geert pieters 3rnkzpdqsei unsplash

Hogyan szakíts időt a mozgásra?

Az idő az emberi élet legdrágább kincse, egyben a legújabb luxuscikk. Napjaink felgyorsult, rohanó világában tudjuk csak igazán értékelni azt a pár percet, órát vagy napot, amikor azt csináljuk, amihez kedvünk van, ami lelkileg feltölt. Sokunk számára a sport jelenti a kikapcsolódást, ez pedig nem csak a lelkünkre van jó hatással, hanem rengeteg más pozitív eredménnyel is jár. Mégis gyakran nehéz kiszakítani a napunkból rá egy darabkát, hiszen annyi más dolgunk is lenne… Nézzük, mégis hogyan találd meg rá az időt!

Tervezz!

Szánj arra vasárnaponként fél órát, hogy vizualizáld a következő hetet, vedd számba, melyik napokon mikor és mennyi időd juthat a sportra, és ezt írd is be a naptáradba. Azzal, hogy az elképzelésedet papírra vetetted, sokkal megfoghatóbbá és valóságosabbá válik az a terved, hogy akkor igenis sportolni fogsz. Fontos, hogy maradj a realitás talaján és kezdd kicsiben, csak azt az időt vedd számításba, amit biztosan fel is fogsz tudni áldozni. Ha ez végül több lesz, az csak pozitív élmény, viszont ha túltervezed magad és nem sikerül teljesíteni a kitűzött célt, az csalódást okozhat és elkedvetleníthet a további próbálkozástól.

Találd meg a megfelelő napszakot!

Hajnalban

Sokak számára egyből a kora reggel merül fel első lehetőségként és ez valóban nagyon kézenfekvő megoldás. Ebben az esetben mindjárt pozitívan, büszkeséggel telítve indul a napod, hiszen már tudod, hogy nem nyomaszt a továbbiakban a hátralévő edzés terhe. Kutatások is bizonyítják a reggeli sport jótékony hatásait: serkenti az anyagcserét, felpörget, boldogsághormonokat szabadít fel. Elősegíti a kielégítő alvást, mert este nagy valószínűséggel korábban ágyba fogsz bújni, így csökken a különböző képernyők előtt eltöltött idő is. A korai mozgás lelkileg nagyon feltöltő, csak gondold el, hogy sport közben láthatod az ébredő várost, a napfelkeltét, nyugodtan át tudod gondolni a napodat és az előtted álló feladatokat. A hajnali sportra való átállás nagy elszántságot igényel, ugyanis nem könnyű sokszor még sötétben kivakarni magad az ágyból egy kis „édes szenvedés” miatt. Fontos, hogy motivált legyél és tudatosítsd magadban, hogy pontosan miért is csinálod ezt, mit akarsz elérni. Az átállás pár hét elteltével már rutinná válik, így csak egy viszonylag rövid időszakot kell átvészelni, amíg beáll az új rend.  

Mikor ne ezt válaszd?

Ha alapvetően keveset tudsz aludni, csak későn jutsz ágyba, sokszor érzed magad álmosnak, kimerültnek, ne az alvásidődből vedd el a sportra szánt órákat. Ez előbb-utóbb kimerültséghez, kiégéshez, sérülésekhez vezet. Az, hogy kinek mennyi alvásra van szüksége, egyénfüggő, de figyelj oda a megfelelő mennyiségű és minőségű éjszakai pihenésre, különösen azért, mert a regeneráció java is akkor történik meg.

Nap közben, ebédidőben

Vannak, akiknek inkább ebben az időszakban jut egy szusszanásnyi idő, viszont talán ezt a legnehezebb rááldozni a sportra, hiszen ilyenkor annyi minden mást is lehetne csinálni… Nap közben lehet boltba menni, ügyet intézni, főzni, mosni, takarítani, a sor végtelen. A hajnali futáshoz hasonlóan nagy elszántságot igényel ebből a mókuskerékből kiszállni és önmagunkkal foglalkozni. Ezt fejben el kell rendezni, tudatosítani, hogy te igenis ekkor és ekkor fogod magadat, és edzeni fogsz, a feladataidat pedig máskor rendezed el. Jó tervezéssel sokat lendíthetsz: menj futva ügyet intézni vagy dolgozni. Az ebédidő ugyan evésre lett kitalálva, de egy kis leleményességgel ide is be lehet sűríteni a mozgást. Ebben az esetben legyen bőséges a reggeli és az uzsonna, ne ess abba a csapdába, hogy majd vacsorára eszel nagy adagot. A nap közbeni edzés egyébként is előrelátó tervezést igényel az étkezés szempontjából, nem célszerű ugyanis evés után 2-3 órán belül megerőltetni magunkat a sporttal.

