Lukács Péter: Szeretnék egy jót meccselni

Interjú Lukács Péter rallycross versenyzővel az április 5-6.-i Máriapócsi Rallycross Parádé előtt.

Interjú Lukács Péter rallycross versenyzővel az április 5-6.-i Máriapócsi Rallycross Parádé előtt.

Te is rajthoz állsz a Honda CRX Rallycrossra épített versenyautóddal. Milyen fejlesztések kerültek bele 2014 óta?
– Tavaly óta túl sok fejlesztés nem történt, belekerült egy Hamza mester által készített sperrdifi, aminek a hiánya tavaly sajnos sok gondot okozott a rajtnál és a murvás részeken. Sok munka van még hátra, hiszen az autó eredetileg rallyra épült, benne vannak a lámpák, üvegek, minden kasznielem fém, rengeteget lehetne könnyíteni rajta. A motor, váltó is teljesen széria, bár ezeknél a VTi motoroknál így sincs sok panasz a lóerőre.
Idén az M-Service csapata szervizeli az autót, akik bár a BMW-khez szoktak, azért jól elboldogulnak a japán technikával is, igaz sosem úszom meg a fronthajtással és nyomatékszegénységgel kapcsolatos poénjaikat.

Változatos talajú a Máriapócsi rallycross pálya talaja. Te melyiken is szeretsz csapatni jobban?
– A rallycross egyik legnagyobb vonzereje a vegyes talaj, ez az egyik oka annak, hogy végig izgalmasak a versenyek, hiszen gyakran előfordul, hogy az előny, amit begyűjtök az aszfalton, elbukom a murván. Tavaly nem szerettem a murvás részt, azonban a mostani teszten az új sperrdifivel egészen más színben tűnik fel a murva, kérdezd meg ugyanezt a verseny után.

Tizenegyen lesztek DIV I Nyugati 1600 kategóriában. Hol is szeretnél végezni?
– Természetesen a legelején. A tavalyi két versenyen jókat meccseltünk a szlovákiai Thomas “Bagi” Bagos-sal és Roland Pisio-val. Külön érdekessége volt, hogy Bagi egy nagyon hasonló autóval ment, mint az enyém, egy VTi motoros Civic-et hajtott, aminek még a dekorja is hasonlított az enyémre. Őt tavaly nem tudtam megverni, Rolanddal 1:1-re állunk, tehát elégedetten akkor mennék haza, ha Őket magam mögött látnám, és persze Miroslav Jakub-ot, aki egy Corsával keserítette meg az életemet (bár őt most nem láttam a nevezési listán).
Komplikálja a dolgot, hogy Bagi lecserélte a Civicet egy Skodára, erről az autóról nem tudok semmit, bár azt nem gondolom, hogy visszalépés lenne.. Szóval nagyon kíváncsi vagyok, hogy fog teljesíteni. És persze ott van a mezőnyben két másik CRX, Nagy István és Oláh Imre, rájuk is oda kell figyelni, hiszen tavaly is megizzasztottak párszor.
És ha már a csatáknál tartunk, szeretném megjegyezni, hogy van egy dolog, amiben a szlovákiai srácok talán picivel előrébb tartanak, mint mi, mégpedig az, hogy vigyázzunk egymásra. Ez nem roncsderbi, ide senki nem azért jön, hogy összetörje az autóját, és valóban, Bagival, Rolanddal és Jakubbal úgy tudtuk egymást oda-vissza előzgetni, hogy egy karcolást nem ejtettünk egymás autóján. Sajnos, a mezőny többi autója elég komoly sérüléseket szedett össze, és szerintem ezek nagy része elkerülhető lett volna némi odafigyeléssel. Én szerencsére kimaradtam ezekből, de szomorú volt látni a többi, lerombolt oldalú CRX-et és más autót.

Jelentősen változnak a szabályok a Rabócsiringen. Mi erről a véleményed?
– Bevezetik a VB-s szabályokat, aminek két nagyon érdekes része is van. Az egyik, hogy az első előfutam rajtsorrendje nem az időmérő eredményétől függ, hanem véletlenszerű sorsolástól. Eddig ugye a gyorsabbak rajtoltak az élről, és általában meg is tartották a helyüket. Most viszont, hatalmas csata fog kialakulni a rajt utáni jobbosban és az azt követő murvás pályaszakaszon! Bekalkulálva még a hideg gumik miatti csúszkálást, az hiszem a nézőknek nem kis élményt fognak nyújtani a vasárnapi rajtok.
A másik nagy változtatás, a joker kör bevezetése, ami annyit jelent, hogy minden futamban, mindenkinek pontosan egyszer, a pálya egy hosszabb nyomvonalát kell teljesíteni. Ez azt fogja eredményezni, hogy sokkal kevesebb “vonatozás” lesz, vagyis olyan eset, amikor a gyorsabb versenyző utoléri a másikat, de megelőzni nem tudja, csak szorosan követni. Ezeket fogja feltörni az, hogy mindenkinek mennie kell majd a hosszabb körön is. Versenyzőként pedig azon kell majd agyalni, mikor is teljesítsem a joker kört.
Jók ezek a szabálymódosítások, hiszen mind arról szólnak, hogyan tegyék érdekesebbé, látványosabbá, élvezhetőbbé a rallycross versenyeket. És erre szükség van, hiszen szerintem mindenki tapasztalja, hogy válságban van az autósport, folyamatosan veszíti a hagyományos rajongótáborát. Hogy ennek mi az oka arról sok vélemény van, az enyém az, hogy Youtube videómegosztó portál akaratlanul is nagyon sokat tett ezért. Ott az ember olyan sok látványos, izgalmas, lélegzetelállító felvételt tud megnézni, hogy magasra kerül az ingerküszöbe, és ezt már nem éri el az, amit élőben láthat pl. egy rally versenyen. A rally amúgy is kanosszát jár, hiszen a pályákat egyre nehezebb megszerezni, az előforduló balesetek pedig egyre kevésbé elfogadhatóvá válnak. Ehhez képest a rallycross talán biztonságosabb, de mindenképpen sokkal látványosabb: ide ki lehet hozni családtagokat, barátokat, leültetni őket a pálya szélére és folyamatosan látványban és izgalomban lesz részük.
Talán nem én vagyok az egyetlen, aki úgy gondolja, az ilyesféle látványos, zártpályás versenyek jelentik az autósport jövőjét, és ezek a szabályváltozások pontosan ebbe az irányba mutatnak.

A 2015-ös autóversenyzési terveidről hallhatnánk?
– Szeretnék feljebb lépni a Rallycross OB-ba, de ez azért még nem idei terv. Jó lenne minél több zártpályás versenyen rajthoz állni, lesz három futam idén a Rabócsiringen, illetve a Time Attack bajnokság futamai is be vannak tervezve, amelyek a Hungaroringen, Pannóniaringen és a Szlovákiaringen zajlanak. Ezeken kívül pedig a Kisujautó és a KZ Invest Kupa jó hangulatú versenyei vannak a naptárban bekarikázva.

Támogatók: Racing Bazár, M-Service Hungary Kft.
– Hajósi Miklós –
www.hajoka.hu

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top