Az Azerbajdzsáni Nagydíjat változó időpontban, hol júniusban, hol pedig áprilisban rendezték meg eddig. Most viszont ahogy tavaly is szeptemberben kerül sor a kvázi utolsó európai megmérettetésre. Így Baku utcáin int a mezőny búcsút Európának. A Forma-1-es versenynaptár egyik legrégebbi pályáját, Monzát a hétvégén egy viszonylag új utcai helyszín követi Azerbajdzsán fővárosában, Bakuban. 2016 óta részese ez a helyszín a Forma-1-es versenynaptárnak, amelyet először Európa Nagydíj név alatt futottak, de 2017 óta saját név alatt rendezik.
Minden bizonnyal Bakuban is teltház lesz a hétvégén. Fontos a hétvégi helyszín sok orosz rajongó számára, hiszen az orosz-ukrán háború miatt ez a legközelebbi lehetőség az oroszok számára, hogy testközelből éljék meg a verseny izgalmait, s nyilván élnek is vele.
Az azeri pályán 2024-ig összesen két csapatnak termett babér, de akkor a győztesek sorához csatlakozott a McLaren. A Mercedes három, a Red Bull pedig négy győzelmet szerzett a Kaszpi-tenger partján fekvő városban. 2024-ben viszont Oscar Piastri állhatott a dobogó tetejére, amikor is az ausztrál második Forma-1-es győzelmét szerezte meg. Bár Max Verstappen másfél hete simán nyert Monzában, a fogadóirodákban a téteket minden bizonnyal inkább a McLaren pilótáira teszik meg, mintsem a címvédőre. Már csak azért is, mert ha pilótái jól szerepelnek, a McLaren ezen a hétvégén megvédheti világbajnoki címét a konstruktőrök között.
Baku egy utcai versenypálya, de nagyon különbözik a legismertebb utcai pályától, Monacótól. Több előzési lehetőség van Bakuban, mint Monacóban, így például a hosszú egyenesében. A verseny maga kiszámíthatatlanabb és a gyakori biztonsági autós fázisok megtörik az egyhangúságot. Míg Monacóban nem nagyon pihenhet a pilóta a verseny alatt, Bakuban erre több lehetősége adódik, így a hosszú egyenesben is.
2024-ben az Azerbajdzsán fővárosában rendezett futamon háromesélyes harc alakult ki a győzelemét, de végül Oscar Piastri begyűjtötte második Forma-1-es győzelmét. Oscar Piastri, Charles Leclerc és Sergio Perez egy egész versenyhossznyi ideig hajtott az azeri győzelemért. Végül azonban Piastri nagyszerű munkával behúzta az első helyet a vasárnapi futamon. A monzai győztesnek, Charles Leclercnek, a második helyezés jutott. A bronzérmes helyért folyó küzdelemben az utolsó előtti körben összeakadt Sergio Perez és Carlos Sainz autója, így nevető harmadikként George Russell ért célba a Mercedes volánja mögött.
Az időjárás változatos lesz a hétvégén. 20 fok körüli hőmérséklet és eső várja Bakuban a csapatokat. Erős szélfújások is nehezíthetik majd a csapatok dolgát, amelyek nagy hatással lehetnek az autók stabilitására a hosszú egyenesekben és a szűk részeken.
2026-os sprintfutamok
Ahogy arról már korábban beszámoltunk, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) megjelentette, hogy jövőre mely hat helyszín fog sprintet rendezni és nagy változások vannak a nevekben. Idén Kína, Miami (USA), Belgium, Austin (USA), Brazília és Katar a hat sprintes helyszín. 2026-ban Kína és Miami mellé Kanada, Nagy-Britannia, Hollandia és Szingapúr csatlakozik.
A verseny és a pálya
Az azeri aszfaltcsík egy ultramodern versenypálya, s a monacóihoz hasonlító utcai pálya keveréke. Ez a nyomvonal is a híres mérnök, Hermann Tilke keze munkáját dicséri. Sok a szűk rész, de sok a gyors egyenes is, amely gyorsabbá teszi ezt a helyszínt Monacónál.
A bakui utcai pálya változatos jellege miatt itt fontos lesz a nagy végsebesség, különösen a 2,2 km hosszú főegyenesben és persze a leszorítóerő is a kanyargós középső szektorban. Így a csapatok speciális aerodinamikai csomaggal készülnek a hétvégére. A bajnoki címért folytatott harc nagyon szoros, így bármilyen kis fejlesztés is nagy különbséget eredményezhet.
Az 51-körös Azeri Nagydíj szeptember 21.-én helyi idő szerint 15 órakor (nálunk 13 órakor) veszi kezdetét. A pálya hossza: 6,003 km, a teljes versenytáv 306,049 km. A körrekordot Charles Leclerc (Ferrari) tartja 2019-ből 1:43.009-es időeredménnyel.
Forrás: Amber PR, nyitókép: Red Bull Content Pool / Getty Images
Szólj hozzá