A nyári szünet után idén is felgyorsulnak az események a Forma-1-es Világbajnokságban. Hollandia után, pihenés nélkül folytatódik a Forma-1-es cirkusz a hétvégén Olaszországban. A világbajnokság a hétvégén búcsút int az európai kontinensnek. A Tifosi lelkes, de nem lehetnek vérmes reményei hazai pályán sem. A Hungaroring után Hollandiában sem tudott érdemlegest felmutatni a Ferrari egyik pilótája sem. Charles Leclerc 2024-es monzai győzelmének megismétlése csodaszámba menne, nemhogy Lewis Hamilton sikere a maranellóiak hazai futamán.
Hollandiában Oscar Piastri domináns győzelmet tett le az asztalra. Váratlan és eseménydús futamon ért célba a második helyen Max Verstappen. A két Ferrari–pilóta és Lando Norris is kiesett. Lewis Hamilton saját hibájából, míg Charles Leclerc Kimi Antonelli hathatós segítségével távozott a futamból. Ez azonban nem jó ómen a pirosak hazai versenye előtt. Mint ahogy az sem, hogy Lewis Hamilton a Holland Nagydíj leintését követően öt rajthelyes büntetést kapott erre a hétvégére.
Monzában ismét nagy csata várható a két McLaren pilóta között. A Hungaroringen Lando Norrisnak állt a zászló, Zandvoortban viszont Oscar Piastri nyújtott elsöprő teljesítményt. Ezzel az ausztrál tetemes előnyre tett szert a világbajnokságban. Norrisnak villantania kell Monzában, ha faragni szeretne a hátrányából. Vad, de nem agresszív csata folyik a két csapattárs között, ami a szezon vége közeledtével várhatóan magasabb szintre kapcsol. A 2026-os új éra nem tudni milyen változásokat hoz az erőviszonyok tekintetében. Itt a lehetőség egy világbajnoki cím megszerzésére, amivel mindketten élni akarnak.
A nyári szünet ellenére a csapatok elfáradtak, régóta tart a szezon, s még három hónap van hátra a Forma-1-es idényből. Ez alatt kilenc nagydíjat kell még lebonyolítani, s december 7.-ével véget ér a világbajnokság.
S mi történt a Sebesség Templomának nevezett pályán tavaly? Charles Leclerc nagyszerű gumikezelési stratégiával megszerezte a Ferrari számára legfontosabb győzelmet Monzában. A McLaren két pilótája szájából kiénekelte a 26 éves pilóta a sajtot. A rettentően csalódott Oscar Piastri és Lando Norris csak a második és harmadik helyet húzta be. Carlos Sainz utolsó monzai futamán Ferrari–színekben a negyedik helyet csípte meg.
Míg Hollandiában Max Verstappen holland rajongói borították narancsba a pálya környékét, addig Monzában piros lelátók várják a csapatokat Ferrari-sikerre éhes rajongókkal. A narancsarmada szenvedélyességével talán a Tifosié veheti fel a harcot. Itt még olyankor is sikerült a vártnál jobb eredményt elérni a csapatnak, amikor nem sokan fogadtak volna rájuk. Így volt ez tavaly is, amikor Charles Leclerc nagyszerű taktikával nyert.
A verseny és a pálya
A monzai pálya klasszikus, gyors pályának számít olyan hosszú egyenesekkel, amelyeket egyedül a régi hockenheimi pályán láthattunk. A pálya négy pontján a pilóták nagyjából 330 km/órás sebességgel hajtanak és a kör háromnegyedében teljes gázzal haladnak. Ezen a gyors pályán az átlagsebesség megközelíti a 250 km/órát.
Monzában az erős motorral rendelkező autók lesznek fölényben. Emellett fontos szerep jut a fékeknek is, hiszen a száguldó autóknak kicsi a tapadása a kanyarok előtt. Ilyenkor nagyon felforrósodnak a fékek, de a hosszú egyenesekben ismét könnyen lehűlnek. A csapatok a lehető legkisebb leszorítóerőt igénylő hátsó szárnyakat fogják használni a légellenállás csökkentése érdekében. Monza hosszú egyenesei, mint például az első sikánig tartó szakasz és a Lesmos utáni nagy sebességű szakasz miatt fontos szerep jut a végsebességnek.
Az 53-körös Olasz Nagydíj szeptember 7.-én helyi idő szerint 15 órakor veszi kezdetét. A pálya hossza: 5.793 km, a teljes versenytáv 306.720 km. A pályarekordot még mindig Rubens Barrichello tartja 2004-ből (!). A brazil pilóta ideje 1 perc 21.046 másodperc volt.
Forrás: Amber PR, nyitókép: Getty Images / Red Bull Content Pool
Szólj hozzá