Keresés
Close this search box.
A májusban rendezett Miami Nagydíj után ismét, immár ősszel látogat el a Forma-1 mezőnye az Egyesült Államokba további két futam erejéig. A Forma-1-es versenynaptárban 2012 óta szereplő helyszín, a texasi Austin következik a hétvégén.

F1: Sprintfutammal hív Texas

A májusban rendezett Miami Nagydíj után ismét, immár ősszel látogat el a Forma-1 mezőnye az Egyesült Államokba további két futam erejéig. A Forma-1-es versenynaptárban 2012 óta szereplő helyszín, a texasi Austin következik a hétvégén. Novemberben pedig a szezon egyik kiemelt futama következik majd Las Vegasban. Az amerikai egy rendkívül fontos piac a Forma-1-es résztvevők számára, így ez a verseny is kihagyhatatlan a versenynaptárból. Belehúznak az őszi szünet után a Forma-1-esek, hiszen alig két hónap alatt vezényelnek le hat versenyt, hogy majd az arab-öbölbeli Abu Dzabiban érjen véget a világbajnokság.

Ez a szezon is hosszú, ráadásul a hátralévő hat futamból hármon még sprint is lesz és még hátravan a versenynaptárban tavaly debütáló, nagy felhajtással járó, szombati Las Vegas-i futam. Fáradt a mezőny, de az igazi izgalmak még most jönnek. A konstruktőri világbajnoki cím a McLarenhez került Szingapúrban, de az egyéni világbajnoki cím sorsa még nyitott. Lando Norris és Oscar Piastri egyre feszültebb ahogy a hőn áhított első világbajnoki címük felé tartanak, miközben a nevető harmadik, Max Verstappen könnyedén veszi az akadályokat. Legutóbb Szingapúrban ugyan csak második lett George Russell mögött, de így is megelőzte a McLaren párosát. 

Ami George Russellt illeti, hihetetlen, hogy ilyen teljesítmény után még mindig nem sikerült megújítania a szerződését a Mercedes-szel. Nincs hova máshova mennie a britnek (legalábbis nyerő csapathoz), de nagyon kötheti az ebet a karóhoz bizonyos szerződéses pontokban, ha ennyire sokáig várnak az aláírással. A fizetés és persze a szponzori napok száma nem lényegtelen kérdés. A Mercedes ráadásul állítólag egy évre írna vele alá, feltételezhetően arra az esetre, ha jövő év végén Max Verstappen mégis átszerződne. A 27 éves pilóta természetesen a saját jövőjét szeretné bebiztosítottnak látni, így úgy néz ki, még egy ideig várnunk kell a nagy hír bejelentésére. 

Max Verstappen a koronavírusos években igencsak sikeres volt az USA Nagydíjon. 2021-2023 között háromszor is az övé volt a győztes trófea. 2024-ben bár nem tudott nyerni, az akkor már betegeskedő Red Bullal, de azért a sprintfutamot behúzta. Tavaly nagy meglepetésre a Ferrari párosa, Charles Leclerc és Carlos Sainz kettős győzelmet szerzett. Nagy teljesítmény volt Frederic Vasseur csapatától, amelyre akkor utoljára 18 éve nem volt precedens. Ennyi idő telt el ugyanis azóta, hogy a Ferrari kettős győzelmet szerzett ugyanitt, a 2006-os USA Nagydíjon Michael Schumacher és Felipe Massa révén. Idén még csak hasonló sem várható a maranellói istállótól, többen meg is kérdőjelezték Vasseur létjogosultságát az olasz csapatnál

Nagy népszerűségre tett szert az elmúlt években a Forma-1 az USA-ban, s ennek köszönhető, hogy novemberben egy újabb észak-amerikai helyszín, Las Vegas következik immár harmadszor, szombati futammal. A szervezők várhatóan kiküszöbölték az első két év alatt felmerült gikszerek nagy részét és hatalmas érdeklődés mellett rendezik meg ismét ezt a kiemelt fontosságú versenyt. Már-már spártainak tűnhet majd Austin a két csillogó-villogó amerikai helyszínhezMiamihoz és Las Vegashoz – képest, ennek ellenére sok nézőt várnak, így a közeli Mexikóból is. 

Volt már esős és tiszta, valamint napos időben tartott USA Nagydíj is. Idén elég meleg és napos, tiszta idő várja a Forma-1 mezőnyét Texasban. Kisebb záporok viszont bármikor előfordulhatnak, ami megkeverheti a kártyákat, főleg a szombati időmérő és a vasárnapi futam során.

A verseny és a pálya

Texas fővárosa, Austin, Tavo Hellmundnak, egy helybéli pilótának köszönheti a Forma-1-es versenye létrejöttét. Hellmund ugyanis szoros barátságot ápolt az F1 egykori teljhatalmú urával, Bernie Ecclestone-nal. Miután Hellmund elintézte, hogy hazájában legyen Forma-1-es futam, a továbbiakban nem vett részt a szervezésben. A verseny szervezőinek sokáig főtt is a feje, hogy el tud-e készülni időben a pálya. Végül azonban tető alá hozták a projektet és Austin azóta is, de már nem egyeduralkodóként rendez Forma-1-es futamot az USA-ban. Érdekessége a 20 kanyaros austini pályának az az igencsak meredek emelkedője, amely találóan „Az a rendkívüli út a mennyekbe” elnevezést kapta.

Az 56-körös USA Nagydíj október 19.-én helyi idő szerint 14 órakor (nálunk 21 órakor) veszi kezdetét Austinban (Texas), a Circuit of The Americas (COTA) pályán. A pálya hossza: 5,513 km, a teljes versenytáv 308,728 km. A körrekordot még mindig Charles Leclerc tartja 2019-ből, ideje 1 perc 36,169 másodperc. 

Forrás: Amber PR, nyitókép: Red Bull Content Pool / Getty Images

A szerzőről

Szólj hozzá

Kapcsolódó bejegyzések

Scroll to Top