Este

A hajnal mellett a másik legnépszerűbb időszak a mozgásra. Mint ahogy a hétköznapi életben léteznek „reggeli pacsirta” és „éjszakai bagoly” beállítottságú emberek, a sportolók között is különböző preferenciák alakultak ki, sokan késő délutánra, estére teszik a napi edzés időpontját. Utóbbi előnye, hogy az aznapi munka és ellátandó feladatok már le vannak tudva és nem nyomaszt ezek terhe, így felszabadultan indulhatsz el. Nem kell időre hazaérned, ezért ha ahhoz van kedved, nyugodtan meghosszabbíthatod a napi penzumot, elkészítheted azt a naplementés szelfit, zavartalanul lenyújthatsz. A mozgás oldja a napközben felhalmozódott stresszt, emellett fejben el tudod rendezni az aznap történteket, nyugodtabban és kiegyensúlyozottabban érsz haza. Sok esetben az alvásminőség is javul, könnyebben merülsz álomba és nyugodtabban alszol éjszaka. Ha van rá mód, a pörgősebb edzéseidet viszont ne az esti órákra időzítsd, mert ez felspannolja a tested és nehezebben nyugszol meg, alszol el utána.

Tapasztald meg, melyik napszak áll a legközelebb hozzád, mikor vagy a legenergikusabb és próbáld meg oda ütemezni az edzéseidet. Sajnos ez sokszor egyáltalán nem egyszerű – nemhogy adott időpontra beütemezni a mozgást, hanem egyáltalán időt szakítani rá bármikor.

A jó hír, hogy tudatos tervezéssel ezt is meg lehet oldani. Nézzünk is rá néhány példát!

Honnan vegyél el időt?

Az egész napod egy őrült mókuskerék, már korán reggel azt sem tudod, minek állj neki, nap közben győzöd utolérni magad, este pedig hullafáradtan rogysz ágyba. Ismerős helyzet? Sajnos sokunknak így telnek a mindennapjai. Mégis vannak, akik ebből az élethelyzetből is ki tudnak törni és elérik a céljaikat, legyen az alakformálás, sportteljesítmény, vagy akár betegségek, depresszió leküzdése. Ők mindezt a tudatos tervezésnek és betonbiztos elhatározásnak köszönhetik.

  1. Tedd le a telefont

Az amerikai Dscout felmérése szerint egy átlagos felhasználó naponta 2,42 órát tölt el a telefonját bámulva, sokan még ennél is többet. A TV-nézésről, számítógépezésről pedig még nem is beszéltünk. Ebből az időből a legeslegkönnyebb lefaragni! Legyünk tudatosak és vegyünk vissza a képernyőbámulásból! Elsőre talán viccesen hangzik, de ehhez létezik applikáció is, amely nyomon követi, mennyit telefonozol és egyéni beállítások alapján figyelmeztet, akár blokkol. Ezen felül rengeteg tipp és trükk található a neten, ami segít rendszerezni és csükkenteni az okostelefonozással töltött időt.

  • Tanulj meg nemet mondani

Amire úgy érzed, nincs időd és energiád, nem szívesen teszed meg, nem a te feladatod, nyugodtan mondj nemet. Elsőre nehéz lesz, de egy pár alkalom után már gyakorlott leszel és könnyebben megy. Tudatosítsd a másik félben, hogy ezzel nem őt utasítod vissza, hanem a kérést. Nem szükséges hosszan magyarázkodni, egy rövid és határozott állásfoglalással jobban jössz ki a dologból.

