Keresés
Close this search box.
F1: Esőáztatta sprintes hétvége?

F1: Esőáztatta sprintes hétvége?

Az őszi szünetet követően a Forma-1-es mezőny Brazíliába utazik a szezon ötödik sprintes hétvégéjére. Mexikóban Lando Norris az egyéni ponttábla élére állt, de a brit még soha nem győzedelmeskedett az Interlagos versenypályán. Max Verstappen viszont annál többször. A tavalyi káoszos futamon is a holland ért célba elsőként, s a nagy felhajtásban az Alpine mindkét pilótája is dobogóra állhatott.

A Sao Paulói Nagydíj az elmúlt években okozott pár meglepetést, hogy ne menjünk nagyon messzire, nézzük a 2022-es évet, amikor George Russell első Forma-1-es győzelmét gyűjtötte be a brazil aszfaltcsíkon. 2024-ben Max Verstappen a mezőny hátsó traktusából, a 17. helyről rajtolt, mégis az első helyen futott célba. Vasárnap a hollandot segítette a bizonyos időközönként a pályára hulló eső. Hiába hozták másfél órával korábbra hozták a rajtot, az eső csak megtalálta a mezőnyt. A Red Bull pilótája mögött Esteban Ocon és Pierre Gasly értek be az Alpine volánja mögött. Verstappenre esőben most is érdemes lesz fogadni, ugyanis szeret és tud is esőben versenyezni és pár szép interlagosi emléke kapcsolódik esős versenyhez. 

2024-ben is sprintes hétvégét rendeztek Brazíliában, s akkor a McLaren kettős győzelmet szerzett. Lando Norris nyerte a sprintet, de az első helyen eredetileg Oscar Piastri hajtott, aki átadta a vezető pozíciót az egyéni világbajnokságban jobban álló brit csapattársának. A harmadik helyen Max Verstappen ért célba, de később öt másodperces büntetést kapott (átlépte a megengedett sebességet a virtuális biztonsági autós fázis alatt), emiatt a harmadik helyet Charles Leclerc kapta meg.

A Ferrari éppúgy, mint tavaly, ezúttal is erős teljesítményt tett le az asztalra Texasban és Mexikóban. A most, frissen eljegyzett Charles Leclerc akkor mindkét helyszínen dobogóra állhatott, s Lewis Hamilton Austinban a negyedik lett. Utoljára 2022-ben tudott itt dobogós helyezést szerezni a maranellói csapat. Akkor Carlos Sainz állhatott fel a bronzérmes helyre, s Leclerc a negyedik lett. Nézzük, ezúttal mire lesznek képesek a pirosak a dél-amerikai országban. 

Brazíliában is magaslati pálya várja a mezőnyt, amely a Honda motorok erőssége miatt kedvező a Red Bull autói számára. 2023-2024-ben Max Verstappen vihette haza a brazil győztes trófeát. A holland bár csak harmadik a világbajnokságban, de a nyári szünetet követően vérszemet kapott, s küzd a 2025-ös világbajnoki címért

A brazilok is óriási Forma-1-es rajongók, így nem meglepő, hogy ez már zsinórban az ötödik év, amikor sprintfutamot rendeznek Sao Paulóban. Amióta létezik sprint, itt mindig volt. Várhatóan tömött lelátókon nézik a versenyhétvégét a Forma-1-et szerető és értő rajongók. Gabriel Bortoleto által ismét van brazil Forma-1-es pilóta a mezőnyben. akinek a helyiek szurkolhatnak, nem csitul a helyiek sport iránti szenvedélye.

Az elmúlt években a Brazil Nagydíj a szezon utolsó vagy a legutóbbi időkben az utolsó előtti futama volt. Többször dőlt el itt világbajnoki címek sorsa, vagy épp búcsúztak el itt pilóták. Ez egy ideje másként van, most is ezzel együtt még négy futam hátravan a szezonból.  Nagyon kedvelt ez a helyszín, ez a pálya. Idén is várja mindenki, hogy visszatérjen a cirkusz erre a legendás helyszínre.  

A Forma-1-es pilóták számára jól ismert az Interlagos versenypálya, így tudják, hogy ezen a magaslati helyszínen sem lesz könnyű dolguk. Az autók és motorjaik Mexikóváros után itt is oxigénhiányos levegőnek lesznek kitéve. Azok, akik Mexikóban is szenvedtek, valószínűleg most is fognak. S ha ez nem lenne elég, Interlagosban az órajárással ellentétes irányban köröznek majd az autók. Ez pedig nagyon igénybe veszi a pilóták nyakizmát.

A versenyhétvége előtt a versenyzők emiatt nagy hangsúlyt helyeztek a nyakizom megerősítésére, hiszen a sok hosszú és gyors balkezes kanyarban nagy erőknek lesznek kitéve. A csapatoknak is meg lesz a feladatuk. Az autók beállítása erre a pályára elég nehéz: nagy tapadást kell elérni a kanyarok miatt, viszont az autóknak gyorsnak kell maradniuk az egyenesekben való előzéshez. 

Az egész hétvége során lógni fog az eső lába az Interlagos pálya felett. Különösen szombaton, a sprint alatt várhatók esőzések, de gyakorlatilag bármikor leszakadhat az eső a hétvége során. A szokásosnál hűvösebb időjárás és a nagy páratartalom az esővel kombinálva nagy kihívás elé állítja a mezőnyt. A tavalyi esőzések miatti kaotikus hétvégét követően várhatóan ezúttal sem egy egyszerű menet elé nézünk. 

A verseny és a pálya

A sao paulói betoncsík majd 1000 méterrel található a tengerszint felett, amely erőt vesz ki az autókból. Ez egy természetes amfiteátrum, amely lehetővé teszi a nézők számára, hogy a pályának majd a felét átlássák. A szervezőket az évek során sok kritika érte az Interlagos pálya buckái miatt, s emiatt sokszor újraaszfaltozták a felületét, így az idei verseny előtt is.

Sao Paulóban nagyszerű előzési lehetőségek vannak. A pálya dominánsan lassú és közepesen gyors kanyarokból és egyenesekből áll. Az első sikán, a híres ’Senna S’ kanyar, amely talán a legjobb alkalom az előzéshez. Esős időben megállhat a víz a pályán, s ilyenkor veszélyes lehet az ún. aquaplaning, vagyis a vízen való felúszás.

A 71-körös Sao Paulói Nagydíj november 9.-én helyi idő szerint 14 órakor (nálunk 18 órakor) veszi kezdetét az Interlagos pályán. A pálya hossza: 4,309 km, a teljes versenytáv 305,939 km. A pályarekordot itt is Valtteri Bottas tartja még mindig 2018-ból, 1 perc 10,540 másodperccel.

2024-ben Max Verstappen (Red Bull) nyerte meg a Sao Paulói Nagydíjat. A holland pilóta győztes ideje: 2:06.54.430 volt. A második és harmadik helyen a két Alpinepilóta, Esteban Ocon és Pierre Gasly ért célba. 

Forrás: Amber PR, nyitókép: Getty Images / Red Bull Content Pool

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top