Keresés
Close this search box.
F1 Szingapúri Nagydíj

F1: Éjszakai száguldás

A hétvégi szingapúri verseny nyitja azt a sort, amely a 2025-ös Forma-1-es szezont befejező hét Európán kívüli futamból áll. A Marina-öbölben rendezett verseny a szezon egyik legnehezebbje, amely extrém felkészülést követel meg a Forma-1-es pilótáktól. Szingapúrban egy villanyfénynél rendezett nagyon különleges és a pilóták által kedvelt esti futam következik az európai nézők számára megszokott időpontban.

Bakuban elköszönt a Forma-1-es cirkusz Európától, s a hétvégi futammal kezdődik az Európán kívüli futamok sora, hogy december elején Abu-Dzabiban záródjon a 2025-ös Forma-1-es versenyszezon. Bár már közel a szezon vége, még három sprintfutamos helyszín következik és az egyéni világbajnoki címért folyó harc rendkívül kiélezett.

Ez az ázsiai helyszín 2008-ban került be a versenynaptárba, s a két koronavírusos évtől eltekintve azóta rendeznek itt versenyeket. Sok új pálya kapott azóta bemutatkozási lehetőséget, de ez az éjszakai, utcai futam még most is a különlegesebbek közül való, amelyet ráadásul nagyon szeretnek a pilóták. Haladtak a kor elvárásaival, vagyis azzal, hogy az európai nézők a szokásos kora délutáni időben nézhessék meg a versenyt, így egy esti rajtos, lámpafényes futamot álmodtak ide a szervezők. Ez egy teljesen éjszakai futam, amely esti sötétségnél kezdődik és fejeződik be. 

A Forma-1 történetének első villanyfényes versenye 2008-ban beírta magát a történelemkönyvekbe. Ekkor ugyanis Nelson Piquet Jr. eltalálta autójával a pálya széli betonfalat és így a biztonsági autó kijött a pályára. A versenyt Fernando Alonso nyerte, Felipe Massa pontok nélkül távozott, s bár esélyes volt, az év végén nem a brazil lett az egyéni világbajnok. Később kiderült, hogy Nelson Piquet Jr. szánt szándékkal csapta oda autóját a betonfalhoz azért, hogy Alonso nyerjen. Évekkel később az is nyilvánosságra került, hogy a szándékosságról a legmagasabb körökben is tudtak, Massa ekkor pereskedni kezdett az elvesztett világbajnoki címe miatt és a per még mindig tart. Flavio Briatore csapatfőnök örökös eltiltást kapott a Forma-1-től, ami végül is nem lett örökre szóló, révén az olasz jelenleg az Alpine-nál dolgozik vezető tanácsadói szerepben.

Miközben a Forma-1 törzsközönsége Európában kiélvezheti ennek az extra versenyhétvégének minden előnyét, addig az utazó cirkusz résztvevői számára igencsak megterhelő időszak zajlik. Az esti kezdés miatt a pilótáknak nappal kell aludniuk, hogy este fitten állhassanak rajthoz. Emellett extrém tréninggel készülnek az időjárás kihívásaira (magas hőmérséklet és páratartalom). Carlos Sainz például általában a forró-párás szaunában való szobakerékpározással melegít a hétvégére, de a súlyzós edzések sem maradhatnak el.

Fontos fejlesztéseket visznek a csapatok a hétvégi megmérettetésre. A McLaren, amely itt megszerezheti a 2025-ös konstruktőri világbajnoki címet, egy nagyobb aerodinamikai fejlesztéssel érkezik meg Szingapúrba. Nagyobb leszorítóerő elérése és az alacsonyabb sebességtartományú teljesítmény javítása a wokingi csapat célja. 

A Red Bull visszafogottabb változtatásokat hajt végre. Nem ártana, ha autója jól venné a lassú és a közepes kanyarokat anélkül, hogy feláldozná az egyenesekben elért tempót. Max Verstappen a nyári szünet után feltámadt poraiból és azóta egy második és két első helyezést szerzett. A holland viszont soha nem állhatott még fel a dobogó tetejére a Marina-öbölben található versenypályán. A Red Bull 2022-ben nyert itt utoljára Sergio Perez révén. 

A Marina-öbölben kialakított utcai pályán nehezebb vezetni, mint egy épített pályán. Helyenként elég buckás és Monacóhoz hasonlítva egy kör sokkal hosszabb. A fizikális felkészültségnek nagy a szerepe, hiszen a forróság és a magas páratartalom sokat kivesz az emberből. A pilóták akár három kilót is fogyhatnak a verseny során. A legnagyobb félelmet a csapatok számára azonban az erre a térségre jellemző hirtelen jövő viharos eső lehetősége okozza. Esőzéseket a hétvége elejére várnak. Az edzések során valószínűbbek a záporok. Az időmérőt megzavarhatja még egy kisebb esőzés. Vasárnap várhatóan száraz időben zajlik majd a verseny, bár lokális csapadék bármikor előfordulhat ezen az égövön.

S hogy mi történt tavaly? Lando Norris nyerte meg a versenyt. A McLaren brit pilótája csak elveszíteni tudta volna az első helyet, mikor kétszer is koccolta a falat. Max Verstappen tudott beférkőzni Norris és a harmadik helyezett Oscar Piastri közé. 

A verseny és a pálya

A 2008-ban épült szingapúri versenypályát 2023-ban átépítették és így a szokásos 23 kanyar helyett 19 van rajta, s a verseny hossza egy körrel nőtt. Az óramutató járásával ellenkező irányba halad a verseny. Mivel sok a második, harmadik és negyedik sebességfokozatú kanyar, így az átlagsebesség csak 175 km/óra körül várható. Ebből kifolyólag maximális aerodinamikai tapadással haladnak majd az autók. Utcai pályához képest, ez egy széles, buckás és kacskaringós pálya, ahol bár lehetséges az előzés, de nagyon nehéz.

A hétvégi futam helyszíne egyedi, hosszú a betoncsík, s változó az aszfalt hőmérséklete. Embert-gépet egyaránt próbára tevő ez a verseny. Amint lemegy a nap, a pálya hőmérséklete 30°C-on stagnál. Ez nem számít melegnek, mégis általában túlmelegednek a gumik, ugyanis nagy igénybevételnek vannak kitéve a kanyarokban. A kevés egyenes rész pedig nem teszi lehetővé az abroncsok kellő hűtését. 

A 62-körös Szingapúri Nagydíj október 5.-én helyi idő szerint 20 órakor veszi kezdetét (nálunk 14 órakor). A pálya hossza: 4.94 km, a teljes versenytáv 306.143 km. A pályarekordot tavalyról Daniel Ricciardo tartja. Az ausztrál pilóta ideje 1 perc 34,486 másodperc.

Forrás: Amber PR, nyitókép: Getty Images / Red Bull Content Pool

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top