  • Ne utazz olyan sokat

Ha a lehetőségeid engedik, próbáld ki, hogy nem kocsival vagy tömegközlekedve mész munkába vagy ügyet intézni, hanem futva vagy bicajjal. Az utazással töltött időn úgy is faraghatsz, ha csökkented a felesleges furikázás mennyiségét, például szokj rá a heti egyszeri bevásárlásra, amit pedig lehet, rendelj a netről. Ha menned kell, igyekezz egy alkalommal elrendezni mindent: bevásárlás, csekkek feladása, bank, gyerek elhozatala, és így tovább. Ezzel nem csak időt és energiát takarítasz meg, hanem pénzt is.

  • Engedj el néhány nem létszükségletű dolgot

Biztos, hogy minden alkalommal 3 órán át tartó manikűr kell a város túloldalán és hogy műszempilla nélkül nem lehet élni? Muszáj rendszeresen beugrani a szoliba, vagy a haverod munkahelyére trécselni kicsit? Az udvariassági látogatásokat és az iskola/óvoda előtti, szülőkkel  való csevelyt nem lehet rövidebbre fogni? Sok kicsi sokra megy: ha innen is – onnan is elveszel egy keveset, a nyert időt hasznos dolgokra fogod tudni fordítani.

  • Vonj be másokat

Kösd össze a kellemest a hasznossal: vond be a gyerekeket az erősítésbe, a barátnős kávézás helyett menjetek inkább futni, a haveroddal való számítógépezést cseréljétek közös súlyzós edzésre. Így egyrészt az együtt töltött idő megmarad, másrészt az hasznosan is telik, mindenki jól jár.

  • Csoportosíts át máshonnan

A legtöbb embernek vannak hobbijai és kedvenc elfoglaltságai. A baj sokszor az, hogy nem mindegyikük fér bele az időbe, így egyik kezeddel el kell venni ahhoz, hogy a másikkal adni tudj. Csökkentsd az olvasással töltött időt, mondj le a horgászatról, cukrászkodj kevesebbet, fogd rövidebbre a kertészkedést! Mindez már egyéni preferenciák kérdése, a döntés a te kezedben van, hogy mit tartasz fontosabbnak.

  • Kérj segítséget

Fordulj a barátaidhoz, családodhoz, szomszédokhoz segítségért. Kérd meg őket, hogy vigyázzanak kicsit a gyerekedre, adják fel a csekked, vásároljanak be neked is, vagy segítsenek az otthoni feladataidban. Sokaknak ez nehezére esik és inkább egyedül küzdenek a tömérdek tennivalóval, a segítségkérés is egy olyan dolog, amit tanulni és gyakorolni kell. A szívességet viszont mindig, minden esetben illik viszonozni, ne hagyd, hogy egyirányú maradjon a gesztus.

  • Ha minden kötél szakad: faragj le a kötelességekből

Ez már a legvégső megoldás, ami nagy valószínűséggel anyagi áldozatot követel, vagy egyes helyeken családi feszültséget okozhat. Mit jelent ez a gyakorlatban? Például ne tölts napi egy órát főzéssel, hanem rendelj menüt egy étteremből. Az otthoni munkákat, pl. fűnyírás, barkácsolás, kertészkedés, add ki másnak. Keress felvigyázót a gyerek(ek) mellé, és ha nem győzöd a takarítást, vegyél fel bejárónőt. Csökkentsd le, vagy iktasd ki teljesen a túlórázást, kérj másik munkabeosztást. Költözz közelebb a munkahelyedhez, a totyogót add bölcsibe. Mind-mind olyan dolgok, amikhez nem igazán fűlik az ember foga, ezért ha lehet, a fentebbi javaslatok közül igyekezz választani, azok nem követelnek ekkora áldozatot, ezeket pedig hagyd végszükség esetére.

Végül ne feledd, ha van egy álmod, vagy egy kitűzött célod, tudatos tervezéssel meg fogod találni a módját, hogy az megvalósuljon. Az emberek túlnyomó része folyamatos időhiánnyal küzd, mégis sokan vannak, akik meg tudják oldani, hogy sportoljanak. Keress olyan embereket, akik motiválnak, akik a tiedhez hasonlóan nehéz helyzetből emelkedtek ki és gondolj rájuk a bizonytalanság pillanataiban. Neked is menni fog!

A szerzőről:
Peterdi-Farkas Éva ultrafutó, újságíró, két kisgyerek anyukája.
Családi vállalkozás, kertes családi ház, két kutya és egy cica mellett maga is folyamatos időhiánnyal küzd.

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top