A vitatott 2021-es szezonzárót követően ismét az év utolsó nagydíján dől el az egyéni világbajnoki cím sorsa. Ami közös, az Max Verstappen személye. Akkor is, most is ő a legváratlanabb szereplő a csatában. 21-ben a holland első világbajnoki címére hajtott, most viszont már az ötödikre. Zsinórban! Ehhez azonban lesz még pár szava a McLaren duójának, már ha túl tudják tenni magukat csalódottságukon, hogy eddig nem nyerték meg az egyéni világbajnoki címet, s nem mindig saját hibájukból.
A McLaren már magáénak tudhatja a konstruktőri világbajnoki címet, de az egyéni lehet elúszik. A papaja szabály értelmében egyik pilótáját sem részesítette előnyben a csapat, ennek viszont az lehet az ára, hogy nevető harmadikként Max Verstappen nyerheti meg a 2025-ös világbajnokságot. Verstappen az év eleji visszafogott kezdést követően az év közepén hanyatló formát mutatott. Christian Horner távozását követően a nyári szünet után viszont meglepően remek formába lendült, s jobbnál jobb eredményeivel elkezdett egyre feljebb kúszni az egyéni ranglistán. Jelenleg második a még mindig vezető Lando Norris mögött és az utolsó nagydíjon fog eldőlni, hogy kié is lesz a vb korona. A pszichológiai előny a holland oldalán van, hiszen nyugodtan, tettre készen várja a szezonzárót, miközben két legnagyobb riválisa, a két McLaren-pilóta még soha nem volt ilyen feszült helyzetben, s ez meg is látszik rajtuk. Nem csak a metakommunikációjuk, de már az arckifejezésük is elárul mindent. Pattanásig feszült a légkör a wokingiaknál.
2021-2023 között Max Verstappen vihette innen haza a győztesnek járó trófeát, s Lando Norrisnak sikerült tavaly az első helyre célba vinnie McLarenjét a Yas Marina pályán. Norris rajta lesz, hogy idén is ő álljon fel a dobogó valamelyik fokára. Bármelyik dobogós helyezést csípi is el, ő lesz 2025 egyéni világbajnoka. Nem számít, hogy két riválisa, Max Verstappen és Oscar Piastri hol végez. Elsőre nem tűnik nehéz feladatnak, kérdés, hogy Norris és csapata készen állnak-e arra, hogy végre tökéletes munkával hozzásegítsék a tabella élén álló pilótájukat a győzelemhez.
Amint már sejteni lehetett, az valóra vált. Bejelentette a Red Bull, hogy 2026-tól Isack Hadjar lesz Max Verstappen csapattársa a Red Bullnál. Helyére az F2-ből érkezik Arvin Lindblad Liam Lawson csapattársának a Racing Bullsnál. Juki Cunoda marad a Red Bullnál tartalék- és tesztpilóta szerepben.
A triple-header utolsó helyszíne, egyben a szezonzáró következik a hétvégén Abu-dzabiban.
A verseny és a pálya
A Yas Marina pálya már nem új a mezőny számára. Az aszfaltcsíkot finom homokréteg borítja, ami az abroncsok szemcsésedéséhez vezet, de ahogy közeledünk a verseny napjához, a beton egyre tisztább lesz. Elég nehéz a pálya, amelyet átépítettek 2021-re. 21 kanyar helyett már csak 16 található itt. A verseny nappali fénynél kezdődik és sötétben fejeződik be, s ez hatással van a beton hőmérsékletére, amely legalább 7-8 fokot eshet napnyugta után. Ezáltal a gumik viselkedése is megváltozik, így a lágy abroncsokon később, napnyugta után, hosszabb ideig lehet a pályán kint maradni, mint korábban, mikor még teljes erejével süt a nap.
A pálya különlegessége, hogy bárhol is ül a néző, nagyjából a pálya 30 %-át látja. A főlelátók mindegyike fedett. A mezőny számára érdekesség, hogy a bokszutca kijárata tulajdonképpen egy alagút.
Az 58-körös Abu-dzabi Nagydíj december 7.-én helyi idő szerint 17 órakor (nálunk 14 órakor) veszi kezdetét a Yas Marina pályán. A pálya hossza: 5,281 km, a teljes versenytáv 306,183 km. A pályarekordot 2021 óta Max Verstappen tartotta, de tavaly Kevin Magnussen új rekordot állított fel. A Haas pilótájának ideje 1 perc 25.637 másodperc volt.
2024-ben Lando Norris (McLaren) állhatott a dobogó tetejére, ideje 1:26.33.291 volt. A brit pilótát a Ferrari párosa – Carlos Sainz és Charles Leclerc – követte a dobogón. Azt hiszem azt aláírhatjuk, hogy mindhárman rendkívül elégedettek lennének idén ugyanezzel a helyezésükkel.
Forrás: Amber PR, nyitókép: Red Bull Content Pool / Getty Images


Szólj hozzá