Keresés
Close this search box.
amber uj zeland rali tajkep

Tíz év kihagyás után visszatér Új-Zélandra a Rali Világbajnokság mezőnye

A Rali Világbajnokság mezőnye három hetes pihenőt követően utazott el a Föld másik végén megrendezésre kerülő Új-Zéland Ralira. 2012-ben kapott utoljára helyet ez a távoli rali a versenynaptárban, de a pandémia és a vele járó utazási nehézségek enyhülését követően idén visszakerült a Rali Világbajnokság versenynaptárába. Annak ellenére, hogy majd 19.000 km-re van Új-Zéland Európától, a csapatok a hosszú utazás után nagyon várják a világbajnokság maori-fordulóját.

A nagy távolság miatt természetesen a pilóták és navigátoraik hamarabb elutaznak Új-Zélandra, s a versenyig fennmaradó időt akklimatizálódással és az időátálláshoz való hozzászokással töltik.

Azt, hogy milyen rég volt az utolsó verseny Új-Zélandon jól mutatja, hogy bár a részlegesen még mindig versenyző Sebastien Loeb nyerte meg az utolsó Új-Zéland Ralit, de mindazt tette egy Citroen volánja mögött. Az Új-Zéland Ralit megelőzően tíz éve a francia ralilegenda vezette az egyéni ponttáblát Mikko Hirvonen és Mads Östberg előtt. Ami még érdekesség, hogy a nemrég a versenynaptárba visszatért Akropolisz Rali előzte meg akkor is ezt a távoli viadalt.

A hétvégi verseny murvás rali lesz, s az egyik legfestőibb terepen zajlik, ahol a gyorsaság és a pilóták ügyessége nagy szerepet kap. A háromnapos verseny során a mezőny tagjai a világbajnokság néhány legjobb és legkedveltebb murvás szakaszán is próbára tehetik ügyességüket. A finommurvás felszín nem terheli meg nagyon az autókat, így a hangsúly a pilóták teljesítményén lesz, ahogy a legendás raliversenyző, Walter Röhrl megjegyezte régen: „Új-Zélandon az egyetlen korlátozó tényező a pilóta képessége”.

Az időjárás itt is fontos szerepet játszhat. Szép idő esetén a gyorsasági szakaszok káprázatos élményt nyújtanak, ha azonban esik, az sárossá és nagyon csúszóssá teheti a murvás utakat. Ilyenkor tavasz eleje van Új-Zélandon, így a csapatok különös figyelmet fordítanak az időjárás jelentéseknek. 15-19 fok és szórványos eső várható a hétvégére, a megfelelő abroncsválasztás így kulcsfontosságú lehet a verseny végkimenetelét tekintve.

Sebastien Ogier korábban bejelentette, hogy Új-Zélandon is rajthoz áll az idei szezonban. Ez nem is hatott meglepetésként, hiszen izgalommal tér vissza a mezőny erre a távoli ralira. Az viszont bombaként robbant, hogy az idén csak válogatott ralikon rajthoz álló francia a szezon utolsó három ralijának mindegyikén részt vesz, így az ezt követő Spanyol Ralin és a szezonzáró Japán Ralin is. Ez azt jelenti, hogy toyotás váltótársa, Esapekka Lappi számára véget ért a 2022-es versenyszezon.

A Hyundai tarolt az Akropolisz Ralin, így igencsak jó hangulatban utazott el a csapat első Új-Zéland Ralijára. Bár a Hyundai ismeretlen vizeken evez, azért két pilótája számára nem teljesen új ez a helyszín. Thierry Neuville és Ott Tanak ugyanis részt vett a 2012-es ralin, igaz más-más csapat színeiben.

Miután már csak három rali van hátra a szezonból, találgatások indultak a jövő évi pilótafelállásokról. Ami a ponttáblák éllovasát, a Toyotát illeti, úgy tűnik jövőre is megtartja idei pilótáit. Kalle Rovanpera és Elfyn Evans hosszabb szerződéssel kötődik a márkához. Sebastien Ogier-ről keveset tudni. A nyolcszoros ralivilágbajnok vélhetően néhány versenyen rajthoz áll jövőre is, hiszen máris kedvenc Monte-Carlo Ralijáról beszél. Ez azt jelentheti, hogy Lappival felváltva osztoznak 2023-ban is a Yarison. Takamoto Katsuta is várhatóan marad még legalább egy évet a Toyota Gazoo Racing WRC Challenge Programban.

Ha jól alakul a hétvége Kalle Rovanpera részére, akkor személyében egy új világbajnokot ünnepelhetünk Új-Zélandon.

A rali

Az első Új-Zéland Ralit 1969-ben rendezték meg és mind az északi, mind a déli szigetekre kiterjedt. A rali 1977-től része a világbajnokságnak, és 1982-ben vált állandó világbajnoki versennyé. Sokáig csak a pilóták gyűjthették itt világbajnoki pontjaikat, így a nagyobb csapatok távol maradtak. Ennek következtében egészen váratlan eredmények születtek, mint például az osztrák Franz Wittmann és Sepp Haider egyedüli világbajnoki győzelme.

Az összes nemzet közül a brit pilóták szerezték meg a legtöbb és legnagyobb dicsőséget ezen a versenyen, így Colin McRae, Richard Burns, Andrew Cowan és Russel Brookes.

A hétvégén a versenyzők 17 gyorsasági szakaszon, összesen 279,80 km-en mérik össze saját és autóik képességét A főhadiszállás 2010-ben visszaköltözött Hamiltonból Aucklandbe, s idén is a város festői szépségű tengerparti részén lesz berendezve.

(Forrás és nyitókép: Amber PR)

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top