Bajnokavatás, drámai kiesések, nem várt fordulatok és vegyes időjárási körülmények — avagy lezajlottak a betétfutamok a Hungaroringen. A vasárnapi, és egyben utolsó versenynap is sok izgalmat tartogatott mind a Hungaroringre látogatók, mind az otthon ülő nézők számára. Reggel már fél kilenckor megindult a Forma-3-as futam, majd rögtön utána tíz órakor a Forma-2-es mezőny.
A kora délelőtti órákban még szitált az eső, így gördülő rajttal indultak meg a fiatalok a Hungaroring aszfaltján. Az autók hatalmas vízpermetet húztak maguk után, így a látási viszonyok igen gyengének bizonyultak. A pole pozícióból induló Trident pilóta, Rafael Camara nem csak rajt-cél győzelmet aratott, hanem a 2025-ös bajnoki címet is megszerezte itt, a Hungaroringen. A nedves pálya miatt a Red Bull Junior Tim Tramnitz megpördült, amivel értékes pozíciókat vesztett. A nap első biztonsági autós fázisát Brad Benavides idézte elő, ahogy a Roman Bilinskivel való ütközése után a falban végezte. Az amerikai AIX Racing pilóta versenye így rögtön véget is ért a negyedik körben. A hétvége folyamán beszélgettünk Benavidessel, aki elárulta, hogy örülne egy esős futamnak és természetesen a pontszerzésnek. “Jól szeretném érezni magam a hétvégén, és remélhetőleg pontokat tudok szerezni. Jó lenne nyerni is — valójában mindig ez a legnagyobb álmom és célom. Esős futamot szeretnék, főleg itt; szerintem szórakoztató lenne. De igazából annak örülök, ami jön — amit az élet hoz, azt elfogadom,” nyilatkozta az AIX Racing pilótája. A következő biztonsági autós fázis okozói Ugo Ugochukwu és Gerrard Xie voltak. Az ötös kanyarban összeértek és ezzel mindkettejük versenyének vége lett. A mezőny élén álló Camara versenyét nem zavarták meg az események; magabiztosan vezette a futamot. A brazilt Mari Boya és Tuukka Taponen követték a dobogón. Kiemelkedő teljesítményt nyújtott Nikola Tsolov, aki a 21. rajtkockáról a a hatodik helyre küzdötte fel magát. A mezőny idén utoljára Monzába fog látogatni szeptember első hétvégéjén, viszont a bajnokságot az olaszországi események nem fogják már befolyásolni.
Nem sokkal később kezdetét vette a Forma-2-esek futama. A Hungaroringen is tarolt az Invicta Racing; Leonardo Fornaroli első Forma-2-es főfutamgyőzelmét ünnepelhette, míg Roman Stanek második lett. A dobogó a DAMS Lucas Oil amerikai versenyzőjével, Jak Crawforddal egészült ki. A pálya nedvessége miatt a Forma-2-es fiatalok is gördülő rajttal indultak. A hatodik körben történt az első virtuális biztonsági autós fázis (VSC), ugyanis a Rodin Motorsportos Amaury Cordeel félrehúzódott a pálya szélén. A következő VSC Victor Martinsnak volt köszönhető, ugyanis a francia ART Grand Prix versenyző a 12-es kanyarban állította meg autóját. A 13. körben a versenyzők elkezdtek lágy gumikra váltani; Stanek a 15. körben ment, csapattársa, Fornaroli pedig egy körrel később állt ki a boxba, ami lehetőséget adott arra, hogy a cseh versenyző elé vágjon. Fornaroli később öt másodperces időbüntetést kapott, amiért a boxutcában gyorsan hajtott, de ennek ellenére is sikerült harmadszor is győzedelmeskednie. A három dobogós — Fornaroli, Stanek és Crawford — a pódium ceremónia után eljárt egy magyar néptáncot is, magyar táncosok és muzsikusok kíséretével. A bajnoksági állás élén jelenleg Fornaroli áll 154 ponttal, őt követi Jak Crawford mindössze 17 ponttal lemaradva, majd Richard Verschoor 135 ponttal. A bajnokság hihetetlenül szoros idén; legközelebb Monzában mérik össze tudásukat a fiatalok azt remélve, hogy minél több pontot tudnak bezsebelni.
