Keresés
Close this search box.
jobbágy maricsek kassa rali 3

Kassa ralin járt a Jobbágy – Maricsek versenyzőpáros!

Jobbágy Ákos – Maricsek Miklós
50. Garrett Rally Košice 2024
2024.07.12-14.
Roger Racing Kft.

Beszélgetés Jobbágy Ákos autóversenyzővel a 50. Garrett Rally Košice 2024 után. Ők 2024-ben a Szlovák Rallye Bajnokság nyolcas kategóriájában versenyeznek egy Ford Fiesta R1T19-el!

Nektek turbós motorotok van a Fiestában?
– Így van, nekünk turbós, de a Skoda Felicia Kit Car is van a bajnokságban. Volt már olyan verseny, ahol Felicia Kit Car volt az ellenfelem, de megy itt sok különleges kiskocsi. Hondák szoktak menni, de volt Citroen Saxo is az ellenfelem. 1,4-es szívó Saxo, meg volt „A” csoportos Nissan Micra, szóval van itt minden.

Ahhoz képest, hogy 1,0 turbó, a 7-es gyorson 103,3 km/h átlagot mentetek. 17,8 km-es szakasz, a leghosszabb szakasz volt, ahol mentetek 103,3-at, azért az nem piskóta.
– Meg tud lendülni rendesen a paripa. Itt is tempós gyorsaságik vannak, bár azt kell mondanom, hogy a magyar pályák esetenként gyorsabbak, de ez a Kassa Rallye egy nagyon nehéz verseny volt. Azt képzeld el, hogy ezen a hosszú gyorson, ami oda-vissza is volt, a mezőny 10 %-a beesett. Tehát nem kiesett, hanem beesett… Ha 60-an voltunk 6 autó, ha ötvenen akkor 5, ha negyvenen, akkor 4. Elképesztő. Kijárt, úthibás, ugratós, rettentő poros, felhordásos, és szűk erdei egysávos.

Levágból-levágba, tőről-tőre, úton nem is nagyon tudtatok menni, mert leesel.
– Így van. Nagyon kellett figyelni, és jó magas fű volt a szélén, úgyhogy nem is nagyon láttad, mi van a fűben. Ezt a gyorsot, mikor másodszor indították szombaton, akkor utol is értük az előttünk indulót. Ott hoztunk egy percet, az nagyon jól sikerült, és ezt rakták be utoljára. Ott úgy sikerült jól, hogy 3-4 autó volt beesve előttünk, és ott el-el kellett venni. a kanyar közepén volt kirakva az elakadásjelző. Nem tudtuk, hogy a kanyar közepén, balra, vagy jobbra lesz az autó. Olyan is volt, hogy be volt esve a patakba, és csak a páros állt az út szélén.

Az egy túlélő túra volt akkor?
– Igen. Én tudtam azt, hogy nagyon nehéz a Kassa Rallye, de így megspékelve azzal, hogy 36 fok volt, a kocsiban 50-60-70 fok volt, és ott főttünk a raliautóban, így fizikálisan is nagyon nehéz volt. Meg, hogy ne hibázzál.

Úgy látom a kategóriát minden gyorson nyertétek.
– Igen. Ez nem volt nehéz, mert nem voltunk sokan ezúttal, illetve hamar kiestek az elején. A legfőbb ellenfelünknél a féltengely már az első gyorson eltört. Azzal most nagyon nem büszkélkednék, hogy kategória győztesek lettünk, bár így van. A kevés mezőnyből ezt nem tartom akkora sikernek. Azzal viszont már nagyon büszkélkednék, hogy az erősebb mezőnyből 9 autót elvertünk úgy, hogy a miénk a leggyengébb autó. Valamint azzal is, hogy a legjobb magyar páros lettünk a végére.

Gratulálok!
– Köszönjük szépen! Ebből én azt gondolom, ezt lehetett kihozni, ezzel a kiskocsival.

Van itt egy érdekes szám. Az 5-ös gyors az Optima gyors, 4,6 km és 4 perc 31 mp. rükvercbe mentetek?
– Hát, igen. Na, ez volt sötétben, ráadásul egy ilyen körgyors jellegű gyors, és volt benne murva betét is, ahol megállt f..án a por. A lámpasorral alig láttál valamit. Ez egy elég összetett gyors volt, és volt egy ici-pici műszaki problémánk az elején, úgyhogy ebben benne maradt egy 10-eske. Azzal is csak előrébb lettünk volna 3-4 hellyel. Ez egy jó nehéz, poros városi körgyors volt, a sötétben. Slickkel murván, volt itt minden. Az eleje is ment egy 79-es átlagot. Az eleje sem hozta az erős tempót, de ez egy ilyen gyorsasági volt.

Ti is mentetek 61-es átlagot. Fel sem kapcsoltátok maximum fokozatba?
– Igen. Ez egy szlalom szerű pálya volt. Ami nagyon szép volt ebben a gyorsaságiban, hogy tele volt nézőkkel. Több tízezer ember volt jelen ezen a 4 kilométeren, és ilyen hármas-négyes emberfalakban mentünk. A négy kilométer így nézett ki, nagyon komoly élmény volt.

