A július első felében megrendezett Goodwoodi Sebességfesztivál szolgáltatta a legnagyobb ünnepséget a Forma-1-es világbajnokság 75. évfordulója kapcsán. A jeles jubileum alkalmából tartott hatalmas banzáj igazi kuriózum volt a rajongók számára.
Minden idők legnagyobb durranására készültek Lord March angliai birtokán. A 2025-ös fesztivál témája a „The Winning Formula – Champions & Challengers” volt, mivel az idén zajlik a Forma-1-es világbajnokság 75. szezonja. A csütörtökön startoló rendezvényen hat tematikus csoportba (Prológus, Úttörők, Bajnokok, Újítók, Esélytelenek és F1-es csapatok) sorolva láthatta a klasszis versenyautókat a nagyérdemű. A „Prológus”-ban az 1930-as években versenyző Bugattik, Alfa Romeók és Maseratik vonultak fel. Nagy érdeklődés övezte a sorozat első világbajnokának, Giuseppe Farinának Alfa Romeo 158 Alfettáját. Az „Úttörők” kategóriában az F1 ikonikus darabjai következtek. Többek között Colin Chapman csodái, mint a Lotus 25 és 78, valamint a modern kor tervezőzsenije, Adrian Newey olyan remekművei, mint a Williams FW14B és a McLaren MP4/13. Az „Esélytelenek” között látható volt Tyrrell, Hesketh, Ligier, Jordan, Benetton és a Brawn GP001 is. A „Bajnokok” csoportja sorakoztatta fel az F1 igazi nagyágyúit: az 1961-es Ferrari 156, a Tyrrell 006, a Lotus 79, a Brabham BT20, a Williams FW11 és FW14B, a McLaren MP4/4, a Benetton B195, a Ferrari F2008, és a Red Bull RB19 motorjai is felbőgtek a Chichester melletti parkban.
A négynapos program szombat délutánjára jutott a fő attrakció, amikor az egykori Forma-1-es bajnokok vonultak fel a pályán. Név szerint: a háromszoros vb-győztes Sir Jackie Stewart, az 1972-es és 74-es bajnok Emerson Fittipaldi, a 78-as világbajnok Mario Andretti, a „Professzor” Alain Prost, az 1992-es győztes Nigel Mansell, a zsinórban két bajnoki címet szerző Mika Hakkinen, és az újoncként majdnem világbajnoki címet nyert Jacques Villeneuve. Ezek a nevek még azok számára is ismerősen csenghetnek, akik nem annyira jártasak az autósport világában… Kétségtelenül rendkívül ritka és örökké emlékezetes momentum marad eme hét bajnokot – akik összesen 14 címet számlálnak – Bernie Eccelestonnal kiegészülve a Goodwood Ház erkélyén együtt látni és sztorizgatásaikat hallani.
Mikor Karun Chandhok arról kérdezte Jackie Stewartot, hogy milyen volt Emerson Fittipaldival együtt versenyezni, a skót azt válaszolta, hogy idegesítő. Erre a brazil azt felelete, hogy nagyon szerencsésnek érzi magát, hogy három különböző generációval mérkőzhetett meg, de amikor azt kérdezik tőle, hogy ki ellen volt a legnehezebb dolga, akkor a válasza egyértelműen Jackie. Mario Andretti kiemelte, hogy külön örömöt okozott számára első pole-pozíciója megszerzésekor, hogy Jackie Stewartot maga mögött láthatta a rajtrácson. Prost pedig azzal élcelődött, hogy 1990-ben nem az ő hibája volt a csapattárs Mansell-lel szembeni súlyelőnye…
Az F1 színes történelme több mint 100 versenyautóval elevenedett meg a hétvége folyamán. A fent említett legendás felállást Jackie Ickx, Thierry Boutsen, Riccardo Patrese, Stefan Johansson, Karl Wendlinger, Valtteri Bottas, Felipe Massa és David Coulthard egészítette ki. A listát az aktív pilóták tették teljessé. A Haas istálló fennállásának 10 éves évfordulója adtán a teljes csapat jelen volt. Az alapító és a csapatvezető is pályára vitte egy-egy modelljüket, majd Esteban Ocon és Oliver Bearman következett, akik szintén remekül szórakoztak. A Sauber alakulatát Gabriel Bortoleto képviselte, míg a Racing Bulls kötelékébe tartozó Liam Lawson egy WRC-s Forddal próbálta ki magát.
