Keresés
Close this search box.

Reflektorban Szabolcs Róbert

Már több mint egy évtizede alakult a Proex Sport, mely azóta az autógyorsasági szakág egyik oszlopos tagja lett. Az útról beszélgettünk Szabolcs Róberttel.

 

A Proex Sport – és mai napig vezetője – Szabolcs Róbert 2002-ben azzal a céllal hozta létre, hogy saját versenyzésének szervizhátterét megoldja. Az évek során azonban a „kis” csapatból egy élcsapattá nőtt. 

SporTime: 2002 óta sok víz lefolyt a Dunán. Emlékszel még a „hőskorban” kik versenyeztek nálatok?
Szabolcs Róbert: Az elmúlt 12 év alatt (mióta megalakultunk) nagyon sok pilóta fordult meg nálunk. Mindenkire pontosan emlékszem. Nagyon sok versenyző megfordult nálunk, és nem szeretnék listát állítani. Minden versenyzőre jó szívvel emlékszem vissza. Voltak, akik jobbak voltak másoknál és voltak, akik ügyesek voltak, de nem sikerült nekik a csúcsra jutni. Az elmúlt bő tíz év alatt megfordultak a csapatban olyan pilóták, akik akkor vagy pont most a hazai és nemzetközi szinten is az élmezőnyben vannak.

ST: Nem akarsz sorrendet állítani, de azért vannak olyan nevek a „listán” akik a Proex színeiben versenyeztek és azóta a nemzetközi élmezőnyben szerepelnek.
Szabolcs Róbert: Igen, és nagyon büszke is vagyok rá, hogy sikerült nekik a hazai autósporton túl a nemzetközi szerepléseken is helyt állni. Ha a mai nemzetközi listát nézem, akkor Bús Edinát, Kiss Norbi, ifj Ficza Ferenc, Nagy Norbit emelném ki. De a nemzetközi mellett a hazai gyorsasági autós élet meghatározó alakjai is jelen voltak, mint például Bárkovics Zoli, vagy Takács Ákos, de akár Tőzsér Áront is kiemelhetném. Tényleg nagyon sok „jó kezű” pilóta került ki innen. Kiss Norbi idén kamion Európa-bajnok lett, ifj. Ficza Feri a Seat Leon Európa Kupában szerepel, Nagy Norbi ETCC és WTCC-ben versenyzik. De, ha az élet lehetőséget adott volna, akkor biztosra veszem, hogy Takács Ákos és Bárkovics Zoli is megállná a helyét.

ST: Tudom, hogy nem illő ilyet kérdezni, de van köztük olyan, aki a te „gyermeked”?
Szabolcs Róbert: Tényleg mindegyik srác a szívembe lopta magát. Az autósportban, ha együtt dolgozol valakivel, akkor óhatatlanul is többet látsz belőle, mint egy vezetőt, aki hétvégén beül a kocsiba és megy. Az autósport nem csak a gépekről szól. A pilóták, emberek, akik éreznek és megélnek eseményeket. Ha velük dolgozol, akkor bizonyos részben az életed részévé vállnak. Együtt örültök a sikereknek és együtt szomorkodtok a kudarcokon. Azonban vannak olyan pilóták, akik egyenlőbbek az egyenlőknél, mert az első lépéseitől a csúcsig viheted. Számomra ilyen Kiss Norbi. Ő valóban az én tanítványom, hisz a szimulátorok világában ismertem meg őt, és kezdtem vele foglalkozni. Igaz, valóban egy talentum, hisz első nem is teljes évében (2005-ben) az Astra Kupában az év végén, ötödik helyen végzett. Ha, azt hozzá tesszük, hogy csak 34 pont volt a lemaradása a bajnok Farkas Lászlóval szemben, úgy, hogy nem vett részt az év első négy futamon, akkor az sokat megmutat. (Nyolc futamon ált rajthoz és mind össze egyszer nem szerzet pontot, és egyszer nem állt dobogóra. Viszont nyolcból négyszer futamot nyert. – szerk.) Később, pedig szinte mindent megnyert ahol elindult. Nagyon örülök, hogy most végre sikerült neki megszereznie a Kamion Európa-bajnoki címet (mivel világbajnokságot nem rendeznek belől – szerk.), de úgy gondolom, hogy még ennél is többre képes. Egy sportvezető életében nagyon nagydolog, ha egy tanítványa ilyen gyönyörű sikereket ér el.

ST: Azóta sem találtál hozzá hasonlót?
Szabolcs Róbert: Norbi esete különleges több szempontból is. Valóban tehetséges volt, de nem volt mögötte megfelelő anyagi (szponzori) háttér. Így az első évét én szponzoráltam meg, ami viszont a részemről nagyon nehéz volt. Emlékszem, hogy mennyit vitatkoztunk a feleségemmel, hisz házfelújításban voltunk. A tető árát tettem fel Norbi versenyzésére, de nem bántam meg. A lelkem mélyén nagyon büszke vagyok rá, hogy vele dolgozhattam. Sajnos, azonban ma már nem tudnám ezt újra meg tenni, hiába lenne valaki annyira nagy tehetség. Akkor az nem csak egy bátor tett, de egyben egy nagyon kockázatos döntés volt. A mai gazdasági környezet, pedig egyáltalán nem teszi lehetővé, hogy újra meglépjem.