Külföldön a gépátvétel szigorúbb-e mint nálunk?
– Nem panaszkodunk. Alaposan megnézik az autót, jellemzően öveket, ülést, tankot, mindent ellenőriznek, minden versenyen. Amikor végeznek, akkor megköszönik, hogy kulturált, felkészített autót hoztunk, és hajrá!Úgyhogy jó fejek. Biztonsági szigor van, a biztonsági dolgokat, nagyon szigorúan veszik.

Ahogy egyre ügyesebbek vagytok, és mindig elől végeztek. A célceremónia után, ilyen szétszerelésre, vagy műszaki ellenőrzésre vittek-e már benneteket?
– Nem. Idén nem. Tavaly voltunk, az idén nem volt még ilyen.

Ugyanaz a kocsi van idén is, mint tavaly?
– Igen. Vannak bizonyos technikai körök, a fékek, futóművek, amit a gépátvételen ellenőriznek, de utána már nem nagyon foglalkoznak vele. Ez egy M-Sport által épített autó, amit nagyon ügyesen karbantartunk a műhelyünkben. Mivel nem teszünk bele új, extra dolgokat, így nincs is mit nézni. Olyan, amilyen a gyárból kijött!

Nem köbölik a hengert, nem nézik a szűkítőt?
– Nem. A turbó le van plombálva, azt nézik, de ennyire mélyen nem mennek bele. Látszódik, ha komoly autó jön, jó ellenféllel, akkor van olyan, hogy tizedre megyünk egymástól. Nincs az a nagy dominancia. Függ attól is, milyen ellenfeleket kapunk. Jellemzően, mi akkor megyünk jól, ha esik az eső, vagy van valami extrém dolog, és nem a lóerős részeken megyünk mi jól.

Nem a fix tapadással, hanem a változékony tapadású felületen mentek igazán jól?
– Igen, ott tudunk hozni időt! Például vegyük azt a VFTS-t, amit mi utolértünk a négyes gyorson, és megelőztük. Nagyon korrekten félrehúzódott és elengedett minket, majd a végén odajött és gratulált, hogy milyen jól mentünk. Tudta, hogy jól ment és mégis utolértük ezen a 18 kilométeren. Ott az első gyorson kaptunk tőle négyet, vagy ötöt. Nem a lóerőn múlik. Az is nagyon szép, hogy adok-kapok van egy-egy gyorson. Egyiken kapunk, a másikon adunk, aztán összességében meg előre keveredünk, idáig.

A gyűjtők alkalmával, mennyire tudtok bratyizni, vagy mindenki elfordul és a saját itinerével foglalkozik? Van bratyizás, hogy mennyire gyors voltál?
– Megmondom őszintén, hogy egy picit tudtunk bratyizni, ahol elmaradt a gyors. Egyébként annyira szoros volt az időterv, hogy odaértünk a gyorshoz és rajt. Nem tudunk bratyizni a rajtoknál, mert nagyon pontosan, jól indulnak a gyorsok. A gyűjtőben is jól pörgették a dolgokat, maximum 8-10 perceket kellett várni, szereztünk egy üdítőt, fölszusszantunk és már mehettünk is tovább. A szervizben a fél órában, mire elmondod, hogy mi van a kocsival, eszel, iszol, de már ülhetsz is be, a gumikat kitaláljátok és mehetsz tovább! Nagyon pörgős versenyek ezek. Ami nagyon jól esett, külön szeretném megemlíteni. A városi gyors után a gyűjtőben a Parc Fermében kiszálltunk, és egy tízes brigád megtapsolt minket. A városi gyors után odasétáltak a gyűjtőhöz 500 méterre, megvárták, amíg kiszálltunk a kocsiból és tapsoltak minket. Ez életemben először fordult elő, és ez elképesztően jól esett.

Ez a külföld vonzása, varázsa?
– Igen. Azt gondolom, elképesztő, hogy ennyire elismerik és szeretik a Rallye-t, és a mezőny hátuljában menő párost is megvárnak és megtapsolnak. Ez nagyon jó érzés. Azért csak-csak 52-es rajtszámmal mentünk, hátul megyünk, és mégis. Megvárnak, ez volt vagy fél tizenegy este. Jól sikerült nagyon. Nehéz volt a Kassa Rallye, legendásan nehéz, nehezek voltak a körülmények is, de hál istennek lehoztuk, hiba nélkül lehoztuk.

A verseny a célban ér véget. Nem mindegy, hogy gyalog mész, vagy lábon a versenyautóban, tűzállóban örül, pezsgőzik és boldog.
– Nagyon nagy boldogság volt. Így van. Azt szoktam mondani, ez a kocsi nem a legerősebb. Kis széria közeli, de megbízható, ha jól bánsz vele, akkor elvisz a célig. Ennél a széria kocsival így kell menni. Nagyon ügyesen lendületautózás van. Lóerőből nem tudsz, marad a lendület. Ennyi. Köszönöm szépen!

Gratulálok még egyszer!

Köszönjük!

Ákossal és Mikivel legközelebb a Dobsina ralin találkozhatnak szeptember 13-14-én. 

Szurkoljunk ott nekik közösen!

Partnereink: BAU SYSTEM 92 Kft., Euronet Magyarország, Petaroz Kft., Drink World Italnagyker Dunakanyar, Benkő Daru, Pilis Autóüveg Kft., IGOL Magyarország, Hajdu Complex, Rimóczi Filters, Pirelli – Autógumiplaza, Race-shop.hu, Roger Racing Kft.

– Hajósi Miklós –

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top