Goodwood azonban nem csak a Forma-1-ről szól… Annak ellenére, hogy a négynapos esemény fő témáját a 75. évforduló szolgáltatta, a legendás lejtőn felvonultak a világ számos más versenysorozatának sikeres gépjárművei is; mind a motorosok, a rally, a túraautók, a hosszútávú-versenyzés és az elektromos bajnokságok világából. Mindenki egy helyen! Ebben rejlik az esemény varázsa, ami miatt annyira népszerű. Az 1995-ös Le Mans 24 órás futamgyőztes McLaren F1 GTR kiemelkedő szerepet kapott, de az Audi és Sauber-Mercedes C11 is megörvendeztette az endurance versenyzés szerelmeseit.
A 2025-ös fesztivál számos ikonikus versenyző karrierje előtt tisztelgett. Elsőnek a Le Mans-i legendát, Derek Bellt köszöntötték az erkélyen. Bell egy 1988-as Porsche 962C-t vezetett, amellyel megszerezte öt győzelmének egyikét a Circuit de La Sarthe-on. 1995-ös esztendő jelentősebb történéseire való visszaemlékezés sem maradhatott el. Immár 30 éve annak, hogy Carl Fogarty begyűjtötte második Superbike bajnoki címét, illetve, hogy Colin McRae megnyerte a rali-világbajnokságot. Foggy a bajnoki címet nyert Ducati 916-osával repeszthetett újra, miközben McRae pályafutásának jelentős autói – köztük a bajnoki címet nyert Subaru Impreza 555 – is felvonult. A néhai Colin McRae emléke előtt a család három generációja együtt tisztelgett: autóba ült az édesapja, Jimm McRae, a testvére, Alister McRae és az unokaöccse, Max McRae is.
A Goodwood Ház előtti ikonikus emlékmű ezúttal Gordon Murray 60 éves munkásságát dicsérte, kiemelve azt a rendkívüli örökséget és innovációt, amelyet a brit tervezőzseni hozott az autótervezés mérnöki világába. Az ő nevéhez fűződik a Brabham F1-es csapat, a McLaren MP4/4 F1 sikerei, valamint a McLaren F1 GTR is. A szobor a Brabham BT52-t és a GMA T.50-et mutatta be.
A goodwoodi események egyik állandó résztvevőjének számító, májusban elhunyt Jochen Massra – akivel három évvel ezelőtt interjút is volt szerencsénk készíteni – is gondoltak a szervezők: nemcsak az 1975-ös McLarenjével, hanem a német pilóta által olyannyira kedvelt Le Mans versenyautóival állítottak neki emléket.
A Festival of Speed látogatói voltak az elsők, akik szemtanúi lehettek a globális gyártók legújabb modelljeinek, köztük az Alpine A290 Rallye, az Aston Martin DB12 Volante, az Audi E-Tron GT Quattro, a Ferrari F80, a Hyundai IONIQ 6 N, a Lamborghini Temerario debütálásának.
A FOS Future Lab a legújabb technológiákat mutatta be az érdeklődőknek. A kiállítók szerint az új ipari forradalom áttörést jelent a robotika, az automatizálás és a mesterséges intelligencia területén.
A hétvége zárásaként Lord March köszönetet mondott minden résztvevőnek a felejthetetlen programért, majd rögvest kitűzték a jövőévi dátumot, ami azt jelenti, hogy 2026 július 9. csütörtök és 12. vasárnap között kerül majd megrendezésre a világ legnagyobb ilyen jellegű eseménye, amely minden motorsport rajongó számára felejthetetlen élményeket ígér.
Szerző és nyitókép: Landek Norbert
Szólj hozzá