ST: És lenne olyan?
Szabolcs Róbert: Nem tudom. A helyzet az, hogy sok tehetségesnek tűnő versenyző jelölt van. Azonban, hogy vajon bennük meg van-e az a plusz, minek eredményeként ki tudnak emelkedni a többiek közül és bajnokokká tudnak válni, azt egy-két tesztből nem lehet kijelenteni. Együtt kell dolgozni ahhoz, hogy valakiről kiderüljön, hogy csúnya szóval „bajnok aspiráns”. Ezért sem tudok erre határozott igennel vagy nemmel felelni. Most is van olyan pilóta tanonc, aki szépen fejlődik, de, hogy meddig juthat, azt majd az idő dönti el.

ST: Mi alapján lehet eldönteni, hogy van-e tehetsége vagy sem? Vagyis mit nézel, ha valaki tesztel nálad?
Szabolcs Róbert: Nem könnyű erre válaszolni. Kívülről egy laikus számára nagyon egyszerűnek tűnik a helyzet. Milyen gyorsan megy, és kész. Amit tudni kell, hogy sokan, amikor eljönnek tesztelni, úgy gondolják, hogy szerintük mentek egy gyors kört és akkor milyen ügyesek. Ez nagy tévedés. Abból látni, hogy valakinek van érzéke, ha folyamatosan gyorsul. Ez azt jelenti, hogy körönként javít egy vagy két tizedet, és nem az, hogy megy egy három másodperccel gyorsabb kört, majd ront két másodpercet. Az ugyanis azt mutatja, hogy abban a gyors körében a szerencse faktor is dolgozott. Mindig a konstans tudatos javulás az, ami nekem tetszik, és amiből úgy gondolom, hogy lehet dolgozni.

ST: Az elmúlt években sokat foglalkoztál lányokkal is (Bús Edinán kívül), hisz a Lotus Ladies Kupában indult a csapat. Így aztán van tapasztalatod, hogy milyen a gyengébbik nemmel dolgozni. Kikkel könnyebb a fiúkkal vagy a lányokkal?
Szabolcs Róbert: Olyan nincs, hogy könnyebb vagy nehezebb, ezt nem lehet nemekre bontani. Egyszerűen egyéntől függ. A lányok között is van olyan, akivel könnyű és van, akivel nehezebb. De igaz ez a fiúkra is. Általában az a különbség, hogy a fiuknál általában az ötödik, hatodik alkalom után szólni kell, hogy vegyenek vissza a tempóból, míg a lányoknál azért kell szólni, hogy nyomhatják. Tapasztalatom szerint a lányok sokkal reálisabban látják a dolgokat, ezért megfontoltabbak is. Most is van hölgyversenyzőnk is és nagyon jól lehet vele dolgozni.

ST: Mi motivál téged? A munkád jóvoltából adtál tehetséget már a sportnak.
Szabolcs Róbert: Ez olyan, mint a drog. Amikor látod, hogy a munkádnak, illetve a közös munkának milyen fantasztikus eredménye van, akkor egyre többször akarod újra és újra átélni. Ez olyan, mint amikor egy zeneszerző komponál egy zeneművet, majd a zenekarral eljátsszák egy koncerten és sikert aratnak. Ahogy a zenésznek a közönség ad visszajelzést a munkájáról, úgy nekünk csapatvezetőnek a pályán aratott siker. Azt is látni kell, hogy egy futamon, vagy egy bajnokságban, amikor egy versenyző a pódium legfelső fokára áll, akkor tulajdon képen egy tucat ember áll ott fent. Mindig furcsa ez a helyzet, hisz egy tehetséges pilótával szárnyalhat a csapat, és egy jó csapattal szárnyalhat a tehetség. Szóval, több mint egy évtized után is hajt az az érzés, a munkánk elismerése. De úgy gondolom, hogy ezzel mindenki így van még akkor is, ha nem az autósportban tevékenykedik. Mindegy mit csinálsz, de azt csináld jól.

ST: Ha már sikereknél tartunk. Nézve az irodádat mindenhol serlegek és kupák. Az igazat megvallva megszámolni se tudom. Van köztük olyan, amire kiemelten büszke vagy?
Szabolcs Róbert: Hogy őszinte legyek én sem számoltam még meg soha. Meg nincs is mind itt, mert nem fértek el, és másik irodában is van néhány (meg még a lépcső mellett is – szerk). De vannak különleges darabok. Kiemelném a WSR-es és WTCC-s (2011. Hungaroring – Lotus Ladies Cup), GT MASTER (2013 Szlovákia – Lotus Ladies Cup), DTM-es (2013. Zandvoort) kupákat, mert ezek nem csak szépek, de egyben rangos serlegek. A szívemnek nagyon kedves még a 2008-ban a 12 órás versenyen megszerzett második helyért járó trófea is. De szerintem, ha elkezdenénk levenni a polcról a kupákat, akkor mindegyikről valami szép emlék jutna eszembe.

Az év ugyan lezárult, de alig öt hónap múlva ismét megnyílnak a pályák és kezdetét veszi egy újabb izgalmas és dolgos évad. Azt nem tudni, hogy mit hozz a jövő, de az biztos, hogy a Proex Sport és Szabolcs Robert készen áll, hogy újabb tehetségeket és bajnokokat adjanak az autósportnak.

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top