Szokatlanul hosszú, kéthetes júliusi pihenőt követően egy back-to-back versenyhétvégével folytatódott a Forma-1-es világbajnokság. A hűvös-esős Belga Nagydíjat a napos-száraz Magyar Nagydíj követi a hétvégén, mielőtt elmennének a Forma-1-esek egy újabb, de hosszabb nyári szünetre. A hétvégén, a jubileumi 40. Magyar Nagydíjnak ad otthon a megújuló, megszépülő Hungaroring. A mezőny már nagyon várja, hogy mi is fogadja őket nálunk a vadonatúj főépületben és a hozzá tartozó területeken, valamint milyen tapadása van az újonnan aszfaltozott betonrészeknek.
A Hungaroringen most már három éve tart a felújítás. A legnagyobb munkák folytak a ringen az elmúlt évben. Ahogy véget ért a 2024-es futam, azonnal megkezdődtek a bontási munkálatok és utána folyamatosan tartott az építkezés. Az eredmény: egy teljesen új, ultramodern főépület, és egy óriási, újjáépített főlelátó.
Nagy munkák folytak az év során, de a szervezők idén is időben visszakapták a területet. A Forma-1-es közösség és a nézők nem lehetnek szemtanúi annak, hogy nemrégen még építkezés folyt a Hungaroringen. Egy hatalmas lépéssel közelebb került a Hungaroring a megújulás befejezéséhez, így méltó módon fogadja az idén 40 éves Forma-1-es Magyar Nagydíjra kilátogatókat.
Tavaly a Magyar Forma-1-es Nagydíjakra jellemző forróság fogadta a mezőnyt a 39. futamon a Hungaroringen. Szóba került az is, hogy esetleg eshet is valamennyi eső, de arra végül nem került sor. A McLaren domináns teljesítményt nyújtott. A brit csapat akkor 1999 óta első kettős győzelmét szerezte a mogyoródi aszfaltcsíkon. Oscar Piastri egy csapatutasítást követően megszerezte Forma-1-es pályafutása első győzelmét Magyarországon. A csodaszép Herendi festésű sisakban versenyző Lando Norris futott célba másodikként. Lewis Hamilton lett a bronzérmes pályafutása 200. dobogós helyezésével.
A McLaren–pilótái megállíthatatlanok az idei szezonban, a Belga Nagydíj hétvégéjén is kettős győzelmet szereztek. Mindketten elmondták, hogy nagy kedvencük a magyar helyszín, a magyar pálya. Különleges emlékeket szereztek itt. Lando Norris itt kezdte meg Forma-1-es pályafutását, így mindig jó érzéssel tölti el, ha erre a pályára gondol, amely fekszik neki. Oscar Piastri első Forma-1-es győzelme a magyar pályán vélhetően hasonlóan emlékezetes az ausztrál fiatal számára.
A két mclarenes között ádáz csata folyik első világbajnoki címéért. Oscar Piastri 266 ponttal áll az egyéni ponttábla élén és előnye 16 pontos csapattársához Lando Norrishoz képest, aki a második helyen áll. Max Verstappen a harmadik 185 ponttal.
A magyar pályát mindig is nehéznek tartották a csapatok, ahol nehéz előzni. Monacóhoz hasonlóan itt sem pihenhetnek verseny közben a pilóták. Egyik kanyar a másikba vezet, s mindössze egy egyenes – a célegyenes – található a pályán, amely nem is olyan hosszú, így nem ad alkalmat a pihenésre. Fontos a jó fékstabilitás és a kocsi húzása a kanyarokból kijövet. A Hungaroringen az a csapat a nyerő, amely jó mechanikai tapadással, valamint húzással bíró autóval és jó fizikai kondícióval rendelkező pilótával áll rajthoz.
Ez az a pálya ugyanakkor, melyet mindenki nagyon kedvelt, s ahová mindig szívesen jönnek a pilóták és csapatok. Ennek köze van a kitűnő szervezéshez, a jó hangulathoz és Budapest, mint nyüzsgő főváros, közelségéhez.
A Magyar Nagydíjakról általában elmondható, hogy forróságban zajlanak, de idén a pénteki melegebb napot követően a hétvégén az átlagnál hűvösebb, 25 fok körüli hőmérséklet várható.
A verseny és a pálya
A kanyarok bár lassúak, de stílusuk mégis érdekessé teszi a Hungaroringen való versenyzést. A pálya néhány részén lehet előzéssel próbálkozni, de nagyon óvatosan kell vezetni. A Hungaroring nagy teszt a pilóták számára. Az aszfaltcsíkon az autók tapadását maximálisra állítják be, s nem lényeges a motor maximális ereje. Fontos arra koncentrálni, hogy jó legyen a tapadás a lassú kanyarokban, s jó legyen a kigyorsítás a kanyarokból.
Az abroncsok is fontos szerepet játszanak a Hungaroringen. A sötét aszfaltborítás agresszívabb, ami segíti a nagyobb tapadást, és így gyorsabb köridőket eredményezhet. A sötét színű aszfalt forró idő esetén nagyon felmelegedik, és ezáltal jobban kopnak majd az abroncsok, fontos lesz a gumimenedzsment. A célegyenes és a bokszutca is új aszfaltot kapott az idei versenyre, ami más tapadást biztosíthat az autóknak.
A 70-körös Magyar Nagydíj augusztus 3.-án 15 órakor veszi kezdetét. A pálya hossza: 4,381 km, a teljes versenytáv 306,630 km. A körrekordot Lewis Hamilton tartja még 2020-ból. A brit pilóta körideje 1 perc 16,627 másodperc volt.
Forrás: Amber PR, nyitókép: Balazs Palfi / Red Bull Content Pool
Szólj hozzá