A Forma-2-es futam alatt Nyck de Vries, egykori Forma-1-es pilótával volt lehetőségünk beszélgetni. Elsőként arról érdeklődtünk, hogy szerinte hogyan változtak a betétfutamok azóta, hogy ő itt versenyzett: “Nem mondanám, hogy sokat változott. Ugyanazokat az embereket látom, ugyanazokat a csapatokat. A versenyzők változnak, de az alapok nyilvánvalóan ugyanazok maradtak. A versenyzés stílusa is hasonló maradt, maximum a formátum változott kicsit, például hogy a főverseny most vasárnap van, és a Forma-3-as fordított rajtrácsos verseny egy kicsit hosszabb lett. De azt mondanám, hogy az alapvető dolgok nagyon hasonlóak maradtak.” Arról, hogy egyenes út vezet-e a Forma-2-ből a Forma-1-be, így vélekedett a holland: “Szerintem az életben semmi sem garantált. Persze a természetes út az, hogy valaki Forma-4-ből megy Forma-3-ba, onnan Forma-2-be, majd Forma-1-be. Ezen kívül, ha valaki le tudja nyűgözni és meg tudja győzni a megfelelő embereket, akkor van esélye arra, hogy végigjárja ezt az utat, de nincs rá semmilyen garancia, nem lehet készpénznek venni.” De Vriest arról is kérdeztük, hogy mit gondol, ki lesz a vasárnapi Forma-1-es futam győztese, melyre a válasza egyértelműen a McLaren volt, mivel szerinte a papaya csapat a legerősebb és a leggyorsabb. Habár úgy látta, hogy Leclerc jó köröket tudott összerakni, és a változó szélirány nagyban befolyásolta a Q3 végkimenetelét, szerinte a McLaren az egész hétvégén előnyben volt. A holland fiatalembertől tippeket is kértünk, hogy szerinte ki lesz a Forma-2-es és a Forma-1-es bajnok: “A Forma-2 nagyon nehéz kérdés, mivel az első öt nagyon közel van egymáshoz. Négy forduló van még hátra: Monza, Baku, Katar és Abu Dhabi, így nem mernék megnevezni senkit, de izgalmas látni, hogy ennyire szoros a küzdelem.” De Vries külön kiemelte Alexander Dunne, a McLaren akadémista teljesítményét. Az ír pilótának már legalább 50 pont előnnyel kellene vezetnie, ha két főverseny győzelmet nem vesznek el tőle. “Nagyon-nagyon erős tempót mutat mindenhol. Számomra ezen a pontban ő érdemelné meg, hogy vezessen,” nyilatkozta a holland. A délután folyamán kiderült, hogy a holland jóslata, miszerint az egyik McLaren nyeri a Hungaroringen a futamot, igaznak bizonyult. Arra a kérdésre, hogy ki lesz a Forma-1-es bajnok, szintén a McLarent nevezte meg — konkrét versenyzőt nem említve. Az, hogy ez a tipp is bejön-e, csak később fog kiderülni. Végül, de nem utolsó sorban arról kérdeztük a hollandot, hogyha üzenhetne múltbéli és jövőbeli énjének, mit mondana. “Nincs sok dolog, amit megbánnék, a dolgok úgy alakulnak, ahogy. A jót és a rosszat is el kell fogadni, ez része az életnek. Az élet egy utazás, több fejezettel — vannak sikeresebb és kevésbé sikeres fejezetei ennek az útnak. Soha ne add fel, mindig higgy magadban, és dolgozz keményen. Ezt próbálom a mai napig minden nap megtenni. A jövőbeli önmagamnak pedig azt mondanám, hogy ne felejtse el élvezni a dolgokat.” Ezek a tanácsok a betétfutamok összesen 52 pilótájának is hasznosak és értékesek lehetnek — főleg, hogy Nyck de Vries egyszer már megjárta azt az utat, ahol most a fiatalok küzdenek egymással.
Szerző: Bertha Zsófia, nyitókép: Hungaroring Média
Szólj hozzá