Ezen a héten ünnepli hetvenedik születésnapját az ismert autóversenyző és feltaláló Maruzsi László, akinek az élete szorosan össze forrt a labdarúgással és az autósporttal az elmúlt hét évtized során. Az örök ifjú sportember a hetedik X után sem lassít, most is naponta rúgja a bőrt a lábtenisz pályákon és nyomja a gázpedált a kedvenc csillagos német márkájában!
A hatvanas években szeretett bele a labdarúgásba majd 1967-ben, Grosics Gyula keze alatt a magyar úttörő labdarúgó válogatott tagja lett. 1969-ben, mindössze tizenhat évesen tette le a hivatásos labdarúgó játékvezető vizsgát. A II. kerületi labdarúgó szövetségnél 1974-ig bíráskodott vezető bíróként, illetve partjelzőként, de közben a benzingőz is hamar megfertőzte! Autóversenyző pályafutását 1975-ben kezdte a Főtaxi Autósport szakosztályában, szlalom-versenyzőként. Igazolt raliversenyzőként először 1978 tavaszán indult a Bükk Kupán a másodosztály mezőnyében. 1981-ben nyitotta meg aztán hamar közismerté váló autósboltját Újpalotán, versenyzőként pedig az akkor egyik legrangosabb egyesülethez a Budapesti Volánhoz igazolt. Még ugyanebben az évben a Bakonyi József és Zombori Mihály által alakított Tigris Autós Kaszkadőr csapat tagjaként kilenc autó felett ugrott át Ladájával, ami a máig is érvényes Lada világcsúcs. Az autós mutatványok világában két látványos önálló autós kaszkadőr világszámot is koreografált. 1983-ban az Ügetőn megpróbálta megdönteni saját világcsúcsát; ahol természetesen szintén Ladával tíz autó felett ugratott volna át. A kissé elmért rekordkísérlet ugrás sikertelen lett és Maruzsi a versenyautóját porrá zúzva landolt jóval a leérkezésre szánt rámpa után, de szerencsére kisebb sérülésekkel megúszta a kísérletet.
Maruzsi László nevéhez fúződik a nyolcvanas évek legújabb szakágának a rally-cross-nak a meghonosítása. 1984-től bemutató jelleggel később pedig már hivatalos országos bajnokság keretein belül zajlottak az egyik leglátványosabb autósport szakág versenyei. 1983 és 1987 között tizenkét alkalommal szerepelt a magyar rali válogatottban különböző nemzetközi versenyeken. 1986-87 Renault-val, ‘89-‘90-ben Audival, ’91-ben Forddal, összesen ötször szerzett magyar rallye-cross abszolút bajnoki címet.
1989-ben alapította Maruzsi Team Sportegyesület néven az első magyar önálló magán sportegyesületet. 1991-ben első magyarként 25 rallyecross európai bajnoki pontot szerzett az akkor már professzionális szintre fejlődő versenysorozatban. Emellett magyar rallyecross abszolút bajnok lett, a ralibajnokság N csoportjában abszolút 3. helyezést ért el. 1991-ben az év autóversenyzőjévé választották. A Rally-cross Európa bajnokságon 1992-ben Európa legjobb ötven versenyzője között a 15-ös, névre szóló rajtszámot kapta.
A kilencvenes évek végén és a kétezres évek elején inkább az üzleti életre koncentrált, de néha egy-egy verseny erejéig visszatért szeretett szakágához például az első magyarországi rendezésű Rally-cross EB futamokon vagy legutóbb néhány hazai OB futamon a SWIFT HYBRID RX CUP mezőnyében és még így a hetedik X-en túl is vannak még tervei az imádott sportágában.
Közben azért a másik imádott sportágáról sem felejtkezett meg, hiszen már labdarúgó játékvezetői pályafutása alatt is élénken élt benne a gondolat, hogy alapjaiban reformálja meg, – nem csak Magyarországon – az egész világon a labdarúgás szabályait. Egy fejlesztőcsapattal hosszú ideje dolgozik a Maruzsi System játékvezetői működést segítő rendszer tökéletesítésén melyhez nemrég egy Intelligens sárga lap rendszer modul is kapcsolódott. A játékvezetői rendszerrel komoly részsikereket ért el nemzetközi sportszakmai körökben. Feltalálói tevékenysége nem csak a sportra korlátozódik, hanem több kisebb nagyobb, praktikus, találmány és szabadalom fűződik a nevéhez az autózás és az építőipar területén is.
Boldog születésnapot és jó egészséget kívánva reméljük, hogy a magyar autósport egyik legismertebb egyéniségére még így hetvenen túl is sok szépen passzolt labda és sok izgalmas versenykilométer vár a lábtenisz és a rally-cross pályákon!
Szólj hozzá