny favoritja.
Hamilton dolgát segíti, hogy a szingapúri pálya fekszik a Mercedesnek. Ez egy utcai pálya, s a karakterisztikáját tekintve nagyon hasonlít Monacóra és a Hungaroringre. Idén viszont mindkét helyszínen a Ferrari színeiben versenyző Sebastian Vettel nyert. Vettel bizonyára szeretne visszavágni az elmúlt két futamért, amikor is Lewis Hamilton vihette haza a győztesnek járó trófeát. Ha a Mercedes brit pilótája nyerő formáját Szingapúrban is hozza, eléggé elhúzhat az egyéni ponttábla élén, ahová az olasz futam után került fel, idén először.
S hogy mi történt a tavalyi futamon? A Szingapúrban a 200. nagydíján induló Nico Rosberg ért célba az első helyen. Az egész hétvégén kisebb-nagyobb bajokkal küszködő Lewis Hamilton harmadik lett. A mercedeses szendvicsben Daniel Ricciardo ért célba a Red Bullal. Ez a második hely akkor nagyon fontos volt az ausztrál pilóta számára, hisz ezzel bizonyította, hogy tapasztalata és tudása felveszi a versenyt Max Verstappen ifjonti lendületével és bizonyítási vágyával.
Dominóelv
Egy mérvadó Forma-1-es honlap robbantotta a hétvégén a hírt, mely szerint a Renault leszerződik a McLarennel és a Honda a Toro Rossónak szállít majd motorokat. A megállapodás következtében Carlos Sainz a Renault-hoz kerül, akár már idén, az október eleji Malajziai Nagydíjtól kezdve. Pierre Gasly lehet ekkor az utódja a Red Bull fiókcsapatánál. Fernando Alonsóra is nagy hatással lenne ez a hír, hiszen ennélfogva közelebb kerülhet ahhoz, hogy eredetileg ez év végén lejáró kontraktusát több évre meghosszabbítsa a McLarennel. Hivatalos bejelentések még nem történtek, de ha minden így alakul, nagy változások elé nézünk már Malajziában.
Fernando Alonso, mint a négy itt győzni tudó pilóta egyike, egyébként pozitívan nyilatkozott a hétvégi futam helyszínéről: „Szingapúr egy kicsit olyan, mint a Kelet Monacója. Ez egy elbűvölő utcai pálya a város szívében és az atmoszféra hihetetlenül jó. Nehéz – forró és párás, és ez megviseli autókat és pilótákat egyaránt Ennek ellenére nagyon élvezetes itt vezetni: buckás, széles és kihívó, de ha minden klappol, nagyon jó érzés rajta vezetni. Egy jó húzású és nagy tapadású autóra lesz itt szükség, így itt jobb esélyekkel indulunk. Most már csak a megbízhatóságon kell dolgoznunk.” – szögezte le a spanyol pilóta, aki tavaly pontszerző lett itt hetedik helyezésével.
A verseny és a pálya
A szingapúri pálya egy utcai pálya 23 kanyarral. Az óramutató járásával ellenkező irányba halad a verseny. Mivel sok a második, harmadik és negyedik sebességfokozatú kanyar, így az átlagsebesség csak 175 km/óra körül várható. Ebből kifolyólag maximális aerodinamikai tapadással haladnak majd az autók. Utcai pályához képest, ez egy széles, buckás és kacskaringós pálya, ahol bár lehetséges az előzés, de nagyon nehéz.
A Pirelli idén is az ezen a helyszínen már megszokott lágy, a szuperlágy és az ultralágy abroncsok mellett döntött. A három legpuhább gumira a pálya egyedisége miatt volt szükség. Ezek a következők: hosszú a pálya, változó az aszfalt hőmérséklete, valamint embert és gépet egyaránt próbára tevő ez a verseny. Amint lemegy a nap, a pálya hőmérséklete 30°C-on stagnál. Ez nem számít melegnek, mégis általában túlmelegednek a gumik az aszfalton, ugyanis nagy igénybevételnek vannak kitéve a kanyarokban. A kevés egyenes rész pedig nem teszi lehetővé az abroncsok kellő hűtését. Ez érdekes fordulatokat eredményezhet.
A 61-körös Szingapúri Nagydíj szeptember 17.-én helyi idő szerint 20 órakor veszi kezdetét (Európában, így nálunk is 14 órakor). A pálya hossza: 5.065 km, a teljes versenytáv 308.828 km. A pályarekordot tavalyról Daniel Ricciardo tartja. Az ausztrál pilóta ideje 1 perc 47,187 másodperc.
Szólj hozzá